سلامت نیوز : به دلیل کم بودن اعتبارات مدیریت پسماندهای بیمارستانی، وزارت بهداشت سال هاست از منابع داخلی خود در این راه هزینه می کند.
دکتر کاظم ندافی رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این مطلب در پاسخ به درج یک مطلب در برخی خبرگزاری ها مبنی بر عدم اولویت بندی مناسب اعتبارات پسماندهای بیمارستانی در وزارت بهداشت، گفت: ماده 38 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها، سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق کشور را ملزم به ارائه اعتبار لازم اجرای این قانون در لوایح سالیانه بودجه کشور کرد.
وی افزود: با پیگیری های وزارت بهداشت از سال 85 ردیف اعتباری برای ساماندهی پسماندهای بیمارستانی تخصیص و پایدار شد و هر سال بودجه ای به ردیف فوق اختصاص می یابد، ولی بودجه تخصیص داده شده در مقایسه با اعتبار مورد نیاز وزارت بهداشت جهت برنامه ساماندهی پسماندهای بیمارستانی بسیار اندک است و به همین دلیل با وجود این که وزارت بهداشت از منابع داخلی نیز به این امر اختصاص داده است، پیشرفت برنامه بسیار کند است. ضمن این که بودجه مذکور از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تعیین می شود و تعیین میزان بودجه تخصیص یافته به ردیف فوق، در اختیار وزارت نیست.
وی افزود: سیستم های غیر سوز(نظیر اتوکلاو) جهت بی خطرسازی پسماندهای عفونی تیز و برنده تولید شده در مراکز بهداشتی و درمانی مورد تایید مجامع بین المللی نظیرWHO و EPA بوده و در ایران نیز پس از انجام آزمون های لازم توسط آزمایشگاه مرجع سلامت و انستیتو پاستور، توسط اداره کل تجهیزات پزشکی مجوز تولید یا واردات دستگاه های فوق صادر می شود.
ندافی ادامه داد: افزون بر این در بیمارستان ها در صورت انجام دقیق تفکیک پسماندها، حدود 20 درصد از پسماندهای تولیدی را «پسماند ویژه» تشکیل می دهد و از این مقدار حدود 16 درصد آن پسماند عفونی و تیز و برنده است که دستگاه های غیر سوز کارایی لازم برای بی خطر و استریل کردن پسماندهای فوق را دارا هستند.
وی گفت: سیاست فعلی وزارت بهداشت در خصوص بی خطر سازی پسماندهای عفونی و تیز و برنده در مبداء تولید برای بیمارستان ها، در راستای اجرای «ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته» مصوبه 8 اردیبهشت سال 87 کمیسیون امور زیر بنایی صنعت و محیط زیست هیات دولت است.
به گفته ندافی سایر مراکز بهداشتی درمانی(غیر از بیمارستان ها) می توانند از سایت های مرکزی برای بی خطر سازی پسماندهای پزشکی ویژه استفاده کنند که در جلسات برگزار شده با نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران مقرر شد هزینه های تمام شده سیستم های مذکور برآورد و اعلام شود تا در بودجه سالانه مراکز بهداشتی درمانی پیش بینی و تخصیص آن پیگیری شود.
دکتر ندافی در خاتمه تاکید کرد: وزارت بهداشت مجدانه در حال پیگیری بی خطر سازی پسماندهای مراکز بهداشتی درمانی غیر از بیمارستان ها نیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha