ممكن است در پاره‌ای موارد این تفكر درست باشد اما در كل باید به جهتی برویم كه حقوق و امكانات برابر از جمله شرایط اشتغال برای زنان هم فراهم شود برای همین به نظرم قوانین در مرحله بعدی قرار می‌گیرد. نكته دیگر این است كه بسیاری از قوانین، برگرفته از فقه جزایی ما هستند و مسائلی كه ممكن است تغییرش مشكل باشد.

سلامت نیوزـ*عبدالصمد خرمشاهی: در كشور ما قوانین حمایتی از زنان آنچنان كه باید و شاید وجود ندارد. اگر هم این قوانین باشند تعدادشان كم است و چندان تاثیرگذار نیستند اما نكته مهم اینجاست كه وضع قوانین، مادامی كه نگاه مسوولان و تفكر حاكم بر جامعه مردسالارانه باشد چندان تاثیری نخواهد گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: قوانین پیشرفته در جهت حمایت از حقوق زنان بسیار خوب است و نمی‌توان منكر آن شد اما در جایی كه نگاه حمایتی صرفا متوجه مردان نباشد، در جایی كه فرهنگ حاكم، علیه زنان نباشد و تا حدودی حقوق مرد و زن یكسان برآورده شود. برای همین است كه در مرحله اول به فرهنگ‌سازی و تصحیح نگاه جامعه نسبت به حقوق زنان نیاز داریم و تصحیح این تفكر كه مرد، زن را ملك طلق خودش می‌داند می‌گوید زن مال من است (نگاهی كه به اشیا می‌شود) در حالی كه در دنیای پیشرفته حقوق زن و مرد برابر است و نگاه تبعیض‌آمیز و برتری‌طلبی مرد نسبت به زن وجود ندارد.

اما با همین وضعیت موجود هم مهم تصحیح نگاه مردسالارانه است، تصحیح نگاه برآمده از اعصار و قرون گذشته كه زن را جنس ضعیف و مرد را حاكم تلقی كرده. در قانون اساسی ما ذكر شده كه مرد رییس خانواده است، این جنس دوم شمرده شدن زن اشكالی است كه حتی وضع قوانین پیشرفته نمی‌تواند بر آن تاثیر بگذارد. باید رفتار مردان نسبت به زنان تغییر پیدا كند و آن هم میسر نیست مگر اینكه امكانات برای پیشرفت زن هم مانند مردان فراهم شود. در حال حاضر زنان را به خانه‌داری تشویق می‌كنند و وظیفه اصلی‌شان مراقبت از فرزندان معرفی می‌شود.

ممكن است در پاره‌ای موارد این تفكر درست باشد اما در كل باید به جهتی برویم كه حقوق و امكانات برابر از جمله شرایط اشتغال برای زنان هم فراهم شود برای همین به نظرم قوانین در مرحله بعدی قرار می‌گیرد. نكته دیگر این است كه بسیاری از قوانین، برگرفته از فقه جزایی ما هستند و مسائلی كه ممكن است تغییرش مشكل باشد. ما از آنچه در چارچوب موازین شرعی آمده نمی‌توانیم خارج شویم اما باید شرایطی فراهم شود كه برخی از قوانین دست‌وپاگیر مانند قانون طلاق اصلاح شود. در بسیاری از پرونده‌ها شاهد بوده‌ایم كه دشواری در طلاق گرفتن از سوی زنان سبب شده كه این زنان به صورت غیرمستقیم مبادرت به حذف فیزیكی همسران‌شان كنند. بنابراین این قوانین تبعیض‌آمیز باید اصلاح شوند. تحولاتی كه در موضوع حقوق زنان در كشورهایی مانند عربستان رخ داد باعث می‌شود بگوییم جای امیدواری هست كه در طول زمان نگاه‌ها تغییر پیدا كند و زن بتواند مانند مرد حقوق كافی داشته باشد. این موضوع طبیعتا بر كاهش میزان پرونده‌هایی كه علیه زنان به خاطر خشونت تشكیل شده تاثیر خواهد گذاشت. قوانین اگر سازگار با حقوق زنان وضع شود، خواه ناخواه آسیب‌هایی كه زنان می‌خورند كمتر می‌شود. باید به زنان كمك كرد كه به شیوه‌های مختلف قانونی با مشكلات‌شان برخورد كنند و قوانین تبعیض‌آمیز سبب نشوند كه زنان دچار مشكلات روحی و روانی یا مرتكب جرم شوند. در بسیاری از جرایم منشأ تحقق جرم در میان زنان و مردان مشترك است اما پاره‌ای از جرایم هم بازمی‌گردد به نواقصی كه در قوانین ما وجود دارد و باعث می‌شود زنان مرتكب جرم شوند.


*وكیل دادگستری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهزا هوش اوری ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    0 0
    فکر کنم ایشان د رخواب ببنیند که چنین شوند.وقتی که هزاران سال در کله این مردهها کردند که شما نسل برتر هستید .شما چنین هستید وچنان هستید .زنها نیستند .این شد که تفکر داعشی در جامعه ایران جا افتاد .الان دیگه زنها نشان داند طاقت این همه بی عدالتی را ندارن ..شما دستبکار شدید /چقدر دیر متاسفانه ..بایدجوابگوی این سالهایی که در مورد زنها بی عدالتی صورت گرفته بدهید.حقی که لیاقت انها بود ازانها صلب کردید ومیکنید . به انها پس بدهید .آن را د رسانهای ملی الخصوص رادیو تلویزیون اعلام کنید..اگر تازه فهمیدید که کار غیر انسانی در حق زنان کردید انسانید