پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 231166

گرد و غبار روز سه شنبه برخی از نقاط خوزستان و اهواز را فراگرفت و بارندگی نیز در بیشتر نقاط خوزستان گزارش شد.

خوزستانی‌ها زیر باران آلوده

سلامت نیوز:چندین استان کشور درگیر بارندگی‌های شدید هستند و در این میان در برخی استان‌ها بارندگی و آلودگی همزمان شده و زندگی را بر ساکنان آن سخت کرده است. در حالی که تهران اولین روز از سومین ماه پاییز را با هوای سالم آغاز کرد، از اوایل روز گذشته اخبار متعددی درباره وضعیت وخیم آلودگی هوا در اهواز روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: بارندگی در خوزستان شهروندان را دچار بیماری‌های تنفسی کرده و به این دلیل بیش از ۳۰۰ نفر به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. این در حالی است که استان‌های مختلف با پدیده بارندگی رو‌به رو بوده و خبر می‌‌رسد که در سه استان برف و کولاک نیرو‌های امدادی را به حالت آماده باش درآورده است. در بوشهر نیز بارش شدید باران به تعطیلی مدارس انجامید.

گرد و غبار روز سه شنبه برخی از نقاط خوزستان و اهواز را فراگرفت و بارندگی نیز در بیشتر نقاط خوزستان گزارش شد. بر اساس گزارش اداره‌ کل محیط‌زیست خوزستان، میزان غلظت گرد و غبار اهواز در ساعت 13 روز سه‌ شنبه به 58 برابر حدمجاز رسید. تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران‌های پاییزی از سال 1392 آغاز شد و تا سال 1394 بیش از 60‌هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند، اما در نخستین شب بارندگی پاییزی در سال 1395 در کل خوزستان کمتر از یک‌هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند که کاهش 70 تا 80‌درصدی نسبت به سال‌‌های گذشته را داشت.

18 گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس‌ها بررسی شد و چهار احتمال مشعل‌‌های چاه‌های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده‌های گیاهی به عنوان عامل تنگی نفس معرفی شد و دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده‌‌های گیاه کنوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس تنگی‌ها معرفی کرد. با توجه به تمهیدات انجام شده از جمله رعایت نکات پیشگیرانه توسط مردم و همچنین هرس درختان کنوکارپوس پیش از گل ‌دهی در خوزستان با توجه به مصوبه شورای سلامت آمار بیماران مراجعه‌کننده تنفسی به مراکز درمانی خوزستان تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. روز گذشته سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد که به دنبال وقوع گرد و غبار و بارندگی پاییزی در خوزستان، از روز سه شنبه تا ظهر چهارشنبه، 329 نفر با عارضه تنگی نفس به مراکز درمانی زیرمجموعه این دانشگاه مراجعه کردند. فرهاد حمزه‌ لویی اظهار کرد: از این تعداد مراجعه‌‌کننده 20 مورد بستری و بقیه ترخیص شدند. به گزارش ایرنا، او با بیان اینکه نیمی از مراجعه‌‌کنندگان بیماری‌‌های زمینه‌ای تنفسی از جمله آسم و آلرژی داشتند، افزود: آمار مراجعه‌کنندگان نسبت به مدت مشابه پارسال یک پنجم کاهش یافته است.

لغو پروازها به بوشهر

«آبگرفتگی و افتادن درختان در خیابان‌ها، بازگشت پروازهای تهران - بوشهر به تهران و شیراز و غرق شدن یک فروند شناور در آب‌های ساحلی بوشهر از پیامدهای بارش شدید باران و تگرگ و وزش باد در سه شنبه شب و بامداد دیروز در این استان است.» این اظهارنظر روز گذشته توسط رئیس ستاد مدیریت بحران استان بوشهر انجام شد. قاسم قائدی بیان کرد: با توجه به شدت و میزان بارندگی‌‌ها ستاد مدیریت بحران استان بوشهر در حالت آماده ‌باش قرار دارد. او با بیان اینکه همه راه‌های ارتباطی استان بوشهر باز است و مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد که تاکنون تنها گزارش غرق شدن یک فروند لنج در 15مایلی جنوب بندر بوشهر گزارش شده و نیروهای ناجی اداره بندر و دریانوردی و هلال‌احمر برای امداد رسانی به ملوانان آن اعزام شده‌‌اند. به گزارش ایرنا، بر اساس پیش‌بینی نقشه‌های هواشناسی روز پنجشنبه شهرستان‌های دشتستان و تنگستان تحت تاثیر این سامانه بارشی قرار می‌گیرند. انتظار می‌رود این سامانه بارشی تا پایان روز پنجشنبه از سمت جنوب استان خارج شود.

تعطیلی مدارس بوشهر به دلیل بارش باران

با اعلام اداره‌ کل هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به استان و احتمال وقوع سیل، مدارس امروز چهارشنبه اول آذر ماه تعطیل اعلام شد. روز گذشته روابط عمومی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان بوشهر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تصمیم تعطیلی مدارس در این شهرها با توجه به شدت بارندگی و آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر برای تامین سلامت دانش‌آموزان با هماهنگی مسئولان گرفته شده است. بنا به این اطلاعیه، مدارس در تمامی مقاطع شهرهای یاد شده روز چهارشنبه در نوبت صبح تعطیل است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، در صورت تعطیلی مدارس در نوبت بعد از ظهر، متعاقبا اعلام می‌شود.

امدادرسانی به 88 نفر و رهاسازی 22 خودرو

روز گذشته معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به انجام عملیات برف و کولاک در سه استان کشور اظهار کرد: طی 24 ساعت گذشته وقوع برف و کولاک در سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و فارس موجب امدادرسانی به 88 حادثه دیده شد. شاهین فتحی گفت: پنج تیم امدادی شامل 15 امدادگر و نجاتگر در حال خدمت‌رسانی به متاثران از برف و کولاک هستند. به گزارش ایلنا، بنا به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، در عملیات امدادرسانی 22 دستگاه خودرو از برف رهاسازی شده است.

زمستان، فصل آلودگی هوا

یک کارشناس محیط‌زیست درباره آلودگی زمستانی کشور  می‌گوید: زمستان فصل آلودگی هواست. دلیل آن هم واضح است. خودرو‌ها و کارخانه‌های بدون فیلتر مناسب دود و دم ایجاد می‌کنند. اسماعیل کهرم می‌افزاید: تهران سه‌میلیون موتورسیکلت و دو‌میلیون و 800‌هزار اتومبیل دارد. در اطراف تهران نیز کارخانه‌ها قرار دارند و این دود و دم‌ها در زمستان مفهوم بیشتری پیدا می‌کنند، به این صورت که هوای اطراف سرد است و دود و دمی که گرم‌تر از هوای اطراف است، بالا می‌رود و اگر بدشانسی بیاوریم و لایه‌ای از هوای سرد روی هوای گرمی بیاید، با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم. او بیان می‌کند: در چنین شرایطی تمام آلایندگی ها، دودها و ذرات معلق هوا را آلوده می‌کنند. کهرم عنوان می‌کند: آلودگی هوا به تدریج با سرد شدن هوا تشدید می‌شود و شهرها را در برمی‌گیرد. از او در مورد راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در زمستان می‌پرسیم که می‌گوید: با معاینه فنی اتومبیل‌ها و گذاشتن فیلترهای درست و حسابی روی کارخانه‌ها نباید بگذاریم که هوا بیشتر از این آلوده شود. این کارشناس محیط‌زیست با بیان اینکه اکنون در اهواز پروازها لغو شده و مردم ماسک می‌زنند، خاطرنشان می‌کند: پدیده آلودگی هوا تا اواسط اسفند ادامه دارد و سپس محو می‌شود. از این رو ضروری است که اکنون دولت برای کاهش آلاینده‌ها چاره اندیشی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha