زلزله در ایران نه تازه است و نه اتفاق آن به دوره و دولت خاصی تعلق داشته است. این کشور در خط زلزله است و برای حفظ جان مردم، دولت‌ها باید - تأکید می‌کنم باید - برنامه داشته باشند و برای آن از بودجه‌های عمومی هزینه کنند.

آقای روحانی روستاهای هجیج و چشمه بل در اثر ساخت سد داریان بدتر از زلزله اخیر آسیب دیدند

سلامت نیوز-*دکترحسین آخانی: زلزله در ایران نه تازه است و نه اتفاق آن به دوره و دولت خاصی تعلق داشته است. این کشور در خط زلزله است و برای حفظ جان مردم، دولت‌ها باید - تأکید می‌کنم باید - برنامه داشته باشند و برای آن از بودجه‌های عمومی هزینه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، افراد را آموزش دهند، مقررات جدی برای رعایت استانداردهای خانه‌سازی‌ داشته باشند و نیروی تخصصی توانمند، دانشمند و مهندسانی مجرب تربیت كنند تا اگر زلزله رخ داد خسارات و تلفات آن كم باشد. كسی مانند آقای روحانی كه سال‌ها در مجلس نماینده بوده‌اند، سال‌ها دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بوده و 4.5سال گذشته رئیس‌جمهور هستند حتما این را خوب می‌دانند. می‌دانیم كشوری چون ژاپن، كه به‌مراتب از ما زلزله‌خیز‌تر است، در این زمینه پیشرفت‌های شگرفی كرده است كه نشان می‌دهد مقاوم‌سازی‌ در مقابل زلزله شدنی است.

زلزله اخیر قصر شیرین هم مانند هر زلزله‌ای بسیار دردآور بود. غم‌انگیزتر تصاویر خانه‌های نوساخته شده مسكن مهر و تنها بیمارستان شهر بود كه قاعدتا باید در ساخت آنها در مقابل زلزله دقت می‌شد. محاكمه و بازخواست كسانی كه در ساخت و تأیید چنین ساختمانهایی دست داشته‌اند كوچك‌ترین انتظار مردم از دستگاه قضایی است. این هم مشمول آن ساختمان‌هایی ‌می‌شود كه در این زلزله خراب شدند و هم آن‌هایی كه برای خراب شدن در صف نوبت زلزله‌های بعدی هستند.

در زلزله اخیر شاید متهم بخشی از خسارت‌های مربوط به مسكن مهر تا حدودی مشخص باشد. دولت پیشین را می‌توان به هزار و یك دلیل متهم بسیاری از مشكلات امروز ایران دانست. به‌خصوص آنكه فعلا دو جناح حاكم در كشور با او موافق نیستند. ولی آیا این كار، داغ را از دل مصیبت‌دیدگان این زلزله دور می‌كند؟

راه دوری نرویم. فاصله هوایی محل زلزله تا سد داریان فقط 100كیلومتر و سد سیمره 200كیلومتر است. ده‌ها سد دیگر در همین محدوده یا ساخته شده و یا در حال ساخت هستند. فرد مطلعی به من می‌گفت كه برای ساخت سد داریان 27هزار میلیارد تومان هزینه شده است. همین 9 آبان روزنامه اطلاعات تیتر اول خود را به ساخت ده‌ها پروژه عظیم سد‌سازی‌ اختصاص داده بود: «‌در ابرپروژه طرح ملی آب در قالب ۶۱ طرح و ۱۲۰پروژه در ۱۲ استان با اعتباری معادل 6.2 میلیارد دلار و ۱۸هزار و ۶۰۰میلیارد تومان در حال اجراست. در اجرای این طرح 8میلیارد دلار با هدف توسعه و عمران غرب كشور در حوزه آب از صندوق توسعه ملی برداشت شد و در اجرای این طرح 200شركت پیمانكار و 41شركت مشاور مشغول به‌كار شدند و 259میلیون مترمكعب خاكبرداری و سنگ‌برداری انجام شده و 130كیلومتر تونل به روش مكانیزه حفر شده است».

آقای روحانی روستای هجیج و چشمه بل در اثر ساخت سد داریان به‌مراتب بدتر از زلزله اخیر آسیب دیدند. انسان وقتی دریاچه پشت سد داریان - كه هنوز آبگیری آن كامل نشده است را می‌بیند - مو به تنش سیخ می‌شود كه چگونه می‌توان رودخانه را كشت و مردمانی كه قرن‌ها در مسیر این رودخانه - از مصب تا انتهای آن در دشت‌های جنوب عراق و خوزستان - كه امروز به كانون ریزگرد تبدیل شده‌اند، را نادیده گرفت. چرا برای ساخت خانه می‌فرمایید مردم بروند وام بگیرند و خودشان خانه‌های محكم بسازند ولی برای اختصاص هزاران میلیارد تومان برای ساخت این سدها، دستگاه مسئول ساخت این سدها نه به ضجه‌های مردم محلی گوش می‌كند و نه به صدها متخصص و دردمندی كه می‌گویند دستگاه سد‌سازی‌ را متوقف كنید؛ دستگاهی كه خاورمیانه را تهدید می‌كند. مگر جمعیت مرزنشین‌های ما در غرب كشور چند نفر است كه می‌خواهید برایشان این همه سد بسازید؟

مگر توسعه فقط سد‌سازی‌ است؟ مگر در ارومیه ده‌ها سد نساختید؟ آیا با این روند برای مردم ارومیه جز آینده‌ای بیمناك، دستاورد دیگری هم می‌توان تصور كرد؟ آیا شما تصاویر نابودی صدها تن سیب را در ارومیه ندیده‌اید؟ چرا به جای سد‌سازی‌ به مردم در ساخت خانه‌های مقاوم كمك نمی‌كنید؟ چرا به جای سد‌سازی‌، صنعت نساجی و پوشاك را در منطقه توسعه نمی‌دهید تا بازار لباس و پارچه كشور در اشغال تركیه در نیاید؟ چرا مردم منطقه باید اینقدر در فقر و فلاكت باشند كه به كولبری بپردازند و هر از چند گاهی هم قربانی شوند؟ مگر پول صندوق توسعه ملی فقط برای سدسازان است؟ چرا آموزش، پژوهش، حمل‌ونقل عمومی و صدها راه دیگر برای توسعه پایدار در كشور به منابع این صندق دسترسی ندارند؟

شاید این نوشته من را آقای روحانی نخواند. ولی می‌دانم چند نفری از معاونان و مشاوران ایشان و وزرا حتما می‌خوانند. این نوشته را بدهید به آقای اردكانیان و از ایشان بخواهید این پروژ‌های سد‌سازی‌ در غرب كشور را متوقف كنند و دولت هم پول آنها را نه برای ساخت صنعت در اصفهان، اراك، یزد، سمنان و كرمان كه برای همین مردم دوست داشتنی مناطق مرزی در غرب و شرق كشور خرج كنند تا بی‌توجهی به آنها باعث نشود ساكنان آن مناطق، چون ساكنان روستای هجیج، به تروریست‌های داعش و طالبان بپیوندند و یا با كولبری جانشان را به خطر نیندازند. مسكن مهر و متهم آن را هم به دادگاه تاریخ بسپارید ولی شما كاری كنید كه در آینده مورد مهر تاریخ قرار گیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha