چندی پیش سازمان بهداشت جهانی الکل را به عنوان یکی از ‌مهم‌ترین تهدیدها برای سلامت جهانی معرفی کرد.

الکل عامل یک بیست و پنجم مرگ‌های جهان است
سلامت نیوز  :چندی پیش سازمان بهداشت جهانی الکل را به عنوان یکی از ‌مهم‌ترین تهدیدها برای سلامت جهانی معرفی کرد.
در سال 2000 مصرف مشروبات الکلی عامل 3.2 درصد از تمام مرگ و میرهای جهان بود. اما در گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی مشخص شد این میزان در طول 10 سال گذشته نزدیک به 0.6 درصد دیگر هم افزایش پیدا کرده است. اکنون مصرف مشروبات الکلی یکی از مهم‌ترین عوامل بروز سرطان، اختلافات خانوادگی، طلاق، خشونت‌های خانگی، خودکشی، مسمومیت، غیبت از محل کار، افت تحصیلی و مانند آن محسوب می‌شوند.
به گزارش خبرآنلاین متاسفانه در طول سال‌های گذشته تعداد زنانی که به این نوشیدنی‌ها توجه نشان می‌دهد افزایش پیدا کرده است و هرچه قدر یک کشور از لحاظ اقتصادی در وضعیت بهتری باشد به همان اندازه میزان مصرف مشروبات الکلی در بین زنان آن کشور نیز بیش‌تر می‌شود. افزایش رفاه اقتصادی در یک کشور از مهم‌ترین دلایل علاقه به مشروبات الکلی خصوصا در بین زنان محسوب می‌شود.
این در حالی است که اعتیاد زنان به مشروبات الکلی تاثیر بیش‌تری روی کودکان دارد و می‌تواند آن‌ها را نیز به سمت مصرف الکل در سنین نوجوانی ترغیب کند.
مطابق با آمارهای منتشر شده بیش‌ترین میزان مصرف الکل متعلق به آمریکای شمالی و کم‌ترین میزان مصرف نیز در کشورهای مدیترانه‌ای وجود دارد. در بسیاری از کشورهای اسلامی به دلیل باورهای دینی که در مورد مشروبات الکلی وجود دارد و هم‌چنین به دلیل مجازات‌های سنگینی که برای مصرف آن‌ها تعیین شده است بیماری‌ها و خسارات ناشی از مصرف الکل به طور قابل توجهی کم‌تر از کشورهای دیگر است.
شاید بسیاری تصور کنند مصرف الکل فقط در بخش سلامت هزینه‌های زیادی به همراه دارد، اما آمارها نشان می‌دهد این نوشیدنی‌ها تقریبا در تمام بخش‌های اقتصادی و اجتماعی تاثیر گذار هستند.
بر طبق آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی کار بین 3 تا 5 درصد از افراد شاغل در سراسر جهان به مصرف مشروبات الکلی معتاد هستند. در کشوری مانند انگلستان مصرف مشروبات الکلی نزدیک به 20 میلیارد پوند به بخش‌های مختلف اقتصادی، تولیدی، اجتماعی و سلامت هزینه وارد می‌کند. هر سال 1.2 میلیون خشونت به دلیل مصرف الکل گزارش می‌شود و 85 هزار حادثه رانندگی فقط به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی اتفاق می‌افتد.
الکل یکی از مهم‌ترین تهدیدات برای زندگی خانوادگی است. تقریبا در 62 درصد از خانواده‌هایی که یکی از اعضای خانواده به مصرف مشروبات الکلی معتاد هستند خشونت‌های فیزیکی یا کلامی اتفاق می‌افتد و 31 درصد دیگر نیز دچار مشکلاتی مانند فقر و مشکلات روانی و مانند آن می‌شوند.
سود برای جهان اولی‌ها، ضرر برای جهان سومی‌ها
تقریبا تمام صنایع مهم تولید کننده مشروبات الکلی در کشورهای توسعه یافته جهان واقع شده‌اند و در عین حال مهم‌ترین مصرف‌کنندگان این مشروبات در کشورهای در حال توسعه ساکن هستند. این شرکت‌ها هزینه‌های سنگینی برای جلب بیش‌تر مردم به این نوشیدنی‌ها انجام می‌دهند و در این بین تبلیغات مهم‌ترین ابزار آن‌هاست.
جالب این جاست که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به دلیل اتخاد اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی‌های انجام گرفته تعداد معتادین به مشروبات الکلی در حال کاهش است. اما این شرکت‌ها برای حفظ سود خود توجه زیادی به کشورهای در حال توسعه نشان داده‌اند و سعی می‌کنند جوانان این کشورها را به مصرف الکل سوق دهند.
مصرف الکل باعث شده است سود سرشاری به کشورهای توسعه یافته سرازیر شده و در عین حال ضررهای سنگینی را به کشورهای توسعه یافته جهان تحمیل کند. اگر تصادفات رانندگی، مشکلات خانوادگی، فروپاشی خانواده‌ها، جرائم و جنایاتی را که در اثر مصرف این مشروبات به وجود آمده و هزینه‌های آن‌ها را به حساب آوریم متوجه خسارات سنگین مصرف این نوشیدنی‌ها خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha