به‌ طور تقریبی نیمی از جامعه ایران با وجود داشتن توانایی کار نمی‌کنند؛ این موضوع را مرکز آمار ایران اعلام کرده است.

نیمی از مردم ایران حال کار کردن ندارند!

سلامت نیوز: به‌ طور تقریبی نیمی از جامعه ایران با وجود داشتن توانایی کار نمی‌کنند؛ این موضوع را مرکز آمار ایران اعلام کرده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: بر اساس نتایج سرشماری از نیروی کار در‌ سال ٩٥، از ٣٩‌میلیون و ٥٩٣‌ هزار و ٦٢٢ نفری که در جامعه غیر فعال بودند، بیشتر از ٢٠‌میلیون نفر به علت مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی تمایلی به پذیرش شغل ندارند.
 
نتایج این سرشماری نشان می‌دهد که بیشتر از ١١‌میلیون نفر به علت اشتغال به تحصیل شاغل نیستند؛ بیشتر از ٣‌میلیون هم اعلام کرده‌اند بی‌نیاز از انجام کار هستند و بیشتر از ١١,٥‌میلیون نفر هم در حال تحصیل هستند که پس از مدتی وارد بازار کار می‌شوند.
 
نرخ بیکاری در کشور ١١,٧‌درصد اعلام شده است. براساس نتایج وضع بازار کار در نیمه نخست امسال، جمعیت بیکار کشور به ۳‌میلیون و ۱۵۶‌هزار نفر و جمعیت شاغل کشور هم به ۲۳‌میلیون و ۸۲۷‌هزار نفر رسید.
 
اما بررسی نتایج آمار نیروی کار تا پایان تابستان ۹۶ و مقایسه آن با شاخص‌های عمده بازار کار منتهی به تابستان ۹۵ نشان می‌دهد که جمعیت فعال اقتصادی کشور از ۲۶‌میلیون و ۳۶۹‌هزار نفر در نیمه نخست ‌سال ۹۵، به ۲۶‌میلیون و ۹۸۳‌هزار نفر در نیمه نخست امسال افزایش یافت و نرخ آن از ۴۰.۴‌درصد در تابستان‌ سال گذشته به ۴۱‌درصد رسید؛ به این معنا که ۴۱‌درصد از «جمعیت در سن کار کشور» در گروه شاغلان یا بیکاران قرار دارند.
 
جدیدترین جداول آماری مرکز آمار ایران از نتایج نیروی کار تا پایان تابستان ۹۶ هم نشان می‌دهد که از مجموع جمعیت فعال اقتصادی، ۳‌میلیون و ۱۵۶‌هزار و ۸۲ نفر را بیکاران و ۲۳‌میلیون و ۸۲۷‌هزار نفر را شاغلان تشکیل می‌دهند که بر این اساس، جمعیت بیکار کشور ۱۸۱‌هزار و ۳۳۳ نفر کاهش یافته است؛ در عین ‌حال به جمعیت شاغل کشور ۷۹۵‌هزار و ۵۲۲ نفر اضافه شده است.
 
در عین ‌حال مقایسه آمار شاخص‌های بازار کار نشان می‌دهند، همچنان میزان بیکاری در بین زنان نسبت به مردان بیشتر است؛ به‌ طوری که این میزان در تابستان امسال در مقایسه با تابستان‌ سال گذشته با یک‌درصد رشد مواجه بوده
است.
 
علاوه بر این، شاخص «نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹‌سال کشور» منتهی به تابستان امسال معادل ۲۴.۴‌درصد اعلام شد که نشان می‌دهد این شاخص نسبت به تابستان‌ سال گذشته، ۲.۳‌درصد کاهش یافته است.
 
براساس این گزارش هر چند شاخص‌ها روند امیدوارکننده‌ای از وضع بازار کار را روایت می‌کنند، اما بحران بیکاری همچنان در صدر معضلات اقتصادی کشور قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha