بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر موقع خندیدن روی گونه‌شان چال بیفتد، بینی‌شان سربالا باشد، گونه‌شان برجسته و چشم‌ها و ابروهایشان کشیده باشد نه تنها جذاب تر هستند بلکه دیگران هم به آنها توجه بیشتری می‌کنند.

جدیدترین آمار جهانی از تعداد جراحی‌های زیبایی در ایران

سلامت نیوز:بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر موقع خندیدن روی گونه‌شان چال بیفتد، بینی‌شان سربالا باشد، گونه‌شان برجسته و چشم‌ها و ابروهایشان کشیده باشد نه تنها جذاب تر هستند بلکه دیگران هم به آنها توجه بیشتری می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: به همین دلیل این روزها به هر گوشه‌ای از شهر كه نگاه می‌كنید دختران و پسران، زنان و مردانی از هر سن و قشری را می‌بینید كه تب زیبایی به جانشان افتاده تا از قافله زیبایی عقب نمانند. توجه به ظاهر و زیبایی‌های صورت تا حدی اهمیت یافته است كه حتی افرادی با چهره‌های قابل‌قبول و بی‌نقص هم به فكر تغییر تركیب چهره خود با انواع و اقسام جراحی‌ها هستند.

 

نكاتی كه باعث شده ایران در جدیدترین آمار جهانی تعداد جراحی‌های زیبایی در جایگاه هشتم قرار بگیرد . با برخی كارشناسان در این‌باره گفت‌وگو كرده‌ایم. علی بیژنی، رئیس انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران در این‌باره به همشهری می‌گوید: میل به زیبایی و زیبا دیده شدن در هر انسانی وجود دارد و یكی از خواسته‌های بی‌انتهایی است كه باید گفت بین زنان و مردان هم مشترك است.افراد برای زیبا دیده شدن دست به هركاری ازجمله عمل‌های جراحی سنگین نیز می‌زنند.

 

بیژنی در ادامه می‌گوید: در واقع میل به تنوع و ایجاد تغییر در ظاهر برای زیباتر شدن در سال‌های اخیر در بین جوانان فراگیر شده به‌صورتی كه حتی با پرداخت هزینه‌های بالا حاضرند عمل‌های جراحی زیبایی را انجام دهند و به همین سبب است كه آمارهایی كه درباره جراحی‌های زیبایی به كشور ما ایران نسبت می‌دهند بسیار قابل تامل است. وی درباره تب زیبایی و انواع جراحی‌ها هم افزود: تب جراحی بینی مقداری كمتر شده اما درخواست برای سایر عمل‌های زیبایی بالا رفته است؛ مانند جراحی‌های فك و صورت، تزریق‌ها، جراحی‌های لیفت و لایپوساكشن. افراد ممكن است از كارهایی مانند لیفت و تزریق ژل‌ها در كوتاه‌مدت سود ببرند ولی در درازمدت برایشان دردسرهای زیادی وجود خواهد داشت. همچنین گاهی تقاضاهایی می‌شنویم مثلا اینكه می‌خواهند چشم‌ها را گربه‌ای كنند و یا چال‌هایی روی گونه ایجاد كنند.

 

این موارد از تقاضاهای شایع اما غیراصولی است و البته غیرضروری. درواقع ما هنوز نتوانسته‌ایم این ذهنیت را در میان مردم‌مان پاك كنیم كه جراحی زیبایی برای هر نقطه از بدن و به هر شكلی كه خواستند، امكان‌پذیر و صحیح نیست. باید این فرهنگ را در مردم ایجاد كرد كه اگر نیاز به جراحی ندارند این كار را انجام ندهند به هرحال جراحی عوارض دارد. مردم باید آگاه شوند و بدانند به راحتی نباید سلامت‌شان را به دستانی بدهند كه تیغ بر دست دارند. وی درباره برخی مشكلات پیش آمده می‌گوید: مشكلات تنفسی و چسبندگی‌های مخاط در جراحی‌های بینی، عفونت‌های ناشی از ژِل تزریق شده زیر پوست، نرسیدن به نقطه مطلوب و جراحی‌های مجدد، ازجمله مواردی است كه درپی این جراحی‌ها گریبانگیر افراد می‌شود.

 

جراحی‌هایی كه نه‌تنها به زیبایی نمی‌افزاید بلكه مشكلاتی به‌مراتب بیشتر از قبل را به همراه دارد. با اینكه مردم به سراغ افرادی می‌روند كه در كار خود تبحر ندارند به‌دلیل انتخاب اشتباه، این افراد در دور معیوبی می‌افتند زیرا ممكن است عمل جراحی زیبایی از ابتدا برای آنها مناسب نبوده باشد ضمن اینكه متأسفانه امروزه پزشكان عمومی، جراحان عمومی، متخصصان بیهوشی، ارتوپدی، تكنیسین‌ها و حتی افرادی كه تحصیلات پزشكی ندارند به این عرصه ورود كرده و نسبت به انجام اعمال زیبایی و ساكشن اقدام می‌كنند.

 

بیژنی با بیان اینكه تربیت تعداد زیاد پزشكان بدون درنظر گرفتن نیازهای جامعه یكی دیگر از عوامل گسترش این پدیده است، افزود: این پزشكان به‌دنبال كسب درآمد هستند و در برخی از آنان جنبه‌های اخلاقی ضعیف می‌شود و همین نیاز كاذب به جراحی‌های زیبایی را افزایش می‌دهد. مراجع قانونی باید در مورد این مسئله اقدامات لازم را انجام دهند و جهت پیشگیری از عوارض آن اقدامات لازم صورت گیرد چرا كه ایران همچنان بیشترین عمل‌های جراحی زیبایی را در دنیا دارد كه شامل موارد مختلف است.

 

از عمل‌های غیرضروری زیبایی پرهیز شود

دكتر عبدالجلیل كلانترهرمزی، عضو هیأت مدیره انجمن جراحان پلاستیك ایران هم در این‌باره به همشهری می‌گوید: ما همواره نسبت به پرهیز از عمل‌های غیرضروری زیبایی هشدار داده‌ایم و همواره هم تأكید می‌كنیم. به‌نظر ما بهتر است تا حد ممكن، از دخالت در فرم طبیعی چهره و بدن اجتناب شود. این فوق تخصص جراحی پلاستیك می‌گوید: آمار دقیقی درباره جراحی‌های زبیایی نداریم چون در این زمینه تنها وزارت بهداشت است كه می‌تواند آمار داشته باشد. هرچند بعضی عمل‌ها ثبت نمی‌شود، با این حال وزارت بهداشت برنامه‌ای دارد كه تمام عمل‌های جراحی‌ كشور كه در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود را به‌صورت الكترونیك ثبت می‌كند.

 

وی با اشاره به «سونامی جراحی»‌های زیبایی در ایران می‌گوید: بحران هویت عامل اصلی گرایش به این موضوع است. گروهی از جوانان به‌دنبال تغییر و تحول در ظاهر خود هستند و در تصمیم‌گیری ثبات ندارند. همچنین چشم و هم‌چشمی بین برخی از جوانان برای انجام عمل‌های جراحی صورت می‌گیرد و در اینجاست كه باید به نقش آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها تأكید كرد. فقدان مهارت آموزی كافی در دانشگاه‌ها و سرخوردگی جوانان تحصیلكرده در بازار كار، حمایت نشدن جوان از سوی خانواده و جامعه، ضعف خانواده‌ها در تربیت فرزندان و كمرنگ شدن ارزش‌های اعتقادی در برخی خانواده‌ها باعث گرایش جوانان به سمت مدگرایی و عمل‌های جراحی زیبایی شده است.

 

چشم و هم‌چشمی‌ها و افول ارزش‌ها امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه به همشهری می‌گوید: پشت پرده این جراحی‌های غیرضروری چیزی جز مدگرایی، چشم و هم‌چشمی‌ها و افول ارزش‌ها در جامعه ایرانی نیست. امروزه گویا تنها زمانی كه فرد چهره‌ای زیبا و بینی عمل‌كرده‌ای داشته باشد، مورد پذیرش اجتماعی قرار خواهد گرفت و در غیراین صورت، از طرف گروه دوستان و همسالان، جامعه و خانواده مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت به همین دلیل از نوجوانان گرفته تا جوانان و حتی افراد میانسال تن می‌دهند به جراحی‌های مختلف.البته تمایل به زیبایی از هزاران سال پیش در كشور ما رواج داشته اما امروز این موضوع تبدیل به افراط‌گرایی شده است.

 

البته زیبایی و زیبایی‌پسندی و توجه به آن بر كسی پوشیده نیست و این را هم نباید منكر شد كه پیشرفت علم، جراحی زیبایی و پلاستیك به آن دسته از افرادی كه دچار ناهنجاری‌های مادرزادی، نقص عضو ناشی از تصادف و سوختگی، بینی‌های بسیار بزرگ و غیرعادی و دیگر مشكلاتی كه حق داشتن زیبایی نسبی و حضور در جامعه را از آنها سلب كرده كمك فراوان كرده است. اما در كنار این موضوع افراط‌گری‌هایی هم ایجاد شده است. امروزه شاهد هستیم در كنار افرادی كه نیاز مبرم به جراحی‌های زیبایی دارند افرادی هم در مطب‌ها و كلینیك‌های پزشكی دیده می‌شوند كه نه‌تنها كوچك‌ترین نقصی در چهره خود ندارند، بلكه شاید بتوان گفت دارای چهره‌ای زیبا هستند اما تنها به‌دلیل مشكلات روانی و وسواس در زیباتر به‌نظر رسیدن در آن مكان حضور یافته‌اند.

 

قرایی‌مقدم در ادامه درباره علل و عوامل افزایش جراحی‌های زیبایی غیرضروری در كشور می‌گوید: چشم و هم‌چشمی، مُدگرایی و تبلیغات ماهواره‌ای، غرب‌زدگی، تهاجم و هجمه رسانه‌های بیگانه در جامعه، بحران در هویت فردی و اجتماعی، كم رنگ شدن ارزش‌های معنوی و دینی، تغییر در باورها و اعتقادهای دینی مردم، خودنمایی، فخرفروشی، كاهش امید و اعتماد به فرهنگ و سنت‌ها از مهم‌ترین عوامل استقبال از این نوع جراحی‌ها‌‌ست. قرایی‌مقدم می‌گوید: هویت درونی جامعه ما دچار بحران شده است و مادی‌گرایی و ظاهرپسندی جای خود را به تعقل داده است.

 

اصلاح الگوهای فرهنگی برای مقابله با جراحی‌های غیرضروری

پروفسورحسین باهر می‌گوید: مدزدگی، كمبود شخصیت، احساس خودكم‌بینی و وسوسه اطرافیان از مهم‌ترین دلایل شیوع جراحی‌های زیبایی غیرضروری هستند. وی با اشاره به كاهش اعتماد به نفس در بیمارانی كه بی‌جهت به‌دنبال تغییر در چهره خود هستند، افزود: اینگونه بیماران در مطب‌ها و كلینیك‌های زیبایی به‌دنبال دستیابی به ارزش‌هایی هستند كه با جراحی نمی‌توان به آنها دست یافت. این جامعه شناس نخستین راهكار رهایی از این معضل را در قبول واقعیت و راهكارهای بعدی را در بازسازی درونی، فرهنگسازی‌، آموزش در خانواده‌ها و نظام آموزشی‌و اصلاح الگوهای فرهنگی می‌داند.

 

سال 2013 : 118 هزار عمل انجام شده. رتبه دهم

سال 2016 : 94 هزار عمل انجام شده. رتبه هشتم

سال 2016 : 46 هزار مورد عمل های چهره و سر

سال 2016 : 25 هزار مورد عمل های اندام و بدن

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha