پیشنهادهای مربوط به راهكارهای افزایش درآمدهای پایدار شهرداری تهران البته تنها به موضوع افزایش قیمت بنزین در تهران ختم نشد و معاون شهردار، موضوعاتی همچون افزایش عوارض خودروها به ویژه برای خودروهای لوكس و نیز افزایش عوارض تولید پسماند برای صنوفی كه تولید زباله بالایی دارند را مطرح كرد.

سلامت نیوز:دخل و خرج شهرداری تهران با هم نمی خواند و اداره مالی شهر سخت تر از همیشه شده است. اتكای 79 درصدی به منابع مالی ناپایدار و كاهش محسوس ساخت و سازهای شهری، سبب شده تا شهرداری در تامین منابع مالی خود با مشكلات ریز و درشت بسیاری رو به رو شود و به دنبال افزایش منابع مالی پایدار باشد.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: از این رو و در آستانه تدوین لایحه بودجه سال 97 شهرداری، طرح ها و پیشنهادهایی برای بهبود منابع مالی پایدار در شهرداری پیشنهاد و مطرح شده كه در نهایت، گران شدن زندگی در پایتخت را به دنبال خواهد داشت. چنانكه معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران روز گذشته بخش هایی از پیشنهادهای افزایش درآمدهای پایدار شهرداری در سال های آینده را مطرح كرد كه مهم ترین آن، پیشنهاد افزایش 150 تومانی هر لیتر بنزین مصرفی در تهران بود تا این درآمد، به طور مستقیم به حساب شهرداری واریز شده و بخشی از نقدینگی شهرداری را تامین كند.

آن‌گونه كه «سمیع ا... حسینی مكارم» در نشست خبری خود گفت، روزانه بالغ بر هفت میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می شود كه افزایش نرخ 150 تومانی هر لیتر بنزین به نفع شهرداری، درآمدی بالغ بر 350 میلیارد تومان در سال را برای شهرداری به همراه خواهد داشت. پیش از این ، محمدعلی نجفی، شهردار تهران در نشست خبری خود پیشنهاد منطقه ای شدن نرخ بنزین در كشور را مطرح كرده و گفته بود نباید بنزین در همه شهرهای كشور به یك قیمت باشد و باید منطقه ای شود.حال ، این پیشنهاد شهردار تهران با گفته های دیروز معاون مالی او، جدی تر از قبل شده و دور از انتظار نیست كه با مراودات ایجاد شده میان دولت و شهرداری در ماه‌های اخیر، پیشنهاد شهرداری تهران جامه عمل نیز بپوشد. موضوعی كه در صورت تحقق و اجرا، تبعات مختلف و گسترده ای نیز خواهد داشت و هزینه های زندگی در پایتخت را افزایش خواهد داد.

حال ناخوش درآمدهای شهرداری

پیشنهادهای مربوط به راهكارهای افزایش درآمدهای پایدار شهرداری تهران البته تنها به موضوع افزایش قیمت بنزین در تهران ختم نشد و معاون شهردار، موضوعاتی همچون افزایش عوارض خودروها به ویژه برای خودروهای لوكس و نیز افزایش عوارض تولید پسماند برای صنوفی كه تولید زباله بالایی دارند را مطرح كرد. حسینی مکارم با بیان اینکه باید به فکر درآمدهای پایدار در شهر تهران باشیم، گفت: اگر خانوارهای تهرانی را 3.5 نفر در نظر بگیریم، هر خانوار تهرانی هر ساله در قالب عوارض و ... تنها 350 هزار تومان به شهرداری می‌دهد اما این در حالی‌است که شهرداری به هر دو میلیون تومان خدمات می‌دهد و هر تهرانی برای شهرداری، دو میلیون تومان هزینه دارد که در قالب جمع‌آوری پسماند و ... محاسبه شده است و این درحالی‌است که هنوز منابع درآمدی پایداری نداریم که بتوانیم از آن برای اداره بهتر شهر استفاده کنیم.

وی با اشاره به شرایط مالی شهرداری تهران گفت: بودجه شهرداری 17هزار و 900 میلیارد تومان است و هزینه‌ها نیز باید همین مقدار باشد که 21 درصد درآمد پایدار و 79 درصد ناپایدار است و تا به امروز 72 درصد از درآمدها محقق شده است.وی با بیان اینکه شاهد کاهش درآمدها هستیم، گفت: عامل اصلی کاهش درآمدها، کاهش درآمد ناشی از مالیات بر ارزش افزوده است،‌ چرا که در سال 95 دریافتی شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده 350 میلیارد تومان بوده به گونه‌ای که هر ماه این 350 میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز می‌شد و در حالی که هزینه جاری شهرداری نیز 475 میلیارد تومان بوده، امسال به دلیل افزایش حقوق و افزایش استخدام‌ها هزینه‌های جاری ماهانه به 600 میلیارد تومان افزایش داشته در حالی که مالیات بر ارزش افزوده تنها 170 میلیارد تومان محقق شده و باید اعلام کنم درآمد شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده 2500 میلیارد تومان کاهش داشته و در کنار این مساله باید کاهش ساخت و ساز در تهران به دلیل رکود و پر شدن ظرفیت طرح تفصیلی و جامع را هم اضافه کنید. وی با بیان اینکه در این سال‌ها بسیاری از اموال و دارایی‌های شهر فروخته و صرف سیویل شده است، گفت: با افزایش درآمد پایدار و کاهش هزینه‌ها می‌توان بودجه شهرداری را مدیریت کرد، به گونه‌ای که در مراسم اربعین دیدید که بودجه شهرداری 10 میلیارد تومان بود،‌ اما کمتر از آن خارج کردیم. اما سال قبل بودجه 5 میلیارد بود که 50 میلیارد تومان هزینه کردند.

جمع شدن بساط هولوگرام ها

معاون شهردار تهران در ادامه صحبت های خود با اشاره به بخشنامه شهردار تهران در موضوع هولوگرام‌ها، استفاده از کارگزار در امور شهری و صدور هولوگرام را کار خوبی دانست و در عین حال افزود: بنا بود کارگزاران طرف قرارداد شهرداری به پیمانکاران پول پرداخت کنند و در ازای این کار، ٥ درصد کارمزد و بقیه پول را نیز غیرنقد دریافت کنند اما در سال‌های اخیر انحرافات گسترده در این موضوع ایجاد شده است تا جایی که شهرداری جای تسویه غیرنقد، به کارگزاران پول نقد، کارمزد و حتی هزینه تخفیف به پیمانکاران را حساب می‌کرده و در برخی موارد هولوگرام رایگان هم صادر می‌شود.حسینی مکارم در ادامه به صدور بخشنامه هولوگرام اشاره کرد و گفت: تاکنون ١٢٣٢ مورد هولوگرام به ارزش ٧٢٠ میلیارد تومان بررسی شده که ٨٦٦ مورد آن به ارزش ٣٥٩ میلیارد تومان تاییدو ٣٤ مورد هم به ارزش ٥٥ میلیارد تومان باطل شد. ٣٣٢ مورد هولوگرام هم مستندات کافی نداشتند که هنوز تایید یا رد نشده است. این موارد شامل هولوگرام‌هایی است که مناطق اعلام کردند؛ به طور حتم موارد متعددی داریم که هنوز اعلام نشده و شاید هم برخی، از ترس اینکه این موارد بررسی دقیقی می‌شود، بی‌خیال هولوگرام‌ها شدند. با بستن هولوگرام‌ها و پرداخت‌های پشت باجه، درآمدهای شهرداری افزایش یافته است.

ایجاد خزانه واحد شهری تا پایان امسال

حسینی مكارم با اعلام ایجاد خزانه واحد شهری تا پایان امسال، گفت: یکی از مشکلات شهرداری در گذشته این بود که شفافیت مالی به دلیل واریزهای منطقه‌ای نداشت و پول‌ها به حساب منطقه و نه حساب شهرداری کل واریز می‌شد که از این به بعد اعلام کردیم باید همه پول‌ها به حساب شهرداری واریز شود و تا پایان امسال نیز خزانه واحد تاسیس می‌شود.وی با بیان اینکه شهرداری تهران در گذشته متعهد به اجرای برنامه و بودجه مصوب نبوده است، گفت: بسیاری از این بدهی‌هایی که حالا به بار نشسته نتیجه این عدم التزام شهرداری به برنامه و بودجه است.معاون شهردار تهران در ادامه در خصوص وضعیت بدهی شهرداری تهران با بیان اینکه بدهی 30 هزار میلیاردی شهرداری به پیمانکاران و بانک‌ها در دفاتر ثبت شده است، گفت: شهرداری تهران 18 هزار و 500 میلیارد تومان از بانک‌ها پول گرفته تا صرف پروژه‌ها کند و حال، سالانه 7000 میلیارد تومان بابت سود تسهیلات و یا جریمه دیرکرد پرداخت می‌کنیم.

٣٠ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی شهرداری

 معاون شهرداری تهران در خصوص بدهی‌های شهرداری تهران هم گفت: ٣٠ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی است که در دفاتر ثبت شده؛ از این مبلغ ١٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان تسهیلات بانکی است. حتی اگر درآمد و هزینه شهرداری سر به سر شود و هیچ بدهی جدیدی هم اضافه نشود؛ شهرداری باید سالانه ٧ هزار میلیارد تومان سود و دیرکرد تسهیلات را به بانک‌ها پرداخت کند که هیچ کس این‌ها را در بدهی شهرداری حساب نمی‌کند.جدا از ٣٠ هزار میلیارد بدهی، حدود ٧٠٠ تا 1000 میلیارد بدهی در قالب پرونده های مطرح در کمیسیون ماده ٣٨ است که میزان دقیق آن مشخص نیست. همچنین پرونده‌هایی در دادگاه‌ها مطرح است که نتیجه آن مشخص نیست.وی همچنین درباره وضعیت واگذاری شهر آفتاب و فروشگاه شهروند به بانک شهر نیز گفت: واگذاری شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر منتفی شده اما واقعیت این است که کار شهرداری تهران فروشگاه‌داری و رقابت با بخش‌های خصوصی نیست.معاون مالی شهرداری تهران با بیان اینکه مفاد قراردادهای پیمانکاران بررسی نمی‌شود، در پاسخ به سوالی مبنی بر قرارداد خاص قائم مقام پیشین شهردار تهران با یک نهاد خاص گفت: سازمان بازرسی در حال بررسی این قرارداد است و با اینکه 470 میلیارد تومان پیش پرداخت آن، پرداخت شده بود اما کار، متوقف شده تا بازرسی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.

املاك نجومی را بررسی نكردیم!

وی در مورد بررسی واگذاری املاک، بدون رعایت ضوابط به افراد خاص که به پرونده املاک نجومی شهرت یافته است، گفت: مجلس به این پرونده ورود پیدا کرده و شهرداری تهران از هر گونه شفاف سازی در این رابطه استقبال می‌کند و آماده همراهی و همکاری با همه دستگاه‌ها و سازمان‌هایی است که می‌خواهند به این مساله ورود کنند و البته این پرونده در قوه قضاییه نیز در حال بررسی است و باید منتظر ماند که سرانجام این بررسی‌ها چه می‌شود اما باید اعلام کنم که حتی یک ریال هم در حقوق شهروندان اغماض نمی‌کنیم.معاون شهردار تهران در پاسخ به اینكه در چند ماه گذشته از آغاز فعالیت مدیریت جدید شهرداری، آیا موضوع املاك نجومی بررسی شده است؟ تاكید كرد: خیر ، ورودی به این پرونده در ماه‌های اخیر نداشته ایم.وی در خصوص وضعیت بودجه 97 شهرداری تهران نیز با بیان اینکه با توجه به وضعیت مالی، بی‌شك بودجه انقباضی خواهد بود، گفت: بودجه به نسبت عملکرد بسته می‌شود. بنابراین ممكن است بودجه سال آینده چیزی حدود بودجه امسال باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha