دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 23102

سلامت جنسی نیز در سلامت خانواده از اهمیت بسیاری برخوردار است وبهداشت باروری نیز یكی دیگر از مسائلی است كه می‌تواند در سلامت خانواده نقش عمده‌ای را ایفا كند

سلامت جنسی از ارکان سلامت جامعه است

سلامت نیوز : سلامت جنسی نیز در سلامت خانواده از اهمیت بسیاری برخوردار است وبهداشت باروری نیز یكی دیگر از مسائلی است كه می‌تواند در سلامت خانواده نقش عمده‌ای را ایفا كند


دكتر حسین ملك افضلی در هفتمین كنگره ملی سلامت خانواده گفت:: خانواده سالم باید بروز بیماری‌های رایج را در خانواده به حداقل برساند و بین اعضای خانواده احترام متقابلی وجود داشته باشد. دکتر ملک افضلی با بیان اینکه ازدواج یكی از استراتژیهای ما برای تامین سلامت جامعه است ادامه داد:اگرچه سلامت خانواده ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی و معنوی دارد ولی زمانی سلامت در این ابعاد حاصل می‌شود كه در خانواده نشاط، رضایت و اشتغال وجود داشته باشد و افراد به حقوق یكدیگر و جامعه آشنایی داشته باشند بنابراین علامت سلامت خانواده اشتیاق، رضایت و شعف كامل است. اگر رضایت و سلامت جنسی در خانواده وجود نداشته باشد، این نهاد اجتماعی دچار مشكل می‌شود بنابراین در این زمینه آموزش‌های لازم باید داده و خدمات كافی ارائه شود.
حسین ملك افضلی افزود:پیش از ازدواج، دختر و پسر باید آگاهی‌ها و مهارت‌های لازم را به دست بیاورند تا بتوانند مسیر باروری را به درستی طی كنند. در واقع این آگاهی‌ها و مهارت‌ها طیف وسیعی را شامل می‌شود كه از سالهای اولیه زندگی كودك آغاز می‌شود و تا پس از ازدوج ادامه می‌یابد. وی با بیان اینكه مرگ مادر و كودك، فقر زدایی و رفع بیسوادی از عوامل تعیین كننده سلامت خانواده است، اظهار كرد: در سالهای آتی میزان مرگ و میر مادران، 525 هزار نفر سالانه در دنیا بوده است و این آمار به علت افزایش نیافتن فعالیت‌ها در زمینه‌های اجتماعی مانند سواد آموزی و فقر زدایی افزایش پیدا نكرده است. رئیس پژوهشكده سلامت خانواده در دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود:. در صورتی كه تعهدات سیاسی و آموزش‌های مورد نیاز خانواده‌ها ارائه شود می‌توان انتظار داشت كه وضعیت سلامت خانواده‌ها رو به بهبود است.

وی گفت: در حال حاضر مشكلات و سختی‌های زیادی از جمله مسكن، ازدواج، تشكیل خانواده، مسائل اقتصادی وجود دارد كه با راهكارهای مناسب می‌توان آنها را از بین برد.

ملك‌افضلی گفت: فاصله‌گذاری بین فرزندان و تعداد فرزندان و بارداری‌های ناخواسته نیز نقش مستقیمی را در سلامت خانواده‌ دارد و خانواده سالم باید ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد.

رئیس پژوهشكده سلامت خانواده در دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: سلامت جنسی نیز در سلامت خانواده از اهمیت بسیاری برخوردار است وبهداشت باروری نیز یكی دیگر از مسائلی است كه می‌تواند در سلامت خانواده نقش عمده‌ای را ایفا كند. وی با اشاره به نقش بهداشت باروری در سلامت خانواده ادامه داد: سلامت باروری در خانواده‌ها نیاز به پیش نیاز است و دختران قبل از ازدواج باید مهارت‌های لازم را كسب كنند و دانش خود را در زمینه باروری افزایش دهند. به طور کلی می تتوان گفت: بهداشت باروری از همان دورانی كه نوزاد متولد می‌شودشروع می شود و تا به سن كودكی، نوجوانی و جوانی می‌رسد ادامه دارد.


رئیس پژوهشكده سلامت خانواده در دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد:دربحث تنظیم خانواده تعداد بچه مطرح نیست و.تنها مسئله‌ای كه می‌توان بیان كرد این است كهسلامت آنها در خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر زنی در سن نامناسب فرزنددار شود می‌تواند خطراتی برای او ایجاد شود و همچنین فاصله‌گذاری بین تولد فرزندان می‌تواند در سلامت خانواده جایگاه مناسبی داشته باشد.

به گفته ملک افضلی: تنظیم خانواده نیز باید در خانواده‌ها رعایت شود و با اطلاع‌رسانی صحیح می‌توان از بروز بسیاری از مشكلات پیشگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha