با وجود جرایم متعددی كه از سوی دوربین‌های شهری بر خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران می شودو پلیس نیز جدیت عمل بیشتری در توقیف خودروهای فاقد معاینده فنی كرده است اما دوباره صدها هزار خودرو در تهران بدون معاینه فنی تردد می كنند.

تبعات بی توجهی به معاینه فنی خودرو، یقه همه شهروندان را می گیرد

سلامت نیوز:پاییز از نیمه نیز گذشت و ماه دومش به انتها رسید اما نه از بارش های فصلی در تهران خبری هست و نه بادی كه هوایی جابه‌جا كند. این اتفاق تلخ در حالی رخ می دهد كه میزان استفاده از خودروهای شخصی در سفرهای درون شهری، بیشتر و بیشتر می شود و همه این‌ها از تشدید آلودگی هوای شهر خبر می دهد.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: این روزهاكه بسیاری از اخبار معطوف به حادثه دلخراش زمین لرزه غرب كشور شده است، غلظت آلاینده های هوای تهران فزونی یافته و شرایط را برای نفس كشیدن در تهران سخت تر از قبل كرده است. شاخص آلودگی آلاینده های هوای تهران در محدوده ناسالم قرار دارد كه خودروهای شخصی، سهمی مهم در آن دارند. تردد بیش از چهار میلیون خودرو در تهران در كنار بیش از سه میلیون موتورسیكلتی كه در شهر تردد می كنند، مجالی برای بهبود شرایط هوای شهر نمی دهند. در این شرایط، بی توجهی شمار قابل توجهی از رانندگان تهرانی به انجام معاینه فنی خودرو و رفع عیوبی كه به تشدید آلایندگی می انجامد، قوزی بالا قوز در آلودگی هوای شهر شده است.

بی توجهی تهرانی ها به معاینه فنی

با وجود جرایم متعددی كه از سوی دوربین‌های شهری بر خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران می شودو پلیس نیز جدیت عمل بیشتری در توقیف خودروهای فاقد معاینده فنی كرده است اما دوباره صدها هزار خودرو در تهران بدون معاینه فنی تردد می كنند. بی توجهی به دریافت معاینه فنی خودرو در شهرهایی چون تهران در حالی اتفاق می افتد كه تجربه نشان داده انجام معاینه فنی خودرو تاثیر بسزایی در كاهش سوخت و آلایندگی داشته‌است و ضریب ایمنی خودرو را افزایش می‌دهد. در شرایطی كه مراكز معاینه فنی خودروی متعددی در تهران راه اندازی شده و تجهیزات ‌به‌نسبت پیشرفته‌ای نیز دارد، بی‌توجهی گروهی از رانندگان سبب شده تا نیمی از ظرفیت اسمی این مراكز خالی باشد و همزمان هوای شهر نیز آلوده تر شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در این باره گفته در پایتخت بیش از ۳.۸ میلیون خودرو با پلاک تهران داریم که از این تعداد در سال گذشته ۱.۲ میلیون خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند. موضوعی که جدا از بحث های ایجابی و اجباری در بحث گرفتن معاینه فنی وجود دارد، مساله فرهنگسازی خانواده در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی است که این وظیفه برعهده رسانه ها قرار دارد.سید نواب حسینی منش با بیان اینکه شهروندان نسبت به معاینه فنی بی توجه هستند، گفته متاسفانه شهروندان تا زمانی که اجبار وجود نداشت، اخذ معاینه فنی خودرو را ضرورت نمی دانستند. البته خانواده هایی هستند که معاینه فنی را الزام می دانند؛ به ‌گونه‌ای که در حال حاضر بیش از 400 هزار پلاک یونیک در تهران وجود دارد که هر ساله معاینه فنی خود را می گیرند و افراد منضبطی هستند که قانون را رعایت می کنند اما در مقابل ‌بیشتر افراد به مراکز معاینه فنی مراجعه نمی کنند. در پایتخت بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو با پلاک تهران داریم که از این تعداد در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند اما سایر خودروهایی که مشمول هستند، مراجعه نکرده اند.

برخورد با منشأ اصلی آلودگی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با اشاره به ضرورت معاینه فنی موتورسیکلت‌های شهر تهران اظهارداشت: موتورسیکلت‌ها از لحاظ معاینه فنی و همچنین آلودگی صوتی دچار مشکلاتی هستند که نسبت به حل این مشکل بی‌توجهی می شود.حسینی‌منش با بیان اینکه موتورسیکلت ها به هیچ نوع قانونی پایبند نیستند، گفت: موتورسیکلت ها هیچ قانونی اعم از ترافیک و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند و تا کنون برخورد مناسبی نیز با آن‌ها نشده است.وی با بیان اینکه در حوزه معاینه فنی شهرداری تهران ۱۰ خط مکانیزه ویژه موتورسیکلت را در مراکز معاینه فنی ایجاد کرده است، افزود: در سال گذشته از حدود چهار میلیون موتورسیکلتی که در تهران وجود داشت، فقط ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کردند. عدم مراجعه موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه فنی، نشان دهنده این است که اهمیتی برای موضوع سلامت موتور و معاینه فنی قایل نمی‌شوند. از طرفی در وزارت کشور تاكنون دستورالعملی برای چگونگی اجرای معاینه فنی موتورسیکلت تهیه نشده است.

حسینی منش در رابطه با طرح ترافیک موتورسیکلت ها نیز گفت: با توجه به اینکه قرار بود طرح ترافیک موتورسیکلت ها اجرا شود و الزام معاینه فنی برای این طرح، بیش از هزار دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند. در مجموع باید گفت کار معاینه‌فنی در مراکز انجام می شود اما نه در سیمفا ثبت می شود و نه دستورالعملی در وزارت کشور برای آن وجود دارد. حسینی منش با بیان اینکه خودرو عامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران است، گفت: فرقی نمی‌کند خودروی سبک یا سنگین باشد. خودرو، عامل اصلی آلودگی هواست و شهرداری تهران به جد نسبت به موضوع معاینه فنی حساس است و در دوره مدیریت جدید دستور داده شده تا خودروهای شهرداری از سلامت برخوردار باشند. برای حل آلودگی هوا ، مصوبه قانونی کشور را داریم که بابت خودروهای تولید داخل که بیشتر از ‌هشت لیتر بنزین مصرف می کنند، یک خودروی فرسوده از رده خارج ‌می‌شود اما چرا این موضوع توسط برخی افراد وتو می شود؟ از طرفی قانون فیلتر دوده را برای خودروهای سنگین داشتیم‌كه اجرا نشد. قانون ها وجود دارند اما دستگاه ها اجرا نمی کنند.

كاهش سن معاینه فنی خودرو

بدون شك معاینه فنی، یکی از راهکارهای موثر برای کنترل خودروهای آلاینده است. تحقیقات انجام شده درباره اهمیت معاینه فنی نشان می‌دهد كه انجام صحیح معاینه فنی خودروهامی تواند سالانه مواد آلاینده را به میزان 425 هزار تن و حدود 25درصد از آلودگی هوای تهران را کاهش دهد. اما ازآنجایی‌كه برخی مردم دانسته یا ندانسته به آلودگی محیط زیست توجه ندارند و با فعالیت‌های خود باعث آلودگی هوا می‌شوند، باید قوانین و رویکرد متولیان و مسئولان نیز در این باره مورد تجدید نظر قرار گیرد. یکی از قوانینی که جای بحث دارد و باید بر اساس واقعیت‌های روز دوباره کارشناسی شده و فوری تغییر كند، قانون معافیت چهار ساله خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی است؛ این قانون موجب نگرانی بحق دوستداران سلامتی محیط‌زیست شده است. برخی صاحب‌نظران حوزه محیط‌زیست بر این باورند که این قانون به افزایش 25درصدی آلودگی هوای شهر کمک کرده است. توجه به این امر وقتی ضرورت اساسی پیدا می‌کند که بدانیم خودروهای داخلی در آلودگی هوا سهم 80 درصدی دارند و حتی ممکن است پس از چهارسال فرسوده و از رده خارج شوند.در چنین شرایطی بازنگری در قوانین فعلی معاینه فنی در كنار الزام بیشتر رانندگان به معاینه فنی و ایجاد حس مسئولیت اجتماعی در آن‌ها، می تواند راهی برای كاهش آلودگی هوای تهران بگشاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha