بیمه بیکاری برای کارگران آسیب‌دیده زلزله‌زده/وام بلاعوض برای مددجویان بهزیستی و مستمری‌بگیران

سلامت نیوز:وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن بازدید از مناطق زلزله‌زده، تسهیلات این وزارتخانه برای زلزله‌زدگان را تشریح کرد.

دکتر علی ربیعی در گفت‌وگو با ایسنا، همزمان با بازدید از مناطق زلزله‌زده شهر ازگله با اشاره به اضافه شدن تعدادی معلول در اثر زلزله کرمانشاه، از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت احداث یک مرکز توانبخشی در این منطقه خبر داد و گفت: در اثر زلزله غرب کشور، ۱۷ معلول ضایعه نخاعی و سه قطع نخاع به معلولان بهزیستی اضافه شدند.


وی با اشاره به اینکه تعدادی کودک والدین خود را در زلزله از دست داده‌اند و تعدادی از سالمندان نیز تنها مانده‌اند، اظهار کرد: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی قصد دارد یک مرکز نگهداری در جوار روستاهای کانون زلزله احداث کند تا این افراد بدون آنکه از محیط اجتماعی‌شان دور شوند، تحت پوشش این مراکز قرار گیرند. در حال حاضر این خدمات در ۳۰ کانکس به افراد زلزله زده ارائه می‌شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اهمیت مدیریت پس از بحران برای بازگشت افراد آسیب‌دیده به زندگی عادی و کاهش آلام روحی آنان تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ نفر از متخصصان روانشناسی از سراسر کشور که بیش از نیمی از آنان داوطلبان مراجعه کننده به بهزیستی بودند، به این مناطق اعزام شدند. این افراد قرار است با انجام غربالگری نسبت به سامان دادن مددکاری‌های تخصصی بعدی اقدام کنند.


لحاظ شناسه برای رصد زلزله‌زدگان در سال‌های آتی
ربیعی با اشاره به تهیه شناسه برای افراد زلزله‌زده کرمانشاه افزود: در این طرح افراد زلزله‌زده توسط معاونت رفاه وزارت رفاه، کار و تعاون اجتماعی شناسایی و به این ترتیب تا سال‌های آتی رصد خواهند شد.
وی در ادامه از طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ساخت دو مرکز تامین اجتماعی و درمانی در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: در حال حاضر نیز در کانکس‌های درمانی این منطقه خدمات پزشکی با تجهیزات کامل به زلزله‌زدگان ارائه می‌شود.


وام بدون بهره به مستمری بگیران تامین اجتماعی و مددجویان بهزیستی در مناطق زلزله‌زده
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از اختصاص چهار میلیون وام بدون بهره به مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در مناطق زلزله‌زده خبر داد و تصریح کرد: این وام به تدریج از طریق کسر از حقوق این افراد بازپرداخت خواهد شد. همچنین مستمری مددجویان بهزیستی در این ماه دو برابر خواهد بود. همچنین ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض علاوه بر ۲۵ و ۳۵ میلیون تومان وام دولت به زلزله‌زدگان، برای مددجویان بهزیستی در نظر گرفته شده است.
ربیعی با اشاره به اینکه از ماه دیگر نیروهای فنی حرفه‌ای به این مناطق برای آموزش کارآفرینی مراجعه خواهند کرد، افزود: ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات با بهره ۴ درصد برای اشتغالزایی در اختیار ۵۰۰ روستای آسیب دیده برای سرمایه‌گذاری در بخش دامپروری و کشاورزی قرار خواهد گرفت.

بخشش مالیاتی برای کارخانه‌های آسیب‌دیده
وی در ادامه از تحت پوشش قرار گرفتن کارگران آسیب دیده مناطق زلزله‌زده برای بیمه بیکاری خبر داد و افزود: وزارت رفاه برای کارخانه‌های آسیب دیده نیز بسته‌های حمایتی در قالب بخشش مالیاتی، جرایم و بدهی‌ها در نظر گرفته است تا آنها سریع‌تر بتوانند توان تولیدی خود را بازیابند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان از ایجاد مراکز موقت توانبخشی برای معلولان در مناطق زلزله زده خبر داد و افزود: در حال حاضر همچنان پس لرزه‌هایی در منطقه وجود دارد که باعث می‌شود مردم آمادگی روانی لازم را برای بازگشت به زندگی عادی و قرار گرفتن زیر سقف را نداشته باشند که در این راستا اورژانس اجتماعی برای کاهش آسیب‌های روانی آنان وارد عمل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha