سلامت نیوز : دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: در ناهنجاری اومفالوسل دیواره شكم در منطقه ناف و اطراف آن تشكیل نمی‌شود. این ناهنجاری قبل از تولد با انجام سونوگرافی توسط متخصص سونوگرافی قابل تشخیص است.

صلاح‌الدین دلشاد در گفت‌وگو با فارس با بیان اینكه «اومفالوسل» یكی از ناهنجاری‌های مادرزادی در نوزادان است، اظهار داشت: در این ناهنجاری دیواره شكم در منطقه ناف و اطراف آن تشكیل نمی‌شود و به جای آن غشایی نازك و شفاف به وجود می‌آید كه از پشت آن روده و سایر احشاء شكم نوزاد به هنگام تولد دیده می‌شود.

وی گفت: اومفالوسل از هر 5 هزار تولد یك نوزاد را گرفتار می‌كند البته این ناهنجاری تا حدودی قبل از تولد با انجام یك سونوگرافی به شرط آنكه متخصص سونوگرافی روی جنین كار كرده باشد، قابل تشخیص است.

دلشاد افزود: اگر این ناهنجاری به موقع تشخیص داده شود، اقدامات درمانی قبل از تولد نوزاد آغاز می‌شود و نوبت جراحی در یكی از مراكز جراحی نوزادان برای طفل قرار داده خواهد شد ضمن اینكه كودكان مبتلا به این ناهنجاری به خاطر اینكه پرده نازك بر روی شكم پاره نشود باید به روش سزارین متولد شوند.

این فوق‌تخصص جراحی كودكان در خصوص عوامل ابتلا به ناهنجاری اومفالوسل ،افزود: ژنتیك عامل اصلی بروز این ناهنجاری به شمار می‌رود همزمان با رشد جنین روده‌ها به تدریج بزرگ می‌شوند و از حفره شكمی خارج و پس از آن وارد بند ناف می‌شود. این رشد روده‌ها از 2 ماهگی بارداری آغاز و در هفته یازدهم روده‌ها مجدداً به داخل حفره شكمی برمی‌گردند؛ اگر اختلالی در این برگشت وجود داشته باشد ناهنجاری مادرزادی اومفالوسل رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: دیواره شكم ناهنجاری اومفالوسل دارای 2 نوع كوچك و بزرگ است؛ در نوع كوچك قطر پرده به وجود آمده بر روی شكم نوزاد كمتر از 5 سانتی‌متر است كه به راحتی با عمل جراحی بسته می‌شود و در نوع بزرگ آن قطر پرده بیش از 5 سانتی‌متر است كه در این صورت بستن شكم كمی مشكل است و باید از ابزارهای دیگر برای این كار استفاده شود. ممكن است دیواره شكم كودك تا سال‌ها ضعیف بماند و به همین خاطر باید از طفل خصوصاً هنگامی كه مشغول بازی است مراقبت بیشتری شود.

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشكی تهران خاطرنشان كرد: ناهنجاری‌ مادرزادی اومفالوسل می‌تواند با دیگر ناهنجاری‌ها نظیر سوراخ در قلب، جناق سینه، پرده بین قلب و سینه همراه باشد كه هر كدام جداگانه قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha