سلامت نیوز : مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سالک را از بیماری های بومی استان بوشهر با گزارش 98 مورد جدید سالک در 6 ماهه نخست سال برشمرد و افزود: پانسمان زخم باز سالک با هدف جلوگیری از انتشار و انتقال بیماری به افراد سالم از مراقبت های پرستاری این بیماری بومی استان بوشهر است.


حسین پوپ در گفت وگو با پایگاه نظام پرستاری کشور اظهار کرد: پشه خاکی ناقل عامل لیشمانیا سالک است و سالک عمدتاً بر 2 نوع شهری خشک و روستایی مرطوب است.

وی افزود: این زخم از یک برجستگی کوچک و قرمز در محل گزش آغاز می شود و طی 2 تا 3 هفته بزرگ و به مدت یک سال باقی می ماند در نوع شهری به مراقبت پرستاری خاصی نیاز نیست اما برحسب محل گزش و ایجاد زخم درمان موضعی یا سیستماتیک توصیه می شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر راه های پیشگیری را شامل حذف عوامل مساعدکننده از قبیل سم پاشی و محافظت در برابر نیش پشه با پوشیدن لباس های آستین دار عنوان کرد و افزود: بهسازی و ترمیم ترک های دیوار به عنوان محلی برای رشد و تکثیر پشه خاکی، نگهداری دام و طیور به دور از محل سکونت و مناطق مسکونی، بهسازی محیط و جمع آوری و دفع سریع فاضلاب و نخاله های ساختمانی، اتلاف سگ های ولگرد و جوندگان از راه های مقابله با رشد و تکثیر پشه خاکی است.

پوپ افزود: همچنین افراد می توانند با استفاده از پمادهای دورکننده حشرات استفاده از دستگاه های الکتریکی حذف کننده حشرات و یا با استفاده از لباس های پوشیده مانع از تماس پشه خاکی با فرد سالم شد.

وی ادامه داد: سمپاشی مناطق رشد و تکثیر پشه خاکی راه دیگری برای جلوگیری از انتشار بیماری است که این نکات آموزشی می تواند توسط پرستاران به همراه همکاران بهداشت محیط به ساکنان منطقه متذکر شود.

سالک بیماری عفونی پوستی بدون درد و تب است که ضایعه آن حدود یک سال طول می کشد و جای زخم بر جای می گذارد این بیماری از دیر باز در کشور ما به صورت بومی وجود داشته و در بسیاری از مناطق کشور دیده می شود عامل ایجاد سالک لیشمانیا نامیده می شود که یک موجود تک سلولی است لیشمانیا در بدن موش زندگی می کند. یک نوع پشه بسیار کوچک به نام پشه خاکی موش را می گزند و این انگل وارد بدن پشه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha