دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 23100

افرادی که همواره خود را از لحاظ اقتصادی در معرض خطر می‌بینند و دارای شغل‌هایی هستند که ثبات چندانی ندارد بیش از دیگران دچار چاقی می‌شوند.

نداشتن امنیت شغلی شما را چاق می‌کند

سلامت نیوز :افرادی که همواره خود را از لحاظ اقتصادی در معرض خطر می‌بینند و دارای شغل‌هایی هستند که ثبات چندانی ندارد بیش از دیگران دچار چاقی می‌شوند.
در آخرین تحقیقات انجام شده در دانشگاه آکسفورد محققان متوجه شدند آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها بسیار بیش‌تر از نروژی‌ها یا سوئدی‌ها دچار اضافه وزن می‌شوند. مهم‌ترین دلیل این موضوع استرس شدید شغلی و زندگی اجتماعی رقابتی است که مردم را به سمت مصرف بیش‌تر مواد غذایی سوق می‌دهد.
در این بین کشورهایی که دارای شکلی از تجارت آزاد هستند و استرس شغلی بسیار بالا و در عین حال رفاه اقتصادی پایین دارند با احتمال یک سوم بیش‌تر از کشورهای دیگر چاقی را تجربه می‌کنند. اما میزان چاقی در کشورهایی که امنیت شغلی و درآمد در آن‌ها بالاست بسیار کم‌تر از دیگران است.
مشاغل پراسترس باعث می‌شوند فرد از لحاظ روانی آرامش خاطر نداشته و دیگر کنترلی روی میزان غذاخوردن خود نداشته باشد.
قبلا تصور می‌شد در کشورهای ثروتمند در دسترس بودن غذاهای آماده مهم‌ترین دلیل ابتلا به چاقی است. غذاهای پر انرژی و فرآوری شده در که در فست‌فودها و رستوران‌ها به فروش می‌رسند مهم‌ترین متهمان چاقی در جهان هستند. اما محققان با انجام مطالعات دقیق متوجه شدند نداشتن امنیت شغلی و اقتصادی دو برابر غذاهای آماده می‌تواند باعث شیوع چاقی در یک کشور شود.
البته تاثیر استرس‌های شغلی فقط محدود به وزن نیست، چرا که این موضوع به طور قابل توجهی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد.
برای مثال دانشمندان با انجام تحقیقاتی روی 12 هزار پرستار بین 45 تا 64 سال متوجه شدند افرادی که دارای شغل پر استرسی هستند با احتمال 25 درصد بیش‌تر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.
استرس کاری می‌تواند کارمندان را به کشیدن سیگار و مصرف غذاهای آماده، الکل، آرام‌بخش‌ها، مواد اعتیادآور و بسیاری عوامل خطرزای دیگر بکشاند.

منبع خبرآنلاین 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha