شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2314

مصرف میوه بلافاصله بعد از غذا مضر است

مصرف میوه بلافاصله پس از صرف غذا به ویژه اینکه با نوشیدن آب نیز همراه باشد، باعث ایجاد عوارض حاد در دستگاه گوارش می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز با توجه به زمان هضم متفاوت میوه و غذا چنانچه افراد بلافاصله پس از غذا از میوه استفاده نمایند به مرور دستگاه گوارش را با مشکل مواجه می کنند و هضم و جذب مواد نیز به خوبی انجام نمی گیرد.


نفخ شدید معده و قسمت فوقانی روده از عوارض حاصل از مصرف میوه پس از صرف غذاست. ضمن آنکه احتمال خفگی، اختلال در عملکرد قلب، تب و اجابت مزاج مشکل و دردناک از دیگر عوارض آن است. در ضمن مطالعات نشان می دهد مصرف میوه با آب فراوان نیز موجب نفخ شده و ناراحت کننده است.

نوشیدن آب پس از صرف میوه های نارس بسیار خطرناکتر از میوه های رسیده است. با نوشیدن آب پس از مصرف میوه های نارس دستگاه گوارش به شدت تحریک شده و عوارض حادی ظاهر می شود. البته متخصصان مصرف آب اندک قبل از صرف میوه را مضر نمی دانند، چرا که به این ترتیب آب به سرعت از معده خارج می شود و عوارضی شامل حال فرد نمی شود.

دیابتی ها 2 برابر دیگران دچار افسردگی می‌شوند

محققان دریافتند افراد مبتلا به دیابت، دو برابر بیشتر از افراد سالم دچار افسردگی می‌شوند.

به گفته یک محقق بخش روان درمانی دانشگاه بوخوم، یك چهارم مبتلایان به بیماری قند، دچار علایم افسردگی هستند كه این امر نه تنها كیفیت زندگی این بیماران را به طور قابل ملاحظه‌ای كاهش می‌دهد، بلكه طول عمر آنها را نیز كوتاه می‌كند.

محققان تاكید كردند، از آنجایی كه روند بیماری دیابت در افراد افسرده بدتر است، علایم و پیامدهای ناشی از دیابت از جمله صدمه های چشمی و كلیوی نیز اغلب در آنها زودتر بروز می‌كند.


پیش‌بینی بیماری کلیوی در افراد دیابتی میسر شد

بررسی پروتئین‌های مختلف ادرار به پزشکان کمک می‌کند تا قبل از آنکه بیماری افراد مبتلا به دیابت نوع دوم به مراحل حاد و آسیب کلیوی برسد، بروز این بیماری را تشخیص دهند.

محققان یکسری پروتئین پیدا کرده ‌اند که تقریبا 10 سال قبل از بروز بیماری کلیه ناشی از دیابت در ادرار این بیماران یافت می ‌شود. وجود این پروتئین‌ها در ادرار می ‌تواند افرادی را که بیماری کلیه ناشی از دیابت مبتلا می ‌شوند، نشان دهند.


فرهنگ تغذیه‌ای در كشور دیابت زاست

مقام درمان، آموزش و پژوهش انجمن حمایت از بیماران دیابتی گفت: فرهنگ تغذیه‌ای ایران بسیار نادرست است زیرا برای مثال مرغ‌های هورمون دار، گوشت‌های آنتی بیوتیك‌دار، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی، قند و شكر و به ویژه دو منبع اصلی هیدروكربن یعنی نان و برنج در برنامه غذایی ایرانیان بسیار پرمصرف هستند.

وی افزود: علاوه بر این مصرف بیش از حد غذاهای آماده نیز به شیوع روز افزون دیابت بسیار كمك می‌كند زیرا خیلی از چربیهای اضافه بدن نیز سوخت نشده و تبدیل به قند می‌شود.


شیوع دیابت بیش از پیش بینی های سازمان بهداشت جهانی بوده است

مطالعات انجام شده از سوی محققان کانادایی نشان می دهد رشد شیوع بیماری دیابت در یک دوره 10 ساله از سال 1995 تا 2005 ،65 درصد بوده است که این آمار در مقایسه با پیش بینی سازمان بهداشت جهانی رقم قابل ملاحظه ای است. همچنین به گفته پزشکان در گذشته نرخ رشد بیماری در بین سنین بالای 50 سال نسبت به سنین کمتر بیشتر بوده اما آمارهای رسیده از سال2005 از افزایش این بیماری در بین سنین 20 تا 49 حکایت دارد.


چاقی بیشتر از كم تحركی باعث بروز دیابت می شود

با توجه به انتشار مقاله ای در مجله درمان دیابت اگر چه چاقی و كم تحركی هر دو از عوامل موثر در بروز نوع دیابت در زنان است، اما به نظر می رسد چاقی عامل مهم تر و موثرتری از كم تحركی در بروز این بیماری باشد.


مصرف لبنیات از ابتلای افراد به دیابت جلوگیری می‌كند

یكی‌ از متخصصان بیمارهای داخلی و كلیه گفت: مصرف لبنیات ‌تازه غیر از خامه، از بروز بیماری دیابت و قند خون در افراد مستعد ابتلا به‌ این نوع بیماری جلوگیری می‌- كند.


وی با تاکید بر اینکه افراد مستعد به ابتلا به دیابت از خوردن پیتزا و همبرگر و نوشابه‌های گازدار خودداری كنند گفت: خوردن دوغ و سبزیجات تازه باعث جلوگیری از بیماری دیابت در افراد جوان و میانسال می‌شود.

دکتر شانه ساز در گفتگو با سلامت نیوز: همه نمی توانند رژیم غذائی یکسان داشته باشند

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به برخی اظهار نظرها و تبلیغات که اکثرا " توسط افراد دلسوز و کارشناس" در مورد رژیم های تغذیه ای صورت می گیرد گفت: این تبلیغات و آموزشها چون به صورت اختصاصی و صحیح و بر اساس میزان کالری که هر فرد دریافت می کند انجام نمی شود نمی تواند تاثیر کافی و لازم را داشته باشد.

دکتر محمد رضا شانه ساز معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با "سلامت نیوز" با اشاره به فرارسیدن هفته سلامت به بیان اهمیت سرمایه گذاری سلامت در دوبخش غذا و دارو پرداخت.

وی با اشاره به اینکه" ما کمتر موردی را مثل غذا داریم که تا این اندازه در سلامت انسان تاثیر گذار باشد" گفت: در طول یکسال بررسی مشخص شده که 2/5 میلیون تن مواد غذائی ناسالم به طور متوسط سالیانه مصرف که سهم هر نفر از این مقدار 450گرم است.

شانه ساز ادامه داد:این مواد غذائی ناسالم می تواند تاثیرات بسیار بسیار شگرف و منفی را در سلامت جامعه بشری ایجاد بکند اما متاسفانه یکی از مواردی که معمولا دولتها کمتر به آن توجه می کند بحث سرمایه گذاری در سلامت است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: سالیانه در آمریکا 76میلیون نفر در ارتباط با مواد غذائی ناسالم و یا مصرف ناصحیح مواد غذائی بیمار می شوند که از این تعداد، حدود 5هزار و200نفر جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان این مطلب که " مصرف غذاهای ناسالم و یا مصرف نادرست غذاها سالانه 33میلیارد دلار به آمریکا ضرر وارد می کند" گفت: این آمار در جوامع دیگر اگر بالاتر نباشد پائین تر نیز نیست متاسفانه هنوز هم می بینیم برای بسیاری از تحقیقاتی که ممکن است اولویت دست چندم بشر هم نباشد هزینه های سرسام آوری پرداخت می شود ولی در زمینه تحقیقات سلامت در همه کشورها سهم پائینی پرداخت می شود و این نشان می دهد که این دکتر داروساز با تاکید بر اینکه" در داروها فاجعه از این هم بزرگتر است" گفت: در آمریکا سالیانه 16هزار و 500نفر بر اثر بیماری ایدز ، 42هزار و 300 نفر بر اثر سرطان سینه و 43هزار و 500نفر بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند اما سالیانه 100هزار نفر تنها به دلیل عوارض سو داروهای تجویز شده توسط پزشکان و یا استفاده نادرست داروها جان خود را از دست می دهند و جالب آنکه 40درصد ازداروهای تجویز شده توسط پزشکان غیر ضروری تشخصی داده شده است.

وی در ادامه گفتگو خود با "سلامت نیوز" با اشاره به تبلیغات گسترده ای که در رابطه با رژیم های غذائی انجام می شود گفت:این تبیلغات و آموزشها چون به صورت اختصاصی و صحیح انجام نمی شود نمی تواند آنطور که باید، تاثیر کافی داشه باشد و به همین لحاظ واقعا باید بر حسب جوامعی که با آنها سر و کار داریم و افراد وگروههایی که هدف ما هستند باید آموزشهای صحیح بدهیم.

شانه ساز تاکید کرد: آن فردی که مواد غذائی زیاد می گیرد باید شناسائی بشود، به گونه ای به او اطلاعات داده بشود که میزان دریافت انرژی و کالریش را کم کند و آن فردی که دچار سو تغذیه است و میزان دریافت مواد غذائیش کم است باید با اطلاعات صحیح به او بگوئیم که چه مواد غذائی مصرف کند که جبران انرژی مورد نیازش بشود؛ حتی ممکن است فردی چاق باشد اما کم خون باشد یا کمبود اسید فولیک داشته باشد یا روی در بدنش کم باشد اما به دلیل ناآگاهی از مصرف مواد غذائی که مورد نیاز بدنش است به دلیل چاقی خودداری کند که همین موجب تبعاتی منفی مثل پائین رفتن ضریب هوشی، زود خسته شدن و سریع عصبانی شدن را دنبال داشته باشد.

وی همچنین به داروهای روانگردان اشاره کرد وهشدار داد: هر چند در زمینه داروهای روانگردان جز کشورهای پاک محسوب می شویم ولی اگر واقعا مسئولین به سرعت به فکر نیفتند و راهکارهای لازم را به خانواده ها و جوانها ندهیم اگر مصرف این داروها شایع بشود دیگر هیچ راهی برای برگرداندن فردی که این قرص ها را مصرف می کند نداریم.

شانه ساز تصریح کرد: این قرص ها یک وابستگی شدید از نوع روانی ایجاد می کنند که فرد در اثر مصرف یک بار از این داروها از نظر فکری و روانی به حدی وابسته می شود که نمی تواند این دارو را مصرف نکند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha