اسکان آسیب‌دیدگان زلزله در خانه‌های پیش‌ساخته یکی از جدی‌ترین دغدغه‌هایی است که در چند روز اخیر درباره‌ آن بحث می‌شود.

ساخت سرپناه امن برای زلزله‌زدگان در نیم ساعت

سلامت نیوز:اسکان آسیب‌دیدگان زلزله در خانه‌های پیش‌ساخته یکی از جدی‌ترین دغدغه‌هایی است که در چند روز اخیر درباره‌ آن بحث می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،سرد شدن هوا و احتمال بارش باران این حساسیت‌ها را بیشتر كرده تا جایی كه چند روزی است كمپین‌هایی برای خرید و نصب كانكس‌‌ها و خانه‌های پیش‌ساخته در كرمانشاه و سر پل ذهاب به راه افتاده است. طراحی خانه‌های پیش‌ساخته برای شرایط اضطراری یكی از جدی‌ترین دغدغه‌های طراحان است. آنها دنبال ساخت خانه‌هایی هستند كه ارزان و با مقاومت بالا باشند و در كمترین زمان ممكن ساخته شوند.

    خانه‌هایی بدون نیاز به ابزار

ایده اتاقك‌های پیش‌ساخته‌ شركت «ایكیا» كه برنده بهترین طراحی خانه‌های پیش‌ساخته‌ سال شده، نخستین بار بعد از وقوع جنگ در عراق و سوریه به ذهن طراحان این شركت رسید. این اتاقك‌ها قرار بود تا مدتی نسبتا طولانی حكم خانه‌ ساكنان را داشته باشند و بیشتر امكانات اولیه زندگی - مثل برق - را بدون نیاز به یك شبكه خارجی تأمین كنند. برق در این كانكس‌ها با كمك دستگاه‌های خارجی مثل موتور برق یا پنل‌های خورشیدی تأمین می‌شود. این خانه‌ها كه توسط كمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌خاطر رعایت 6 اصل شامل طراحی، زیبایی، ساختار مقاوم، شیوه ساخت راحت و سریع و سادگی سوار كردن یكی از پرطرفدارترین خانه‌های پیش‌ساخته در دنیاست. این اتاقك‌ها در یك سری جعبه‌های كوچك به گیرنده تحویل داده می‌شوند و در محلی دیگر باید قطعات آن را روی هم سوار كرد. طراحی این خانه‌ پیش‌ساخته طوری است كه بدون نیاز به ابزار و افراد آموزش‌دیده در عرض چند ساعت ساخته می‌شود.

    خانه‌های بتنی 1-2-3

خانه‌های بتنی بزرگ یكی از بلندپروازانه‌ترین ایده‌هایی است كه قرار است با ساده‌ترین ابزارهای ممكن، یك اتاقك پیش‌ساخته‌ مقاوم اما ارزان را تولید كند. این خانه‌ها برای ساخت بیمارستان‌های صحرایی نیز كاربرد دارند و هر بسته این خانه‌ها - بنا به وسعت‌شان - بین 7 تا 20كیلوگرم به ازای هر مترمربع ساختمان وزن دارند. هر مترمربع از آنها بین 23 تا 60دلار آمریكا قیمت‌شان است. برای ساختن این سازه‌های مقاوم فقط كافی است بسته‌های مواد اولیه را روی یك سطح صاف پهن كرده و آن را به یك منبع تولید فشار باد قوی وصل كنید. بعد از مدتی بسته شروع به باد كردن می‌كند و شكل یك محفظه‌ بادشده را به خودش می‌گیرد. برای مهار سیستم یك پوشش پلاستیكی جلوی رشد بیش از اندازه بتن را گرفته و آن را شكل می‌دهد. بعد از این مرحله باید روی چادر آب بپاشید تا لایه‌های بتنی محكم و مقاوم شوند. مرحله آخر هم باز كردن درها و پنجره‌هاست كه از قبل در سیستم تعبیه شده‌اند. تمام این عملیات كمتر از 20دقیقه طول می‌كشد.

    خانه‌های چندطبقه پیش‌ساخته

خانه‌های پیش‌ساخته‌ «بروكلین فرم گریسون» یكی از ایده‌های اسكان آسیب‌دیدگان حوادث است كه هرچند نسبت به بقیه‌ رقبا زمان بیشتری برای ساخت آن باید اختصاص داد اما عمر بیشتری دارد و تا سال‌ها بعد از وقوع حادثه می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. این خانه‌ها كه اداره حوادث غیرمترقبه نیویورك روی آن سرمایه‌گذاری كرده، در عرض 15ساعت سرهم می‌شوند. این خانه‌ها با ساختاری شبیه به اسباب‌بازی‌های لگو سرهم می‌شوند. یك ماژول قابل تعویض هم در پشت خانه قرار می‌گیرد كه می‌توان با كمك آن خانه را به برق و آب شهری متصل كرد. اتاق نشیمن، آشپزخانه، ‌سرویس بهداشتی و انباری جزو بخش‌های اصلی این خانه‌های پیش‌ساخته هستند كه فضایشان را می‌توان كوچك و بزرگ كرد یا تغییر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha