کشتار فله‌ای پرندگان در سرخرود، ازباران و فریدونکنار که چندسالی است تجارت خونین تعداد محدودی از صیادان غیر قانونی را پر رونق کرده در حالی همچنان ادامه دارد که معاون اول رئیس جمهوری نیز 40 روز پیش در نامه‌ای به مدیران استان مازندران، خواستار برچیده شدن بازار غیر قانونی فریدونکنار شده بود.

فروش علنی پرندگان حرام گوشت در بازار فریدونکنار

سلامت نیوز:با گذشت بیش از 40 روز از اعلام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور برای ممنوعیت شکار و صید پرندگان مهاجر به دلیل شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور، اما خودسری تعداد محدودی از صیادان مازندرانی در تداوم کشتار و فروش پرندگان مهاجر در بازار غیر قانونی پرنده فروشان فریدونکنار همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: کشتار فله‌ای پرندگان در سرخرود، ازباران و فریدونکنار که چندسالی است تجارت خونین تعداد محدودی از صیادان غیر قانونی را پر رونق کرده در حالی همچنان ادامه دارد که معاون اول رئیس جمهوری نیز 40 روز پیش در نامه‌ای به مدیران استان مازندران، خواستار برچیده شدن بازار غیر قانونی فریدونکنار شده بود. در همین حال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز که یک ماه قبل در نامه‌ای به استاندار مازندران و وزیر کشور خواستار تشکیل جلسه شورای تأمین استان و برخورد با متخلفان شده بود دو هفته قبل بار دیگر دست به کار شد و این بار در نامه‌ای به دادستان کل کشور با تشریح آنچه در این منطقه از کشور با کشتار سالانه 700 هزار پرنده مهاجر در حال وقوع است، خواستار همکاری دستگاه قضایی به منظور برخورد با متخلفان شد. با این حال، تازه‌ترین گزارش‌ها و تصاویر دریافتی از فریدونکنار حاکی است بازار فریدونکنار همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و گستاخی صیادان غیر مجاز که در نتیجه تعلل مسئولان استانی در عدم برخورد قانونی حالا تشدید شده تا جایی پیش رفته که اخیراً در کنار فروش انواع گونه‌های پرندگان کمیاب، حتی پرندگان حرام گوشتی همچون انواع حواصیل و باکلان‌ها را هم به فروش می‌رسانند.


محمد علی الله قلی، کارشناس حیات وحش و عضو هیأت مدیره کانون محیطبان  می‌گوید: بر اساس کتاب «اطلس فقهی پرندگان ایران» که توسط مرکز موضوع شناسی احکام فقهی قم منتشر شده و استفتاء انجام شده از چهار مرجع تقلید انواع «حواصیل» و «باکلان» به دلیل گوشتخوار بودن و اینکه چینه دان ندارند در زمره پرندگان حرام گوشت قرار می‌گیرند و خوردن آنها برای مسلمان جایز نیست اما بی‌توجه به موازین شرع اسلام، در بازار پرنده فروشان فریدونکنار به صورت علنی گوشت حرام باکلان و حواصیل‌ها همه روزه به فروش می‌رسد، بی‌آنکه از سوی تعزیرات حکومتی با آنها برخوردی صورت گیرد.
حجت الاسلام رضا مختاری، عضو مجمع عمومی مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: خرید و فروش و ذبح و عرضه لاشه این پرندگان آن هم در شرایطی که گفته می‌شود ممکن است سلامت عمومی جامعه را به دلیل شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با خطر مواجه کند حرام است، ضمن اینکه همه فقها هم عقیده هستند که اقدام به شکار و صید بدون توجه به ممنوعیت‌های قانونی و ابلاغ شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست نیز جایز نیست.


در همین حال الله قلی می‌افزاید: برخورد نکردن با متخلفان، انگیزه بسیاری از خلافکاران شکار و صید را بویژه در استان های مجاور یعنی گیلان و گلستان هم بالا برده چون مطمئن هستند که پرندگان صید شده‌شان را می‌توانند در این بازار بی‌هیچ ممانعت قانونی به فروش برسانند. این کارشناس می‌افزاید: در همه جای ایران و حتی در سایر شهرستان های مازندران سازمان حفاظت محیط زیست با تخلفات برخورد می‌کند اما در ازباران، سرخرود و فریدونکنار شما حتی یک پرونده هم نمی‌توانید پیدا کنید که علیه متخلفان صید غیر قانونی که اقدام به نصب تورهای هوایی برای صید پرندگان می‌کنند  یا فروشندگان بازار فریدونکنار تشکیل شده باشد، برای همین مسائل ریز به مسائل پیچیده و گره‌های کور تبدیل شده و هرگونه برخوردی را به صدور مصوبه شورای تأمین استان مرتبط کرده است.


فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه چرا یگان محیط زیست برای برخورد با متخلفان وارد عمل نمی‌شود در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: ما داریم می‌بینیم که تراز قدرت حریف ما به مراتب بیشتر از محیطبانان است و ممکن است برخورد قانونی با متخلفان به خونریزی بکشد، برای همین باید شورای تأمین استانداری را در جریان قرار دهیم و با هماهنگی آنها وارد عمل شویم. حتی در نیروی انتظامی هم ما وقتی می‌بینیم حریف قدرت بالایی دارد از یگان ویژه استفاده می‌کنیم اما اینجا در محیط زیست یگان امداد و یگان ویژه نداریم، به همین خاطر دو روز قبل در سفر به مازندران با استاندار جدید این استان و مسئولان ناجا و همچنین دادستان دیدار داشتیم و قرار شد با هماهنگی دستگاه قضایی ابتدا به این متخلفان اصلی که تعدادشان شاید زیر 50 نفر باشد فرصت دهیم و با گفت‌و‌گو از آنها بخواهیم که دست از این سودجویی و کار اقتصادی غیرقانونی بردارند. ضمن اینکه ما روش سنتی صید پرندگان را به دلیل قدمت به رسمیت می‌شناسیم اما با روش‌های جدید که همه انواع پرندگان را در مقیاسی وسیع به دام می‌اندازد قویاً برخورد خواهیم کرد.


سرهنگ جمشید محبت خانی افزود: حالا اگر این مشکل با برخورد‌های اولیه قضایی حل شد که چه بهتر در غیر این صورت بعد از یک کار شناسایی و اطلاعاتی قطعاً نه فقط با دامگاهداران غیر قانونی، بلکه با مسئولان بازار پرندگان با هماهنگی ناجا و دیگر مسئولان استانی به طور جدی برخورد می‌کنیم. او خاطرنشان کرد: این آخرین فرصت برای توقف شکار و صید غیر قانونی با روش‌های غیر قانونی است و امروز همه باید بدانند که وضعیت محیط زیست چنان رو به پسرفت است که اگر همه این 80 میلیون، محیطبان و حافظ طبیعت نباشند دیگر چیزی برای آیندگان باقی نخواهد ماند. محبت خانی افزود: ما اصلاً نمی‌خواهیم حتی یک قطره خون از بینی کسی جاری شود و این آخرین راهکار است که امیدواریم با احضار اولیه متخلفان و تعهد کتبی آنها مرتفع شود در غیر این صورت با جدیت با این عده قلیل هنجار شکن و قانون ستیز برخورد خواهیم کرد.


برگزاری جلسه شورای تأمین فریدونکنار برای برخورد با متخلفان


حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل محیط زیست مازندران نیز  از برگزاری جلسه شورای تأمین فریدونکنار به دستور استاندار در روز گذشته خبر داد و گفت: هنوز از مصوبات جلسه خبر ندارم اما این بار همه مسئولان استانی و کشوری عزم جدی برای برخورد با قانون شکنان کرده‌اند و در جلسه روز چهارشنبه نیز معاون سیاسی -امنیتی استاندار حضور داشته و مصوبات آن بزودی اعلام می‌شود.
بازار فروش پرندگان فریدونکنار که به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست مرکز اصلی قاچاق و فروش پرندگان در کشور است در مساحتی به وسعت 10 متر مربع و با همکاری 8تا10 نفر در گوشه پیاده رو در یکی از خیابان‌های فریدونکنار واقع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha