سلامت نیوز : نان ماشینی یا صنعتی که در حال حاضر دولت و وزارت بازرگانی از آن حمایت می‌ کنند باید از ویژگیهائی برخوردار باشد که اطمینان دارم مسئولین نیز به آن معتقدند.

نان های جدید صنعتی باید در مقیاس انبوه و با ماشین های مدرن و در شرایط کاملاً بهداشتی  تهیه شوند و تلاش تولید کنندگان باید این باشد که تنوع را در تولید نان نیمه حجیم و مسطح که قطعاً بیشتر مشتری خواهد داشت رعایت کنند.
این نان ها کاملاً از خمیر ورآمده و تخمیر شده تولید می‌ شوند و در جذب املاح دوظرفیتی مشکلی بوجود نخواهند آورد.
این نان ها به راحتی می‌ تواند با سبوس ، آرد جو ، آرد سویا و ریز مغذی هایی که کمبود آنها در کشور وجود دارد مثل آهن ، روی ، ویتامین های گروه ب و کلسیم غنی شوند . بنابراین گروه های خاص ، بیماران و افراد دچار کمبود بعضی از ریز مغذی ها می‌ توانند نان مورد نیازشان را راحت تر تهیه کنند.
مردم وقت خود را برای خرید از دست نمی‌ دهند و می‌ توانند از نزدیک ترین مغازه یا سوپر نزدیک به منزل آن را تهیه کنند.
با توجه به تولید با حجم بالای تولید حتی اگر دولت یارانه ای برای این نوع نان نپردازد قیمت چندان افزایشی نخواهد داشت.

البته دستیابی به چنین نانی به عوامل متعددی بستگی دارد :
اول اینکه برنامه آموزشی و فرهنگ سازی برای معرفی این نوع نان تهیه واجرا گردد در این برنامه ایجاد یک مسئولیت همگانی در زمینه حمایت از سرمایه ملی ، احترام به نان و به برکت وهمچنین اختصاص یارانه نان برای رفاه خانوار های واقعاً نیازمند باید مد نظر قرار گیرد و حمایت توده مردم برای استقبال از این نوع نان با توجه به ویژگیهای تغذیه ای و تنوع آن جلب گردد.

و نکته مهم تر اینکه توجه به تولید نان های صنعتی با تولید انبوه در کشور نباید موجب حذف نان های سنتی و یا بی توجهی به این نانها گردد.


نان سنتی در کنار نان صنعتی چه وضعیتی باید داشته باشد
؟

نان های سنتی ما ایرانیان در فرهنگ تغذیه ای ما ریشه دارد. بهتر است تولید نان‌های سنتی خصوصاً نان سنگک ، بربری و تافتون حمایت شوند تا در شرایط کاملاً بهداشتی و صحیح و با حضور کارگران دوره دیده و محیط کار پاکیزه چهره جدیدی پیدا کنند و حتی می‌ توان با ایجاد واحد های نمونه محاسبه کرد در صورتی‌ که آرد با قیمت آزاد در اختیار آنان قرار گیرد قیمت واقعی نان چقدر خواهد شد.

در حال حاضر نان های سنگک در بعضی از سوپرها در بسته بندی پلاستیکی با قیمت 400 تومان به فروش می‌ رسد که بسته بندی حاوی یک نان کامل هم نیست و تقریبا یک چهارم آنرا برداشته اند بنابراین با سه عدد نان چهار بسته تهیه کرده و بفروش می‌رسانند که قیمت تقریبا بیش از پانصد تومان می‌شود در بعضی دیگر از نانوائی ها که تلفنی سفارش قبول می‌ کنند نان را هر عدد 500 تومان عرضه می‌ کنند.

بنابراین توجه به وضعیت تولید نانهای سنتی نظارت بر شیوه تولید ، استفاده از مخمر ونظارت بر قیمت باید با اولویت مد نظر قرار گیرد

در این شرایط بلاخره چه نوع نانی بخریم

نان کامل یعنی نانی که از آرد گندم بدون سبوس گیری تهیه شده باشد بهترین است . ما در کشورمان بخشی از سبوس را می‌گیریم ولی آرد مصرفی در تهیه نان سنگک و بربری نسبت به نان هایی که نمی‌دانم چرا نام فانتزی به آن داده اند سبوس بیش تری دارد . متاسفانه این نانهای خوب ایرانی اغلب در نانوایی هایی نامناسب و گاهی کثیف تولید می‌شود .

از طرف دیگر نانهایی که بهمان نان فانتزی مشهور است در شرایط بهداشتی و اغلب با دستگاههای مجهز در محیطی پاک تهیه می‌شوند ولی اغلب آرد های بکار رفته در این آرد ها سفیدند که از نظر تغذیه ای مناسب نیستند چون آرد سفید سبوس‌گیری شده و ارزش غذایی خود را از دست داده است .

ممکن است در این نانوایی ها نان سبوس دار هم با قیمت بالا پخت شود ولی اغلب آردی که در این نانوائی ها مصرف می‌شود سفید و یا سبوس گرفته است.

بنابراین اگر از نانوایی های سنتی نان می‌خرید مراقب باشید نانوایی تمیز باشد ،کارگران روپوش پوشیده و نظیف باشند و شرایط نانوایی بهداشتی و حد اقل از منظر بیرونی که شما قادر به دیدن آن هستید پاکیزه باشد

نان های صنعتی اغلب در شرایط بهداشتی تهیه می‌شوند اگر آرد آنها سبوس دارباشد رنگ تیره ای دارند و اغلب روی بسته بندی آنها باید تاریخ تولید و میزان سبوس و یا تهیه شده از آرد کامل ذکر شده باشد . اگر از مغازه نان می‌خرید نانی را بخرید که مشخص باشد کجا تهیه شده و در حقیقت شناسنامه دار باشد . نانهای بی هویت در مکانهایی تهیه می‌شوند که از چشم مامورین نظارتی مخفی هستند. هر چقدر اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی نان کامل تر باشد نشان از این دارد که تولید کننده و محل تولید در دست کارکنان دلسوزی است که به اهمیت این ماده حیاتی آگاه هستند
نویسنده:  دكتر ربابه شیخ الاسلام   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha