سلامت نیوز :عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: هنوز علت اصلی ایجاد آفت دهان شناخته نشده است با این حال استرس از عوامل شایع ایجاد كننده آفت دهان است.

دكتر محمدعلی ماپار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: آفت دهان از نظر شكل ظاهری به صورت زخم‌هایی به قطر سه تا پنج میلی‌متر بروز می‌كند. این زخم‌ها دردناك هستند و در هر بار ابتلا، تعداد یك تا پنج عدد از آنها در دهان ایجاد می‌شود.

وی افزود: هنوز علت مشخصی برای بیماری آفت دهان یافت نشده است، با این وجود مشخص شده كه مسائلی مانند استرس زیاد، وارد آمدن ضربه‌ و در برخی موارد ابتلا به سرما‌خوردگی‌ در بروز آفت دهان موثر است.

ماپار تصریح كرد: حدود 40 تا 50 درصد افراد جامعه در طول زندگی به آفت دهان مبتلا می‌شوند. دوره بیماری آفت دهان یك هفته تا 10 روز است و پس از آن زخم‌های ایجاد شده در دهان خود به خود محو می‌شوند. آفت دهان تنها به دلیل ایجاد زخم در فضای داخلی دهان، موجب احساس درد می‌شود و مشكل دیگری برای فرد مبتلا در پی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان كرد: درمان آفت دهان با مصرف قرص آهن و ویتامین، فولیك اسید و یا استفاده از پماد مخصوص آفت دهان تسریع می‌شود. در برخی موارد استفاده از نوعی داروی خوراكی و مسكن نیز توصیه می‌شود كه البته تجویز آن باید از سوی پزشك باشد.

وی بیان كرد: حل كردن كپسول تتراسایكلین در آب و قرقره كردن آن در دهان نیز از روش‌های قدیمی بهبود زخم‌های ناشی از آفت است. باید به این نكته توجه شود كه در بیماری آفت دهان تنها در فضای داخلی دهان زخم‌های كوچكی ایجاد می‌شود و اگر در اطراف دهان و یا نقاط دیگر بدن زخم‌های مشابه‌ای ایجاد شد نباید آن را با آفت اشتباه گرفت و باید به سرعت به پزشك مراجعه كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha