شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 231212

گوش بوقلمون به دلیل داشتن میزان زیادی تریپتوفان به داشتن خوابی راحت و کافی کمک خواهد کرد. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که به آزادسازی ملاتونین که نوعی هورمون القا کننده خواب است کمک می کند.

بهترین و بدترین خوراکی‌ها قبل از خواب

سلامت نیوز:محققان می‌گویند برای داشتن خوابی راحت‌تر و باکیفیت‌تر و همچنین حفظ سلامت روانی و جسمانی خود باید عادات غذایی قبل از خواب شبانه خود را اصلاح کنید. به این منظور آنها برخی از بهترین و بدترین غذاهایی را معرفی کرده‌اند که بر خواب اثر می‌گذارند.

به گزارش  سلامت نیوز،جام جم به نقل از دیلی میل نوشت:  محققان طی تحقیقات خود فهرستی از غذاهای مختل کننده خواب و نیز لیستی از غذاهایی را تهیه کرده‌اند که خواب راحت و کافی را تضمین می کنند:

بهترین غذاها

گوشت بوقلمون به دلیل داشتن میزان زیادی تریپتوفان به داشتن خوابی راحت و کافی کمک خواهد کرد. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که به آزادسازی ملاتونین که نوعی هورمون القا کننده خواب است کمک می کند. بجز گوشت بوقلمون، تریپتوفان در سایر غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت مرغ، گوشت قرمز، پنیر، ماست،تخم مرغ و ماهی نیز یافت می شود. بنابراین مصرف چنین غذاهایی قبل از زمان خواب، به داشتن خواب کافی و با کیفیت تر کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده که کمبود تریپتوفان باعث کمبود سروتونین خواهد شد که عاملی برای کمبود خواب است. برای اثرگذاری بهتر، می توان گوشت بوقلمون را به همراه مقدار کمی کربوهیدرات مصرف کرد.

از خوراکیهای دیگری که مصرف آنها به داشتن خواب راحت کمک کننده می‌کند، می توان از گیلاس نام برد. طبق مطالعات انجام شده، میوه های دارای هسته سخت (مانند هلو، خرما، گیلاس و...) منبعی طبیعی از ملاتونین هستند و می توانند به افزایش خواب کمک کنند. از گیلاس خشک شده و یا آب گیلاس (مخصوصا اگر ترش باشد) نیز می توان به جای خود گیلاس استفاده کرد.

مواد دارای منیزیم نیز به داشتن خوابی راحت کمک خواهند کرد. برخی میوه ها مانند آووکادو و سبزیجات برگ سبز اغلب حاوی میزان بالایی مواد معدنی و خصوصا منیزیم هستند.

بدترین غذاها

به طور کلی باید سعی کرد شام سبکتری خورد؛ خصوصا اگر زمان خوردنتان، دیرتر و نزدیک به زمان خوابتان است. وعده های غذایی دیروقت مشکل آفرینند زیرا نظم شبانه روزی بدن (ساعت بیولوژیک) و در نتیجه سیکل خواب و بیداری ما را بر هم می زنند و همچنین به سیستم سوخت و ساز بدن آسیب وارد می کنند.

به منظور حفظ سلامت سیستم سوخت و ساز بدن و افزایش توانایی بدن در سوزاندن کالری به بهترین نحو ممکن، بهتر است بیشتر کالری مورد نیاز بدنمان را طی روز مصرف کنیم و به بدن اجازه دهیم که به مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت در طول شب، بدون نیاز به تمرکز بر هضم و گوارش غذا، به استراحت بپردازد.

بر همین اساس است که محققان تاکید دارند بهتر است وعده غذایی شام را تا قبل از ساعت ۸ شب خورده باشید.

اگرچه نوشیدن یک فنجان قهوه پس از شام و قبل از خواب لذتبخش است اما به دلیل داشتن کافئین خواب را مختل خواهد کرد. شاید خیلی از افراد ندانند که کافئین علاوه بر قهوه در مواد دیگری مانند شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و چای وجود دارد. بنابراین توصیه می شود از مصرف این مواد قبل از رفتن به رختخواب اجتناب کنید.

خوراکی‌های مفید برای داشتن خواب راحت

* موز:

موز علاوه بر منیزیم، دارای پتاسیم نیز هست و آرامش بخش و تسکین دهنده طبیعی ماهیچه ها هم به شمار می‌رود.

* عسل:

اگر می خواهید با از دست دادن حافظه و زوال عقل مبارزه کنید، خوردن روزانه یک قاشق چایخوری عسل چاره آن است چراکه این ماده شیرین حاوی گلوکز است؛ اما آنچه در زمینه ارتباط عسل و خواب مهم است این‌که گلوکز ترشح اورکسین را در مغز مسدود می‌کند. اورکسین عنصری شیمیایی است که باعث ایجاد هوشیاری می شود و با کاهش میزان ترشح اورکسین، خواب راحت تری نیز در پی خواهید آمد.

* بادام و گردو:

هر دو منابع خوبی از تریپتوفان و منیزیم هستند و بنابراین، خوردن یک مشت کوچک از آنها قبل از خواب می تواند به آرامش سیستم عصبی و منظم نگه داشتن ریتم ضربان قلب هنگام خواب کمک کند.

* پنیر و بیسکویتهای کراکر بدون شکر:

کلسیم موجود در محصولات لبنی می تواند به مغز برای تولید ملاتونین کمک کند. این ماده شیمیایی خواب آور است.

* جو دوسر یا غلات فرآوری شده:

به دلیل اینکه جو دوسر و غلات فرآوری شده منبع خوبی از ملاتونین محسوب می‌شوند، خوردن یک کاسه کوچک از آنها اثر شگرفی در ایجاد خواب راحت خواهد داشت. خوردن غلات فرآوری شده به همراه شیر به دلیل کربوهیدرات موجود در این غلات و کلسیم موجود در شیر، انتخاب خوبی برای یک وعده غذایی سبک قبل از خواب خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha