یک متخصص فارماکوتراپی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار مصرف دارویی کشور تاکید کرد و تقویت بخش خصوصی صنعت داروسازی را ضروری دانست.

لزوم تغییر اساسی در ساختار مصرف دارویی کشور/ضرورت تقویت بخش خصوصی در صنعت داروسازی

سلامت نیوز:یک متخصص فارماکوتراپی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار مصرف دارویی کشور تاکید کرد و تقویت بخش خصوصی صنعت داروسازی را ضروری دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علی خوارزم‌کیا، با بیان اینکه داروهای بیماران خاص (پیوندی، MS، هموفیلی، دیالیزی و تالاسمی) مشمول سیستم دارویی کشور است، گفت: قبلا در تولید داروهای ایرانی مورد مصرف بیماران با مشکلاتی مواجه بودیم، مواد اولیه آنها به خاطر تحریم‌ها به کشور وارد نمی‌شد، این امر قیمت داروها را نیز تحت تأثیر قرار داده بود و کمبودهایی وجود داشت.

وی با بیان اینکه  اولین اقدامی که در دولت یازدهم انجام شد، سر و سامان دادن به حوزه دارو بود، اضافه کرد: به سرعت وضعیت نابسامان دارویی کشور بهبود پیدا کرد و کمبودهای دارویی برطرف شد.

این  متخصص فارماکوتراپی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مشکل خاص و مشهودی در تامین داروی بیماران خاص نداریم و داروهای وارداتی اغلب به راحتی در دسترس بیماران هستند، افزود: داروهای ایرانی که برای بیماران خاص تولید می‌شود، در چند سال اخیر تولید آنها به لحاظ کمی و نوع دارو افزایش یافته و بهبود کیفیت قابل توجهی داشته است.

وی گفت: عمدتا بیماری‌های خاص تحت پوشش وزارت بهداشت هستند و چنانچه سازمان‌های بیمه پایه این داروها را تحت پوشش قرار دهند، سهم پرداختی بیمه‌ها بابت داروها را خواهیم داشت. قبلا سهم پرداختی داروها ۷۰ به ۳۰ بود، یعنی ۳۰ درصد هزینه دارو را باید بیماران پرداخت می‌کردند اما امروز این درصدها تغییر کرده و بیمار باز هم مبلغ کمتری پرداخت می‌کند.

این متخصص فارماکوتراپی افزود: درصد کمی از هزینه داروهایی مثل انسولین را بیماران پرداخت می‌کنند (بین پنج تا ۱۹ درصد) و اکثریت سهم پرداختی بر عهده سازمان‌های بیمه‌گر است. به عنوان مثال نسخه یک دارو چنانچه دو میلیون تومان باشد ۱۰ درصد آن را بیمار پرداخت می‌کند.

این متخصص فارماکوتراپی یادآور شد: با توجه به اینکه داروها گران‌قیمت هستند و وزارت بهداشت هزینه‌های هنگفتی را متحمل می‌شود؛ رعایت یک سری اصول لازم و ضروری است. به دلیل پوشش‌های خوب بیمه‌ای و کاهش بروکراسی اداری، تحویل دارو به بیمار سبب شده روند این مهم بهتر شود، البته باید جلوی سوء استفاده گرفته شود تا با نظارت بیشتر و پرداخت مبلغ جزئی توسط بیمار، تا حدود زیادی جلوی این فرآیند گرفته شود.

خوارزم‌کیا افزود: چنانچه هیچ‌کدام از بسته‌های حمایتی نتوانند مشکلات افراد کم‌بضاعت را حل کنند، ساز و کارهایی در نظر گرفته شده تا معاونت غذا و دارو با توجه به بودجه اختصاصی از وزارت بهداشت تحت عنوان بیماران صعب‌العلاج و خاص می‌تواند تخفیف اعمال کند و یا رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان از اختیارات خود استفاده و تخفیف دارویی را اعمال کند.

این متخصص فارماکوتراپی با بیان اینکه وضعیت دارویی کشور در  شرایط خوبی است، اضافه کرد: جهش قابل توجهی در تولید دارو نسبت به چند سال اخیر داشته‌ایم؛ چراکه شرکت‌های دانش‌بنیان وارد کار شدند و شرکت‌های دارویی با توجه به دوران تحریم جدی‌تر در ساخت دارو وارد شدند و کیفیت و تنوع ساخت دارو خیلی بهتر شده، اما تا مرحله شرایط مطلوب فاصله داریم.

وی با بیان اینکه باید تغییرات اساسی در ساختار مصرف دارویی رخ دهد و از دخالت و نفوذ نهادهای دولتی و شبه‌دولتی به این مراکز کاسته شود، یادآور شد: همچنین بخش خصوصی تقویت و بخش R&D شرکت‌های دارویی گسترش بیشتری یابد تا خود شرکت‌ها به سمت تولید بروند نه صرفا به تولید و واردات مواد اولیه و فرموله کردن دارو در داخل اکتفا کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha