مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: بین 80 تا 90 درصد افرادی که به مراکز درمان ناباروی مراجعه می‌کنند به شرطی که در فرایند درمان ممارست داشته باشند می‌توانند صاحب فرزند شوند.

بچه‌دار شدن چقدر خرج برمی‌دارد/بازار سیاه فروش تخمک!

سلامت نیوز: مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: بین 80 تا 90 درصد افرادی که به مراکز درمان ناباروی مراجعه می‌کنند به شرطی که در فرایند درمان ممارست داشته باشند می‌توانند صاحب فرزند شوند.

به گزارش سلامت نیوز، علی‌اصغر غفاری‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: برای درمان ناباروری از روش‌های متعددی استفاده می‌شود که بنا به نوع درمان، هزینه‌های آن نیز متفاوت است. برخی افراد، نابارور مطلق نیستند و در این بخش یکسری نقص جزئی دارند که معمولا با پرداخت هزینه اندکی درمان می‌شوند.

وی ادامه داد: برخی افراد سخت بارور هستند و معمولا اصل هزینه ناباروی مربوط به این دسته از افراد است، درمان آنها با روش‌های IVF صورت می‌گیرد و حدود 30 تا 40 درصد افراد وارد این سیکل درمانی می‌شوند و مجبور به پرداخت هزینه‌های کلینیکی، ویزیت‌ها و سونوگرافی‌های متعدد هستند.

غفاری‌زاده با بیان اینکه تعداد معدودی از داروهای ناباروی تحت پوشش بیمه هستند، افزود: آن‌دسته از داروها که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند معمولا کیفیت مطلوبی ندارند، در نتیجه بیماران به منظور اثربخشی بیشتر مجبور به خرید دارو به صورت آزاد هستند و معمولا هزینه این داروها بین یک تا دو میلیون تومان است.

وی عنوان کرد: درمان IVF با احتساب داروها نزدیک به 4.5 تا 505 میلیون تومان هزینه دارد، اما اگر در این مرحله باروری اتفاق نیفتد و فرد دوباره بخواهد از جنین‌های مازاد فریز شده قبلی استفاده کند، هزینه هر بار انتقال جنین تا یک میلیون و 300 است.

 غفاری‌زاده تصریح کرد: از نظر قانون و مقررات کشور در خصوص ناباروری تنها اهدای جنین تعریف شده و چیزی به عنوان اهدای تخمک وجود ندارد و اهدای تخمک نیز در راستای اهدای جنین است. در مراکز درمان ناباروری افرادی با کیفیت تخمک پائین، افراد یائسه، افرادی با تنبلی تخمدان شدید و افرادی که مشکلات ژنتیکی دارند برای اهدای جنین مناسب هستند.

وی افزود: چنانچه فرهنگ اهدای تخمک در بین افراد جامعه نهادینه شود، دیگر بازار سیاهی در این خصوص ایجاد نمی شود. در مرکز درمان ناباروری تنها هزینه‌ای که فرد گیرنده پرداخت می‌کند، هزینه دارو و آزمایش‌های فرد اهداکننده تخمک است. همچنین برخی افراد پس از درمان و فرزندآوری، جنین‌های فریز شده‌ای دارند که در صورت تمایل می‌توانند به دیگران آنها را اهدا کنند، در نتیجه افراد کم‌بضاعت می‌توانند با هزینه کمتری از این جنین‌ها استفاده کنند.

غفاری‌زاده ادامه داد: در طرح تحول سلامت قانونی به عنوان حمایت از زوجین نابارور تدوین شد که بر اساس آن این زوجین تنها 15 درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کردند، اما متاسفانه این قانون در استان مرکزی به دلیل مشکلات بودجه‌ای تا عید سال 96 اجرایی شد و پس از آن علی‌رغم پیگیری‌های مرکز درمان ناباروی جهاد دانشگاهی، نتیجه‌ای حاصل نشد. همچنین یکی از دغدغه‌های اصلی دولت راضی کردن بیمه‌ها به منظور پرداخت برخی‌ هزینه‌های زوجین نابارور است.

وی در خصوص کمک‌های مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی به افراد کم‌بضاعت، عنوان کرد: یکسری اقدامات در این خصوص انجام شده، اما این کمک‌ها چشمگیر نیست، چراکه این مرکز هیچگونه بودجه دولتی دریافت نمی‌کند، هزینه‌های سرسام‌آور خرید دستگاه‌ها، نیروی انسانی و غیره از طریق بیماران تامین می‌شود، بنابراین در این خصوص ما با محدودیت مواجه هستیم.

غفاری‌زاده بیان کرد: هیات مدیره درصدد راه‌اندازی مرکزی برای حمایت از زوجین نابارور است، علاوه بر این رایزنی‌هایی با  برخی بانک‌ها و موسسات مالی خیریه انجام شده که با اعطای وام بدون بهره به  افراد مراجعه کننده به این موسسه، گامی در جهت رفع مشکل این افراد برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha