یک جامعه شناس، کودکان و سالمندان از کار افتاده را آسیب‌پذیرترین افراد پس از وقوع زلزله می‌داند.

آسیب‌پذیرترین زلزله‌زده‌ها چه کسانی هستند؟

سلامت نیوز:یک جامعه شناس، کودکان و سالمندان از کار افتاده را آسیب‌پذیرترین افراد پس از وقوع زلزله می‌داند.

به گزارذش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،بهرام نوابی‌فر، اظهار کرد: در رخدادهایی مثل زلزله هر قشری از جامعه در معرض آسیب قرار داشته و این مهم ضرورت توجه بیشتر به افراد آسیب‌پذیر را برای به حداقل رساندن دردها و آلام آنها نشان می‌دهد.

نوابی‌فراضافه کرد: بازماندگان زلزله مصیبت از دست دادن عزیزان، از دست دادن خانه و کاشانه و بی سروسامانی اجتماعی را دارند و این شرایط گاهی برخی از آنها را نیازمند به کمک می‌کند تا نیازهای آنها برطرف و آلامشان تسکین یابد.

این جامعه‌شناس کرمانشاهی کودکان را آسیب‌پذیرترین اقشار در حوادثی مثل زلزله برشمرد و اظهار کرد: کودکان نیاز به مراقبت و پرستاری دارند، چرا که این  قشر تحمل زیادی نداشته و نیازمند توجه ویژه هستند.

نوابی‌فر بزرگسالان و سالمندان به ویژه آنهایی که نیاز به مراقبت را دارند دسته دیگر افراد آسیب‌پذیر در زلزله برشمرد و گفت: ریتم زندگی این افراد به هم خورده و از نظر روحی روانی شکننده شده‌اند و جزو کمک‌های مالی و بهداشتی نیاز به بهداشت روانی نیز دارند که این کار وظیفه مددکاران اجتماعی را مهم‌تر و بیشتر می‌کند.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه زلزله زدگان دچار آسیب‌های روحی و روانی شده‌اند، گفت: اقشار آسیب پذیر به مشاوره و مددکاری نیاز دارند تا آسیب روانی نبینند.

نوابی‌فر با تاکید بر اینکه بازماندگان زلزله احساس تنهایی می‌کنند، افزود: ارائه خدمات روانشناسی به این قشر می تواند در بالا بردن اعتماد به نفس آنها اثرگذار بوده و آنها را به ادامه زندگی امیدوارکند.

وی با بیان اینکه اگر به قشر آسیب پذیر خدمات رسانی نشود در معرض آسیب های روحی روانی قرار خواهند گرفت، یادآور شد: برخی از بازماندگان ظرفیت پذیرش مرگ عزیزانشان را ندارند و این مهم ضرورت خدمات‌رسانی به این قشر را بیشتر می‌کند.

نوابی‌فر اضافه کرد: متولیان حتما باید به فکر اقشار آسیب پذیر بوده و برای مشاوره و کمک دادن به آنهایی که نیاز مبرم به خدمات دارند برنامه داشته باشند. اگر برای تسکین آلام اقشار آسیب‌پذیر کاری نشود قطعا به خسارات زلزله اضافه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha