دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 23142

معمولا در تهیه این غذا برای ایجاد طعم مطلوب از نمك زیاد استفاده می‌شود. بنابر این مصرف این غذا برای مبتلایان به فشار خون بالا توصیه نمی‌شود.مصرف جگر سفید این غذا به دلیل كلسترول بالا برای افراد مبتلا به چربی خون مضر است و باید با احتیاط مصرف شود.

بفرمایید سیرابی و شیردان!
سلامت نیوز: سیرابی و شیردان جزو امعا و احشای درون‌ شكم و بخشی از معده 4 قسمتی نشخواركنندگان است. مصرف آن از زمان‌های قدیم به طور سنتی در كشور ما مرسوم بوده و از آن می‌توان در تهیه انواع غذاها برحسب میل خانواده همراه نان استفاده كرد. حال این پرسش مطرح می‌شود، ارزش تغذیه‌ای سیرابی و شیردان تا چه حد است؟ آیا می‌توان آن را به عنوان یك وعده غذایی كامل درنظر گرفت؟

به گزارش جام جم آنلاین، نشخواركنندگان، معده 4 قسمتی شامل سیرابی، شیردان و بخش‌هایی به نام نگاری و هزارلا دارند كه بافت عضله دیواره آنها از جنس عضلات صاف بوده كه از نظر تركیب و ساختمان با عضلات مخطط مثل ماهیچه‌ها و عضله قلب فرق دارد و ارزش تغذیه‌ای آن از نظر پروتئین، چربی، ویتامین و املاح معدنی مقداری با گوشت متفاوت است.

كالری این ماده غذایی در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند بسیار كم و میزان پروتئین آن تقریبا مشابه گوشت قرمز و مرغ است. نوع پروتئین آن حیوانی و از نظر اسیدهای آمینه كامل‌تر از پروتئین گیاهی است. از ویژگی‌های اصلی سیرابی و شیردان پروتئین بالا و با كیفیت آن است كه می‌تواند در رشد، ترمیم، ساخت سلول‌ها و بافت‌های بدن نقش مهمی ایفا كند.

میزان چربی سیرابی و شیردان در هر 100 گرم، حدود 2‌تا 4 گرم بوده و می‌توان گفت در قیاس با انواع گوشت قرمز خصوصا گوشت گوسفند مقدار چربی كمتری دارد و تقریبا مشابه انواع گوشت كم‌چرب درنظر گرفته می‌شود. مقدار كلسترول آن نیز در هر 100 گرم حدود 95 میلی‌گرم كه شبیه گوشت گاو كم‌چرب و كمتر از گوشت گوسفند است، به همین دلیل، كارشناسان تغذیه توصیه می‌كنند سیرابی برخلاف كله‌پاچه كه كلسترول خون را افزایش می‌دهد، به دلیل چربی كم برای سلامت افراد مفید است.

میزان آهن آن شبیه گوشت و مقدار روی آن كمتر از گوشت قرمز است. سیرابی گوسفند و گاو سرشار از ویتامین B است و در هر 100 گرم آن حدود 130 كالری انرژی نهفته است.

معمولا در تهیه غذای سیراب و شیردان از جگر سفید نیز استفاده می‌كنند. جگر سفید یا همان شش‌ها كه مسوول تنفس و تبادل اكسیژن و دی‌اكسید كربن در حیوان هستند، از نظر تركیب و ارزش غذایی با جگر سیاه تفاوت دارند. میزان پروتئین جگر سفید كمتر از جگر سیاه و گوشت و مقدار چربی آن مشابه جگر سیاه ولی مقدار كلسترول آن بسیار بالا و بیشتر از گوشت كم‌چرب و مقدار آهن آن نیز از جگرسیاه كمتر است.

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌كنند كه جگر سفید منبع خوب و غنی ویتامین A است و گاهی آن را جایگزین جگر سیاه كرده و جهت تقویت بینایی آن را به هم توصیه می‌كنند، ولی خوب است بدانید مقدار ویتامین A جگر سفید بسیار پایین بوده و در مقایسه، ویتامین A جگر سیاه چندین‌برابر بیشتر از جگر سفید است. در هر حال می‌توان گفت سیرابی و شیردان جزو غذاهای خوب و با كیفیت است و از لحاظ خواص و مواد مغذی تقریبا مانند گوشت قرمز كم‌چرب است و مصرف 3 تا 4 بار آن در ماه می‌تواند در وعده ناهار یا عصرانه غذای كامل و مناسبی محسوب شود.

توصیه‌ها

برای خرید سیرابی به 2 چیز توجه كنید: اول این‌كه بوی‌تعفن ندهد و دوم توجه به فصلی كه سیرابی می خرید. سیرابی تابستان و پاییز، سفیدرنگ است، چون دام علوفه تازه خورده و تحرك زیاد داشته ولی سیرابی زمستان و بهار تیره‌رنگ است، چون دام در طول فصل، علوفه خشك خورده و تحرك بسیار كمی داشته، البته این مساله به معنای خرابی سیرابی نیست.

بهتر است قبل از پخت، این ماده غذایی را كامل شسته و تمام زواید اطراف آن را دور بریزید و در موقع خرید، بهداشت و سلامت این ماده غذایی را درنظر بگیرید و انواعی را كه دارای بسته‌بندی بهداشتی، تاریخ مصرف و مجوز بهداشت هستند، انتخاب كنید.

معمولا در تهیه این غذا برای ایجاد طعم مطلوب از نمك زیاد استفاده می‌شود. بنابر این مصرف این غذا برای مبتلایان به فشار خون بالا توصیه نمی‌شود.

مصرف جگر سفید این غذا به دلیل كلسترول بالا برای افراد مبتلا به چربی خون مضر است و باید با احتیاط مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha