عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: اجرای آزمون وسع تاثیری در وضعیت مالی بیمه سلامت ندارد و کاهش خدمات آن، بازتاب منفی دارد.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: اجرای آزمون وسع تاثیری در وضعیت مالی بیمه سلامت ندارد و کاهش خدمات آن، بازتاب منفی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، رسول خضری در واکنش به اظهارات مدیرعامل سازمان بیمه سلامت مبنی بر اینکه افرادی که وسع مالی دارند، باید حق بیمه خود را به این سازمان بدهند، گفت: بیمه سلامت باید در همان بدو تدوین و ارائه طرح اولیه خود تمام جوانب امر را در نظر می‌گرفت، نه اینکه بعد از تحت پوشش قرار دادن ۱۰ میلیون و ۴۰۰هزار نفر برنامه‌هایش را تغییر دهد.

وی ادامه داد: مدیر عامل سابق بیمه سلامت باید از ابتدا با پیش‌بینی مشکلات بعدی در ارائه برنامه‌های خود شفاف‌سازی می‌کرد، نه اینکه بعد از تغییرات حاصل شده بر اساس برنامه ششم که این سازمان را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدا کرده و زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار داد و در پی آن سیستم مدیریتی این بیمه تغییر کرد، به طور ناگهانی در روند ارائه خدماتش به اعمال تغییرات بپردازد.

خضری یادآورشد: البته ما از همان ابتدا از ادعای سازمان بیمه سلامت برای تحت پوشش رایگان قرار دادن بخش اعظمی از جامعه، تعجب کرده بودیم، چراکه ارائه خدمات رایگان باید تنها شامل افراد آسیب‌پذیر می‌شد و قشر متمکن حق بیمه خود را پرداخت می‌کردند.

وی تصریح کرد: اگر بیمه سلامت بخواهد که آزمون وسع را برگزار کند، باید این روش را بعد از این برای افراد جدیدی که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند، اعمال کند، همچنین برای تمدید بیمه افرادی که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند نیز می‌تواند این طرح را عملیاتی کند، اما در شرایط کنونی نمی‌توان دفترچه‌هایی که در دست مردم بوده را از آنها گرفت.

خضری، ادعای مدیرعامل بیمه سلامت مبنی بر اینکه این مسئله را که ۸۰ درصد از بیمه شدگان ما بیمه شده رایگان باشند در حالی که می توانستند با پرداخت ۴۰ هزار تومان سرانه کامل بیمه، کل این پول را بپردازند را خلاف واقع دانست و تاکید کرد: بالای85 درصد افرادی که تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفته‌اند در زمره قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند، بنابراین اجرای آزمون وسع تاثیری در وضعیت مالی بیمه سلامت نخواهد داشت، و کاهش دادن ارائه خدمات این بیمه هر چند بر اساس قانون بوده باشد، اما باز هم در جامعه بازتاب منفی دارد، به همین دلیل لازم است سازمان بیمه سلامت در این زمینه تجدیدنظر کند.

وی بیان کرد: البته فردی که از تمکن مالی خوبی برخوردار باشد، از دفترچه تامین اجتماعی خویش‌فرما استفاده می‌کند و اگر فردی به این امر مبادرت نورزیده است، یا سواد لازم در این زمینه را نداشته و یا از توانایی مالی کافی برخوردار نبوده است، که این امر نیز پس از بررسی‌هایی صورت گرفته، آشکار خواهد شد.

تغییر روند بیمه سلامت با سطح توقع جامعه از آن همخوانی ندارد

خضری خاطرنشان کرد: مشکلات کنونی سازمان بیمه سلامت به این دلیل ایجاد شده است که، از ابتدا دفترچه‌های بیمه درمانی خود را همچون دفترچه‌های بیمه روستایی بر اساس نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات ارائه نداده است، بنابراین در این شرایط که میزان توقع جامعه از خود را بالا برده است، نمی‌تواند به طور ناگهانی خدمات خود را کاهش دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در ارائه راهکار برای رفع مشکلات کنونی بیمه‌ها اظهار کرد: ۶ میلیون از آحاد جامعه همپوشانی دفترچه‌ای دارند، به این معنا که بیش از یک دفترچه بیمه خدمات درمانی دارند، یا تعدد صندوق‌های بازنشستگی مشکلات متعددی را ایجاد کرده است، که این روند نیاز به اصلاح دارد، و راه‌حل آن نیز در گرو یکپارچه‌سازی و ادغام بیمه‌هاست، بنابراین باید در این حوزه سیاستگذار دولت باشد، اما در عمل یک بیمه یکپارچه و همگانی وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha