سلامت نیوز : مسئول كمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران گفت: نخوردن صبحانه بر تمركز در ایام امتحانات تاثیر منفی می‌گذارد و موجب افت قند خون می‌شود.

برلیانت بزرگمهر در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، افزود: نخوردن صبحانه بر قدرت یادگیری نیز اثر منفی دارد این در حالیست كه برخی دانش‌آموزان و دانشجویان پیش از امتحان صبحانه مصرف نمی‌كنند.

وی توصیه كرد: یك لیوان شیر به همراه خرما یا عسل و نان به ویژه نان سبوس‌دار را می‌توان به عنوان صبحانه مصرف كرد البته اگر قصد خوردن پنیر داریم، شوری آن را پیش از استفاده بگیریم چون مصرف نمك زیاد در درازمدت باعث اختلال در باز جذب كلسیم در كلیه‌ها، ابتلا به فشار خون و پوكی استخوان می‌شود. از سوی دیگر گاهی اوقات به جای پنیر می‌توان تخم مرغ خورد. مغز گردو نیز حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است بنابراین می‌تواند ماده غذایی مناسبی برای صبحانه باشد.


بزرگمهر تاكید كرد: هیچگاه مواد قندی جایگزین مواد نشاسته‌ای در وعده صبحانه نشود این در حالیست كه گاهی اوقات دانش‌آموزان كیك با چای را به عنوان صبحانه مصرف می‌كنند. این كار باعث جذب سریع قند كیك می‌شود، در نتیجه انسولین ترشح می‌شود و قند خون افت می‌كند.

مسوول كمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران با بیان اینكه تغذیه تاثیر قابل توجهی بر قدرت یادگیری و تمركز افراد از جمله دانش آموزان و دانشجویان دارد، گفت: این دسته از افراد باید مراقب باشند كه انرژی به مقداری كافی و لازم به بدن آنها برسد چون دانش آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات به علت مطالعه بیشتر، ‌تحرك كمتری دارند در نتیجه در صورت دریافت انرژی بیشتر،‌ چاق می‌شوند.

وی تاكید كرد: كودكان و نوجوانان بخشی از انرژی مورد نیاز خود را از مواد نشاسته‌ای و روغن‌های گیاهی مایع دریافت كنند نه از شیرینی، شكلات و نوشابه‌.

بزرگمهر با اشاره به نقش پروتئین‌ها در افزایش قدرت یادگیری و تمركز گفت: ترشحات داخلی بدن معمولا حاوی پروتئین هستند بنابراین پروتئین اهمیت زیادی در حفظ سلامت انسان دارد در نتیجه در دوران امتحان باید پروتئین به اندازه كافی مصرف شود.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی افزود: پروتئین‌های حیوانی مانند ماهی، مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز برای بدن مفید هستند البته در مصرف گوشت قرمز و تخم مرغ نباید افراط كرد. به گونه‌ای كه بعضی مواقع گوشت قرمز، برخی اوقات مرغ و در مواقع دیگر ماهی مصرف كرد البته توصیه می‌شود هفته‌ای دو روز ماهی خورده شود.

وی با اشاره به فواید ماهی گفت: ماهی جزو مواد غذایی مفید است چرا كه به علت برخورداری از اسید چرب امگا 3 به حفظ سلامت سیستم عصبی و كارایی سلول‌های عصبی كمك می‌كند بنابراین ماهی، ماده غذایی مفیدی هنگام امتحانات است. علاوه بر آن ماهی از منابع غنی ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شوند البته ماهی را نباید زیاد سرخ كرد و بهتر است به صورت بخارپز یا كباب پز مصرف شود.

این مشاور تغذیه و رژیم ‌درمانی افزود: اگر افراد عادت به خوردن ماهی سرخ كرده‌ دارند، زیاد آن را سرخ نكنند چون سرخ كردن زیاد ماهی از سویی باعث از بین رفتن بسیاری از مواد مغذی آن مانند ویتامین‌های گروه B می‌شود و از سوی دیگر موجب چاقی می‌شود.

بزرگمهر با بیان اینكه ویتامینهای گروه B در سلامت سلولهای عصبی و فعالیت سیستم عصبی موثر هستند، اظهار كرد: مردم برای دریافت ویتامین B از غلات سبوس دار مانند نان سبوس دار استفاده كنند. البته جگر، گوشت قرمز و جوانه گندم نیز حاوی ویتامین‌های گروه B هستند بنابراین خانواده‌ها می‌توانند جوانه گندم را با مواد غذایی مانند سالاد مصرف كنند یا اگر فرزندان خانواده، این ماده غذایی را دوست ندارند، مادران، جوانه گندم را پودر كنند و روی سالاد و ماست بریزند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به نقش مغزدانه‌ها در یادگیری بهتر گفت:‌مغز دانه‌ها میان وعده‌های مناسبی در ایام امتحانات هستند بنابراین به صورت خام یا بو داده و بدون نمك مصرف شوند.

وی در ادامه لبنیات را ماده غذایی دیگری توصیف كرد كه منبع غنی از همه ویتامین‌های گروه B است.

بزرگمهر در پایان با بیان اینكه ویتامین C نیز در افزایش فعالیت سلول‌های عصبی نقش دارند، اظهار كرد: ویتامین C در سبزیهای با برگ آنها سبز و مركبات به وفوریافت می‌شود. بنابراین به دانش آموزان و دانشجویان توصیه می‌شود كه این ماده غذایی را نیز در ایام امتحانات مصرف كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha