یکی از اولویت‌های اصلی "سلامت" در دولت دوازدهم، استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور است؛ اولویتی که وزیر بهداشت اجرای آن را سخت‌ترین کار وزارت بهداشت اعلام کرده و البته سال‌هاست مسوولان بهداشت و درمان کشور بر لزوم استقرارش تاکید دارند...

از شاه‌بیت استقرار "نظام ارجاع" تا اصلاحاتی که به نفع "سلامت" است

سلامت نیوز:یکی از اولویت‌های اصلی "سلامت" در دولت دوازدهم، استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور است؛ اولویتی که وزیر بهداشت اجرای آن را سخت‌ترین کار وزارت بهداشت اعلام کرده و البته سال‌هاست مسوولان بهداشت و درمان کشور بر لزوم استقرارش تاکید دارند...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،نظام ارجاع به نوعی پشتیبان بیمار است و بیماران را هدایت می‌کند تا مسیر درست درمان را طی کنند؛ به این ترتیب بیمار ابتدا به پزشک خانواده‌اش که یک پزشک عمومی است مراجعه کرده و در صورت نیاز به سمت دریافت خدمات تخصصی‌تر سوق داده می‌شود. از این طریق هم می‌توان در هزینه‌های بهداشت و درمان صرفه‌جویی کرد و در عین حال منابع را در راستای ارتقاء کیفیت ارائه خدمت به مردم خرج کرد.


بیمه سلامت؛ بازوی اجرایی وزارت بهداشت در استقرار نظام ارجاع

مهندس طاهر موهبتی با اشاره به موضوع استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان مهم‌ترین اولویت وزارت بهداشت طی چهار سال آینده، گفت: در بحث استقرار نظام ارجاع، سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان بازوی اجرایی وزارت بهداشت عمل می‌کند. وزیر بهداشت هم در برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه داده‌اند، استقرار نظام ارجاع را جزو اولویت‌های خود دیده‌اند. از طرفی قانون برنامه ششم توسعه هم بر اجرا و استقرار نظام ارجاع در کشور تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین رکن در اجرا و استقرار نظام ارجاع، بحث‌های آی‌تی بوده که بسیار تاثیرگذار است، افزود: البته لازمه استقرار نظام ارجاع، وجود زیرساخت‌های سطح دو ارائه خدمت است که خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. این درحالیست که پیش از این در بسیاری از مناطق کشور، سطح دوم ارائه خدمات وجود نداشت، اما به همت وزارت بهداشت در دولت یازدهم، کلینیک‌های ویژه راه‌اندازی شد تا سطح دوم ارائه خدمات را تحت پوشش قرار دهند. بنابراین در حال حاضر وضعیت‌مان در این حوزه خیلی بهتر از گذشته است.

موهبتی با اشاره به استقرار نظام ارجاع در گلستان که به تازگی کلید خورده، گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است. در عین حال باید توجه کرد که زیرساخت اصلی نظام ارجاع، آی‌تی است. از طرفی استقرار نظام ارجاع باید در همه کشور تسری یابد و ما به عنوان بازوی اجرایی وزارت بهداشت آمادگی انجام و پیشبرد این اقدامات را داریم.


تغییر رفتار مردم؛ شاه‌بیت نظام ارجاع

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، شاه‌بیت نظام ارجاع را تغییر رفتار دانست و افزود: تغییر رفتار مردم چیزی نیست که طی یک یا دو ماه انجام شود، بلکه نیاز به فرهنگسازی دارد. بنابراین سازمان بیمه سلامت به عنوان بازوی اجرایی وزارت بهداشت و با فرماندهی این وزارتخانه و با تعامل، تمایل دارد که این طرح به سرعت پیش رود و زیرساخت‌های آن فراهم شود.

موهبتی با تاکید بر نقش کمکی رسانه‌ها در تغییر رفتار مردم در جهت استقرار نظام ارجاع، گفت: ما می‌خواهیم نظام ارجاع را با هدف ارتقاء کیفیت خدمات پیش بریم و باید بدانیم که این اقدام منجر به صرفه‌جویی در منابع می‌شود و در عین حال می‌توان از طریق آن کیفیت ارائه خدمت را هم بالا برد. به عنوان مثال گاهی شاهدیم مردم برای یک بیماری ساده مانند سرماخوردگی به فوق‌تخصص مراجعه می‌کنند. این کار هم هزینه‌های خود مردم را بالا می‌برد. زیرا فرانشیز و مابه‌التفاوتی که می‌پردازند، بیشتر است و  هم به افزایش هزینه‌های نظام سلامت منجر می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین باید کمک کنیم تا آنچه که درباره استقرار نظام ارجاع و اجرای راهنماهای بالینی در برنامه ششم مطرح شده، اجرایی شود. امیدوارم که برای پیشبرد این کار  همه دست به دست هم دهیم تا این اصلاحات سیستمی انجام شود. در عین حال باید توجه کرد که با این اقدامات و اصلاحات پارامتری، سیستمی و زیرساختی کسی برایمان هورا نمی‌کشد، اما این اصلاحات به نفع سلامت کشور است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha