اگر از افرادی هستید که خیلی سخت راضی می شوید به خودتان استراحت دهید و روزهای استراحت را نادیده می گیرید، پس خوب گوش کنید. با اینکه تلاشتان را می ستاییم، اما باید بگویم بی توجه بودن به روزهای استراحت و ریکاوری بیش از آنچه فکرش را می کنید به بدنتان آسیب می رساند.

اگر بین تمرینات ورزشی، استراحت نداشته باشید چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

سلامت نیوز: اگر از افرادی هستید که خیلی سخت راضی می شوید به خودتان استراحت دهید و روزهای استراحت را نادیده می گیرید، پس خوب گوش کنید. با اینکه تلاشتان را می ستاییم، اما باید بگویم بی توجه بودن به روزهای استراحت و ریکاوری بیش از آنچه فکرش را می کنید به بدنتان آسیب می رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، می خواهیم به شما نشان دهیم وقتی خیلی سخت تمرین می کنید، دقیقا چه اتفاقی برای بدنتان می افتد. این تاثیر می تواند از نظر فیزیولوژیکی بسیار سخت باشد، طوری که برای آن یک نام نیز در نظر گرفته اند:  سندرم اُورترینینگ یا تمرین بیش از حد!

می خواهید بدانید سندروم تمرین بیش از حد چگونه است؟ پس ادامه این مقاله را بخوانید تا ببینید بدون ریکاوری، چه بلایی بر سر بدن می آید:

ذخایر گلیکوژن تمام می شوند: گلیکوژن منبع انرژی بدنتان است و چیزی نیست که کسی بخواهد کاملا نابودش کند. کاهش گلیکوژن می تواند باعث کاهش پاسخ لاکتات شود. این یعنی عضلاتتان سریعتر خسته می شوند.

کورتیکواستروئیدهاافزایش می یابد: می دانیم که کورتیزون و کورتیزول (هورمون های استرس) برای کاهش وزن خوب نیستند و حتی به چربی های شکمی اضافه هم می کنند. افزایش این هورمون ها با مهار واکنش لنفوسیت ها به آنتی ژن ها، سیستم ایمنی بدن را نیز ضعیف می کنند. بنابراین تمرین بیش از حد، با بالا رفتن احتمال مریضی برابر است.

قلبتان به حالت اوردرایو می رود: هم ضربان قلب در حالت استراحت بالا می رود و هم در حین ورزش. با قلبتان مهربان تر باشید و کمی استراحت کنید.

عملکردتان آسیب می بیند: وقتی استراحت مناسب در طول تمریناتتان نباشد، مسلما عملکردتان در ورزش نیز تضعیف می شود چون عضله توان ریکاوری ندارد. بنابراین اوضاع دائما بدتر و بدتر می شود.

بافت عضلانی از دست می دهید: شکست عضلانی مرتب، بعلاوه ریکاوری نامناسب یعنی باید با عضلاتتان خداحافظی کنید. این دقیقا برعکس کاری است که می خواستید انجاک دهید. درست است؟!

احساس بسیار بدی دارید: خراش های کوچکی که بر اثر تمرین روی عضلات ایجاد شده است، التیام پیدا نمی کنند که همین منجر به التهاب، ورم و درد می شود و این احساس، برای چندین روز ادامه پیدا می کند. همچنین برای مدت زمان بسیار طولانی احساس ناتوانی خواهید کرد طوری که حتی کارهای روزمره نیز برایتان دشوار می شوند.

ذهنتان را نیز دچار مشکل می کند: مشکلاتی که برایتان پیش می آید تنها عضلانی و فیزیکی نیست. خستگی و پریشانی از نظر روانی نیز درگیرتان خواهد کرد و در بیشتر مواقع، قبل از احساس تغییرات فیزیکی متوجه تغییرات روانی می شوید. کاهش انرژی، انگیزه و اعتماد بنفس، افزایش تنش، افسردگی و خشم همگی به همراه مشکلاتی که گفته شد به سراغتان می آیند.

به خودتان لطف کنید بعد از هر ورزش، خوب خودتان را سرد کنید و هر چند روز یا یک روز درمیان، به خودتان استراحت دهید تا خوب ریکاوری کنید.

نویسنده: دومنیک آستورینو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha