تهرانی‌ها در آبان‌ماه ٢٣ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه كردند دیروز دوازدهمین روز پاك تهرانی‌ها از ابتدای امسال ثبت شد

تهران پاک

سلامت نیوز:دیروز از آسمان تهران می‌شد ابرها را به خانه میهمان كرد. بادهای غربی كه از روزهای پایانی هفته گذشته شروع شد سرانجام هوای تهران را از آلودگی‌های نفسگیر نجات داد و هوا پاك شد؛ حتی پاک‌تر از دو روز قبلش که آسمان چندان هم دودی نبود و نسیم در شهر پیچیده بود. از نخستین روز مهرماه این دومین روزی است كه شاخص كیفیت هوای شهر تهران ٣٧یعنی زیر عدد ٥٠ و در شرایط پاك قرار دارد.


به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: آبان‌ماه امسال هوای تهران تیره و آلوده بود؛ ماهی كه با ثبت ٢٣روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یك روز ناسالم برای تمام گروه‌ها یكی از آلوده‌ترین ماه‌های امسال بود. سه دوره طولانی آلودگی در آبان‌ماه با ركوردهای ٩روز متوالی، ٧روز متوالی و ٦روز متوالی در این ماه ثبت شد، در حالی كه تهرانی‌ها تنها ٧ روز سالم را تجربه كردند. با وجود آغاز ‌سال تحصیلی و افزایش ٣٠درصدی بار ترافیكی، وضعیت هوای تهران در مهرماه اما با ٢٩روز سالم و یك روز پاك وضعیت بسیار بهتری داشت و تنها یك روز ناسالم برای گروه‌های حساس در پرونده این ماه به ثبت رسید. حالا هم كه از روز نخست آذرماه خبرهای خوب از وضعیت هوای تهران هست؛ خبرهایی كه البته دلیل اصلی آن وزش بادهای سرد و غربی در پایتخت است.

شاخص آلودگی هوای تهران از نخستین روز آذرماه تا روز چهارم به ترتیب ٧٨، ٨٤، ٤٩ و ٣٧ بوده است و احتمالا تا روزهای بعد ادامه خواهد داشت. حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دیروز در این‌باره به «ایسنا» گفت: «شاخص کیفی هوای تهران طی ۲۴ساعت منتهی به روز شنبه  ۳۷ بود. براساس تحلیل ﺁخرین داده‌های هواشناسی، پیش‌بینی شده برای شهر تهران، با تداوم شرایط جوی نسبتا ناپایدار در روز شنبه در برخی ساعات بعدازظهر وزش باد بسیار شدید به بزرگی ۱۰ تا ۱۳متر بر ثانیه از سمت نواحی غربی انتظار می‌رود. به‌تدریج با کاهش میزان ناپایداری جوی، امروز از سرعت باد کاسته و در برخی ساعات وزش باد نسبتا شدید به بزرگی ۵ تا ۷متر بر ثانیه از سمت نواحی جنوب شرقی پیش‌بینی می‌شود. این شرایط فردا  کمابیش ادامه خواهد داشت و برخی ساعات همراه با وزش باد موثر (بزرگی بین ۳ تا ۵ متر بر ثانیه) خواهد بود.» او به نتایج پیش‌بینی کیفیت هوای تهران در روزهای آینده هم اشاره كرد: «در روز شنبه شرایط کیفی هوای پایتخت در شرایط پاک بود و انتظار می‌رود تا روز یكشنبه وضع کیفی هوای بیشتر مناطق شهر تهران در محدوده بین شرایط سالم و پاک قرار داشته باشد.»


محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت اداره‌کل محیط‌ زیست استان تهران هم فرد دیگری بود كه در این‌باره حرف زد: «وضعیت کیفی هوای تهران در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ١١ مورخ چهارم آذر 96  در وضع پاک بوده است. در این بازه‌ زمانی وضع آلاینده منواکسیدکربن پاک (۲۱)، ازن پاک (۲۶)، دی‌اکسید نیتروژن پاک (۳۸)، دی‌اکسید گوگرد پاک (۸)، ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون پاک (۲۷) و ذرات معلق با قطر کمتر از ۲/۵ میکرون پاک (۳۷) بود.» دیروز دوازدهمین روز پاك تهرانی‌ها از ابتدای امسال بود. تهرانی‌ها در همین بازه زمانی ١٩٣ روز سالم، ٤٤روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یك روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها در شهر تهران را هم تجربه كردند؛ وضعیتی كه در مقایسه با‌ سال قبل تغییرات چندان خوبی نداشته است. هوای تهران در‌ سال ٩٥ و در همین بازه زمانی ١٣ روز پاك، ١٩٦روز سالم، ٣٨ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ٣ روز ناسالم برای تمامی گروه‌های جامعه داشت و این یعنی وضعیت هوای تهران نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته نه‌تنها بهتر نشده است بلكه با افزایش ٦روز ناسالم برای گروه‌های حساس به مراتب وضعیت بدتری دارد.


دمای شب‌های کرمانشاه همچنان زیر صفر


از یكشنبه هفته گذشته بالاخره پاییز روی دیگر خود را در بیشتر استان‌های كشور نشان داد و سرد شد؛ سرمایی كه پیش‌بینی می‌شود در مناطق زلزله‌زده كشور هم ادامه داشته باشد. به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، آسمان کرمانشاه روز یكشنبه صاف، در بعدازظهر همراه با افزایش ابر گاهی وزش باد و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود که بیشترین و کمترین دمای هوای این شهر بین ۱۱ و منفی ۳درجه سانتیگراد خواهد بود. احد وظیفه در توضیح شرایط جوی سایر استان‌ها به «ایسنا» گفت كه سامانه بارشی از روز یكشنبه در بخش‌هایی از خراسان شمالی، گلستان و شمال خراسان رضوی سبب بارش پراکنده می‌شود، همچنین بعدازظهر همین روز در مناطقی از جنوب غرب و غرب کشور ابرناکی و بارش پراکنده شروع می‌شود: «سامانه بارشی قبل از ظهر روز یكشنبه در بخش‌هایی از خراسان شمالی، گلستان و شمال خراسان رضوی سبب بارش پراکنده و به‌تدریج از کشور خارج می‌شود، همچنین بعدازظهر روز یكشنبه از طریق تأثیر یک موج دیگر در مناطقی از جنوب‌غرب و غرب کشور ابرناکی و بارش پراکنده و وزش باد شروع می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha