بیماری های مرتبط با دهان و دندان، نه تنها می توانند دردناک و آزار دهنده باشند، بلکه سلامت کلی بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

غذاهای شگفت انگیز که مانع پوسیدگی دندان ها می شوند!

سلامت نیوز:بیماری های مرتبط با دهان و دندان، نه تنها می توانند دردناک و آزار دهنده باشند، بلکه سلامت کلی بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،جدا از رعایت بهداشت دهان و دندان، آنچه مصرف می کنید می تواند تاثیر مستقیم بر شرایط دندان ها داشته باشد. برای برخورداری از دندان هایی سالم می توانید مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی ها را افزایش دهید:

تخم مرغ: این گزینه  غذایی سرشار از ویتامین دی است. این ویتامین به طور فعال با پوسیدگی دندان مبارزه می کند. ویتامین دی همچنین به جذب کلسیم در بدن و افزایش سلامت استخوان ها و دندان ها کمک بیشتری می کند.

سیب زمینی شیرین: غذایی سرشار از ویتامین آ است. ویتامین آ برای عملکرد بزاق دهان حیاتی است وpHدهان شما را حفظ می کند. بنابراین مانع پوسیدگی دندان می شود. نکته شگفت انگیز این که، میزان پتاسیم موجود در این نوع سیب زمینی از موز بیشتر است.

ماست: سرشار از کلسیم، ویتامین دی، و پروبیوتیک های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. مواد غذایی سرشار از کلسیم در ساخت مینای دندان ها بسیار موثر هستند. برای کمک به جذب کلسیم موجود در لبنیات، مصرف ویتامین دی و مواد غذایی سرشار از منیزیم و فسفر را فراموش نکنید.

توت فرنگی: غنی از ویتامین سی برای کمک به بهبود زخم های دهانی است و تقویت کننده لثه ها نیز محسوب می شود.

کره: این نوع چربی منبع خوبی از ویتامین ب ۱۲ برای مبارزه با بیماری های پرریودنتال است. ویتامین ب ۱۲ در بهبود زخم های دهانی و حفظ سلامت لثه ها نیز نقش دارد. کاهش مصرف ویتامین ب ۱۲ منجر به پیشرفت عفونت های لثه مانند گینگویت و در نهایت از دست رفتن دندان ها می شود. سویا، برنج، پنیر و محصولات حیوانی سرشار از ویتامین ب ۱۲ هستند.

آووکادو: سطوح بالای پتاسیم در این میوه به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها کمک می کند. پتاسیم یک ماده معدنی برای تقویت و جلوگیری از شکستگی استخوان ها نیز هست.

آجیل: سرشار از فسفر برای محافظت از سلامت دندان ها است. نشان داده شده که غذاهای غنی از فسفبر برای محافظت از مینای دندان و کاهش خطر ایجاد حفره های دندانی و همچنین خنثی سازی اسید در دهان موثرند.

لوبیا: یکی از منابع غنی از پروتئین های گیاهی است و محتوای بالای فسفات در آن برای سلامت دندان ها مفید است. دندان های شما از کلسیم و فسفات تشکیل شده و بنابارین مصرف فسفات می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک کند.

منبع:readersdigest

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha