محققان دانشگاه سانفرانسیسکو نشان دادند استرس در دوران بارداری با تغییر در سیستم عصبی نوزاد، باعث تولد نوازادانی با سطح واکنش‌پذیری بالا و انعطاف‌پذیری پایین می‌شود.

سلامت نیوز: محققان دانشگاه سانفرانسیسکو نشان دادند استرس در دوران بارداری با تغییر در سیستم عصبی نوزاد، باعث تولد نوازادانی با سطح واکنش‌پذیری بالا و انعطاف‌پذیری پایین می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از مدیکال پرس، استرس در سه ماهه دوم بارداری ممکن است سیستم اعصاب نوزاد را قبل و بعد از تولد تحت تاثیر قرار دهد و بر خلق و خوی نوزاد تاثیر گذاشته و منجر به تولد نوزادانی شود که کمتر لبخند می‌زنند و توانایی تعامل و کنترل احساسات در آن‌ها کاهش یافته است.

محققان دانشگاه سانفرانسیسکو کالیفرنیا، میزان استرس 151 زن باردار را با سطح درآمدی کم تا متوسط که در هفته 12 تا 24 بارداری خود بودند، مورد بررسی قرار دادند.

این محققان 151 نمونه را طی دوران بارداری و پس از زایمان مورد بررسی قرار دادند و سطح استرس آن‌ها در طول دوران بارداری را با میزان استرس در نوزاد شش ماهه آنها مورد مقایسه قرار دادند. در این آزمایش عملکرد قلب نوزادان تحت بررسی قرار گرفت و پس از یک جلسه تمرینی کوتاه، به مادران گفته شد بدون حرف زدن یا لمس نوزاد به مدت دو دقیقه به صورت نوزاد نگاه کنند.

مادارن مورد بررسی اتفاقات پر استرسی از جمله بیماری، مشکلات ارتباطی، مشکلات مسکن و مسائل حقوقی را در طول دوران بارداری تجربه کرده بودند.

 22 نفر از 67 نفری که این آزمایش را تکمیل کردند، مادرانی بودند که بالاترین تعداد مسائل استرس‌زا را داشتند و نوزادان آنها 22 درصد نسبت به 22 نوزادی که مادرانشان کمترین تعداد اتفاقات استرس‌زا را داشتند، حساس‌تر بودند.

 آنها همچنین دوره بهبودی طولانی‌تری پس از اتفاقات استرس‌زا دارند که موئید سطح انعطاف‌پذیری پایین آنها در برابر استرس است.

دکتر "نیکول بوش"( Nicole Bush) استاد دانشکده روانپزشکی و اطفال دانشگاه سانفرانسیسکو و عضو موسسه "علوم اعصاب UCSF Weill " گفت: سطح بالای حساسیت که از طریق اندازه‌گیری تغییر در  میزان ضربان قلب همراه با تنفس بدست می‌آید نشان دهنده کاهش شدید فعالیت سیستم اعصاب پاراسمپاتیک در واکنش نسبت به چالش پیش آمده است. سیستم اعصاب پاراسمپاتیک بدن را قادر به استراحت و هضم غذا از طریق کاهش میزان ضربان قلب و افزایش فعالیت غدد لنفاوی و روده‌ای می‌کند.

بررسی 151 مورد نشان داد که مادران واقع در سومین رده بالای این بررسی، بیشترین میزان استرس را در دوران بارداری و پس از زایمان داشتند و نوزادانی با سطح رفتاری مثبت هشت درصد پایین‌تر از نوزادان افراد واقع در سومین رده پایین دارند. مادران واقع در سومین رده پایین کمترین میزان استرس را در دوران بارداری و پس از زایمان تجربه کرده‌اند.

بنا به گفته دکتر "بوش" ترکیب سطوح پایین رفتار مثبت و کنترل احساسات ممکن است افراد را در معرض مشکلاتی از جمله افسردگی، استرس و مشکلات در ارتباطات اجتماعی قرار دهد.

وی افزود: در این مرحله تاثیر بلندمدت حساسیت بالا و سطح پایین کنترل احساسات و رفتار مثبت برای ما مشخص نیست. عوامل دیگری از جمله خانواده و جامعه نیز می‌تواند بر آن تاثیر داشته باشد. ایجاد شرایط سالم پس از تولد می‌تواند مانعی در برابر اثرات منفی حساسیت بالا و رفتار مثبت و کنترل احساسات پایین باشد.

نتایج این تحقیق در مجله Development and Psychopathology به چاپ رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha