به اعتقاد خیرین مدرسه ساز، مدارس کپری در مناطق محروم بر اساس اقلیم و نوع زندگی مردم عشایر ساخته شده است. برای همین خیرین مدرسه ساز «پویش ایران من» تصمیم گرفتند تا مدارس کپری را با هزینه‌ای بسیار پایین بازآفرینی کنند و «نوکپر» بسازند. بر اساس آمار سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بیشترین مدارس کپری را دارد و به زودی مدارس کپری تبدیل به مدارس نوکپر می‌شوند.

اولین «نوکپر»؛ اهدایی به دانش آموزان سیستان

سلامت نیوز:بر اساس آمار وزارت آموزش و پرورش ۹۵هزار کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی و هزار مدرسه خشت و گلی نیازمند بازسازی و ۶۱هزاز کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: همچنین 30‌ درصد مدارس موجود ناایمن و خشتی، گلی و کپری هستند. همین موضوع موجب شده تا خیرین مدرسه سازهم به فکر مدرسه‌سازی و بازسازی مدارس ناامن در کشور بیفتند. یکی از موضوعاتی که الان در صدر توجه خیرین مدرسه ساز قرار گرفته بازسازی مدارس کپری است.
به اعتقاد خیرین مدرسه ساز، مدارس کپری در مناطق محروم بر اساس اقلیم و نوع زندگی مردم عشایر ساخته شده است. برای همین خیرین مدرسه ساز «پویش ایران من» تصمیم گرفتند تا مدارس کپری را با هزینه‌ای بسیار پایین بازآفرینی کنند و «نوکپر» بسازند. بر اساس آمار سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بیشترین مدارس کپری را دارد و به زودی مدارس کپری تبدیل به مدارس نوکپر می‌شوند.

نوکپرها مدارس کپری استحکام‌یافته‌ای هستند که پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان و معلمان خواهند بود و با پیروی از اصول معماری سبز، مصرف انرژی بسیار پایینی دارند و همسو با طبیعت ساخته می‌شوند.


دراین باره «مینا کامران» مدیر اجرایی «پویش ایران من» درباره ساخت مدارس نوکپر  می‌گوید: سال گذشته رفت‌وآمدهای بسیاری به چند استان محروم آموزشی کشور داشتیم و از نزدیک با مشکلات آموزشی این استان‌ها آشنا شدیم. در آن بازدید‌ها مدیران آموزش و پرورش اعلام می‌کردند که مدارس کپری در‌ شأن دانش‌آموز و معلم نیست و باید فکری به حال مدارس کپری کشور کنیم. البته فیلم‌هایی هم به دست ما می‌رساندند که هر چه زودتر مدارس کپری را از کشور جمع کنیم و به جایش مدرسه جدید بسازیم.  جمع کردن این همه مدارس کپری اراده جدی می‌خواست و ما به فکر کمپینی بودیم تا بتوانیم به طور جدی این وضعیت را پوشش دهیم، با این حال هر چه بیشتر تحقیق کردیم به این نتیجه رسیدیم که بودن مدارس کپری برای روستاها واجب است.
او ادامه می‌دهد: تیم وارد فاز مطالعاتی و تحقیقاتی شد. در تحقیقات‌مان به این نتیجه رسیدیم که کپر ناشی از شرایط خاص منطقه است و ما فرهنگ منطقه را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. هر چه پیش رفتیم به این نتیجه رسیدیم که این فرهنگ به غلط در بین مردم جا افتاده که کپر مساوی است با فقر و بدبختی. چرا که در برخی از مناطق کپر با توجه به موقعیت اقلیم آن منطقه ساخته شده است و ساختن مدرسه یا گذاشتن کانکس در برخی از اقلیم‌ها اصلاً درست نیست. مثلاً در هوای گرم با کمی آب داخل کپر را می‌توان خنک کرد و در هوای سرد هم کپر شرایطی دارد که گرم می‌شود. همچنین براساس تحقیقات خیلی از روستاها به خاطر خشکسالی جمعیت‌شان هر روز کمتر می‌شود و در چند سال آینده خیلی از روستاها خالی از سکنه می‌شوند.بنابراین ساختن مدرسه خیلی به صلاح نیست.


کامران با اشاره به اینکه تهیه کپر برای دانش‌آموزان در برخی از اقلیم‌ها راحت‌تر است می‌گوید: کپر در برابر زلزله و سیل مقاوم است و اگر روزی آن روستا خالی از سکنه شود دیگر کسی دلش به حال آن مدرسه‌ای که ساخته است نمی‌سوزد. بنابراین کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که فضای کپر را حفظ و فضای داخلی آن را دلچسب‌تر کنیم که میز داشته باشد و طراحی‌اش هم زیباترباشد. همچنین کاری کنیم تا کپرها در برابر حشرات و گزند سرما و گرما محفوظ باشند.


وی تأکید می‌کند: ما در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان هنوز مدارس کپری داریم که از کیفیت نامناسبی برخوردارند. تعداد مدارس کپری در سیستان و بلوچستان 120 مدرسه، هرمزگان 30 مدرسه و کرمان هم 60 مدرسه است. ما مدارس کپری‌ای که تعداد دانش‌آموزانش بیشتر هستند را انتخاب کردیم تا ساخت نوکپر را برای دانش‌آموزان آن مدرسه انجام دهیم. بر این اساس نخستین مدرسه نوکپری در استان سیستان و بلوچستان با همکاری مؤسسه حامی و مهر گیتی افتتاح می‌شود و ما امیدواریم با همکاری این دو سازمان بتوانیم از این به بعد 10 پروژه مدرسه نوکپری را افتتاح کنیم.
مدیر اجرایی پویش ایران من می‌گوید: نوکپرها مدارس کپری استحکام‌ یافته‌ای هستند که پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان و معلمان خواهند بود و با پیروی از اصول معماری سبز، مصرف انرژی بسیار پایینی دارند. نوکپرها با همکاری و حمایت مردم و اعضای بخش خصوصی ساخته
خواهد شد. ما براین باوریم که بخش خصوصی باید با مسئولیت اجتماعی خود آشتی کند و مدرسه‌سازی را از دولت تحویل بگیرد. ما معتقدیم اگر بودجه‌ای که در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته به بخش خصوصی واگذار شود، سرعت مدرسه‌سازی در کشور بالاتر رفته و فرایند ساخت مدارس نیز بهینه و به‌صرفه‌تر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha