متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: اگر ما از تغذیه‌ای متعادل، متناسب و متنوع استفاده کنیم، اکثر نیازهای بدن به ویتامین برطرف می‌شود، مگر در برخی از افراد که در آن‌ها به‌طور بومی کمبود ویتامین احساس می‌شود.

از مصرف خودسرانه و بیش از حد ویتامین‌ها پرهیز کنید

سلامت نیوز: اگر ما از تغذیه‌ای متعادل، متناسب و متنوع استفاده کنیم، اکثر نیازهای بدن به ویتامین برطرف می‌شود، مگر در برخی از افراد که در آن‌ها به‌طور بومی کمبود ویتامین احساس می‌شود.

سیدضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با فارس، گفت: اگر ما از تغذیه‌ای متعادل، متناسب و متنوع استفاده کنیم، اکثر نیازهای بدن به ویتامین برطرف می‌شود، مگر در برخی از افراد که به طور بومی در آنها کمبود ویتامین احساس می‌شود. 

وی گفت: 13 نوع ویتامین داریم که هرکدام از اینها وظیفه خاصی را برعهده دارند، به طور مثال؛ چهار نوع ویتامین محلول در چربی داریم که شامل ویتامین‌های A,D,Eو K است، این ویتامین‌ها در بدن ذخیره می‌شوند و با توجه به نوع آن، همانطور که اگر بیش از حد استفاده شود، عوارضی را ایجاد می‌کند، کمبود آنها هم بدن را دچار عارضه می‌کند. 

این متخصص تغذیه افزود: 8 نوع ویتامین دیگر موجود در بدن ما به Bکمپلکس مشهور است و از نظر اینکه به طور جمعی کاری را انجام می‌دهند، بهتر است با هم استفاده شوند، بیشتر اینها در چرخه تولید و توزیع انرژی دخیل هستند. 

مظهری گفت: خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند، باید سه ماه قبل از باردار شدن نسبت به تأمین اسیدفولیک یا (ویتامین B9) اقدام کنند، زیرا نقش این ویتامین در ساخت کانال عصبی نخاع بسیار اساسی بوده و همچنین در خونسازی بسیار مؤثر است. 

وی افزود: ویتامین‌هایی که بدن به آنها احتیاج دارد، خود دارای انرژی نیستند، تعدادی به عنوان کاتالیزور واکنش‌های زیست شیمیایی بدن را انجام می‌دهند و بعضی هم آنتی‌اکسیدان هستند و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. 

مظهری توصیه کرد: ویتامین‌ها را نباید به صورت خودسرانه مصرف کرد ولی در مواردی که نیاز بدن فراتر از توان تغذیه برای تأمین ویتامین‌ها است، مانند بیماری‌های عفونی، دوران شیردهی و بارداری حتماً باید مکمل‌ را طبق تجویز پزشک عمومی یا متخصص تغذیه انجام داد.

وی در پایان گفت: در کشور ما بیش از هر چیزی کمبود ویتامین C محسوس است و به خصوص در فصل زمستان بیشتر احساس می‌شود که استفاده از مرکبات می‌تواند در رفع کمبود ویتامین ضروری باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha