شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 231718

اگر برداشت چوب از جنگل به صورت کلی ممنوع شود در پی آن شاهد افزایش قابل‌توجه قیمت واردات چوب خواهیم بود و مشکلات فراوان اقتصادی برای پیمانکاران ایجاد می‌شوند.

لزوم حفظ جنگل انکارناپذیر است

سلامت نیوز-*جبار کوچکی‌نژاد: بر اساس قانون برنامه‌ششم توسعه بناست از سال نخست طرح تنفس جنگل‌ها، میزان برداشت چوب از جنگل محدود شود و تنها اجازه برداشت چوب‌های از کار افتاده، پوسیده و ریشه‌کن شده به پیمانکاران و وزارت جنگلبانی داده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: در‌ واقع بر اساس قانون تصویبی مجلس که دولت آن را ابلاغ کرده است در چهار سال نخست طرح تنفس جنگل‌ها برداشت چوب سالم و قطع درختان جنگل مطلقا ممنوع است.باید این قانون را در سال اول به سرعت اجرا و واردات چوب را ممنوع کرد تا سودجویان استفاده از چوب درختان سالم نداشته باشند و از ظرفیت جنگل‌ها بیش از اندازه بهره‌برداری نشود. در حال حاضر مشکل پیمانکاران حوزه جنگل سه‌برابر شدن قیمت چوب‌های وارداتی با توجه به تصویب و اجرای این قانون است. مجلس تاکید دارد دولت ردیف بودجه‌ای را به واردات چوب تخصیص دهد تا در اثر گران بودن قیمت چوب پیمانکاران و فعالان صنعت چوب متضرر نشوند. در هر صورت نمی‌توان ضرورت وجود چوب را برای مردمی که برای ساخت خانه به آن نیازمند هستند نادیده گرفت.

اگر برداشت چوب از جنگل به صورت کلی ممنوع شود در پی آن شاهد افزایش قابل‌توجه قیمت واردات چوب خواهیم بود و مشکلات فراوان اقتصادی برای پیمانکاران ایجاد می‌شوند. این قانون کارگاه‌های چوب‌بری را در مناطق شمالی و جنگلی ایران با مشکل مواجه می‌کند. دولت برای اجرای این قانون باید به تمام مسائل و حواشی آن توجه کند. معتقدم قانون تنفس جنگل‌ها در سال نخست اجرای خود باید با آرامش و طمانینه بیشتری پیاده سازی شود و به مرور محدودیت‌ها را در زمینه برداشت چوب اجرا کند تا فشار کمتری به پیمانکاران صنعت چوب بیاید و قیمت چوب‌های وارداتی نیز سیر صعودی پیدا نکند. نکته حائز اهمیت ایجاد توازن میان نحوه امرارمعاش افراد از جنگل و بهبود وضعیت جنگل‌ها و حفظ آن است.

مسئولان در صدد حفظ توازن باشند

مسئولان زمان دقیق برداشت چوب از جنگل‌ها را اعلام کنند و در تلاش باشند که همزمان با آنکه فضای سبز جنگل فرصت باروری و توسعه پیدا می‌کند زمینه برای امرار معاش پیمانکاران نیز وجود داشته باشد. در حال حاضر به‌دلیل اعمال برخی سیاست‌های نادرست و بی‌توجهی‌ها آسیب فراوانی به جنگل‌ها رسیده و در این زمینه مشکلات عدیده‌ای داریم. برای مثال هفت‌هزار هکتار جنگل در گیلان و 9‌هزار هکتار زمین دارای جنگل در مازندران وجود دارد. این جنگل‌ها در تعادل اکوسیستمی منطقه نقش داشته و تاثیرگذارند. اهمیت وجود این جنگل‌ها به حدی است که بر هوای سایر شهرهای ایران مانند تهران نیز تاثیر می‌گذارند. در واقع جنگل‌های گیلان و مازندران در بهبود وضعیت هوای کشور اثرگذارند. به دلیل میزان اهمیت و تاثیر این جنگل‌ها بر اکوسیستم طبیعی محلی و کشوری در حال حاضر به جنگل تنفس داده‌ایم تا در مدت زمانی معین استفاده تجاری از جنگل‌ها ممنوع باشد و درختان جنگل بتوانند همچنان نفس بکشند و توان بازیابی خود را پیدا کنند و به بهره‌بری سابق خود در زمینه بهبود فضای سبز و هوا برگردند. تنفس جنگل از نکات مهم در حفظ جنگل‌هاست.برای مثال در شهرهای اروپایی در کنار هر شهر جنگل انبوهی دست نخورده باقی مانده و در فضای جنگل هیچ‌گونه دخل و تصرفی انجام نشده است. بنابراین وجود این جنگل‌ها به بهبود فضای سبز شهرها و هوای آنها کمک می‌کنند. ما نیز باید این شیوه را در پیش گرفته و فضاهای جنگلی کشور را دست نخورده باقی بگذاریم و به آنها اجازه تنفس دهیم.

نابودی سریع جنگل‌ها

وضعیت نابسامان جنگل‌ها در کشور به سرعت در حال گسترش است و به سرعت در حال نابودی جنگل‌ها هستیم. وسعت زمین‌های جنگلی به سرعت کاهش پیدا کرده و اساسا برای بهبود وضعیت نابودی جنگل‌ها قانون برنامه ششم تصویب شده تا بتوانیم از سیر صعودی نابودی جنگل‌ها در کشور بکاهیم و زمینه را برای توسعه جنگل در کشور فراهم کنیم. آمار دقیقی از اینکه چند هکتار جنگل در کشور از دست رفته در دست نیست، اما میزان قابل‌توجهی بوده است. برای مثال در استان گیلان در بسیاری از جنگل‌ها برداشت بیش از اندازه چوب انجام شده و به قولی جنگل تراشی شده است. در واقع این جنگل‌ها از دست رفته و جای خود را به ساختمان و ویلا داده‌اند، در صورتی که اساسا نباید اجازه ساخت ویلا و ساختمان را در حریم جنگل‌ها صادر کرد. البته طرح تنفس جنگل‌ها تنها راه برای احیای جنگل‌ها نیست و به طرق گوناگون دیگری می‌توان به حفظ جنگل‌های کشور کمک کرد. تنفس جنگل یک روش برای حفظ آن است، اما آموزش مردم ساکن در مجاورت جنگل‌ها که مشغول کار یا زندگی در نزدیکی آن هستند، روش دیگری است. در واقع هنگامی که قانون عدم تغییر کاربری جنگل‌ها به شدت و دقت اجرا شود هیچ‌فردی قدرت و امکان تخطی از آن را ندارد و مردم امکان ساخت ویلا و ساختمان‌سازی را در حریم جنگل‌ها ندارند و در راستای حفظ جنگل‌ها می‌توان تلاش کرد. در این صورت مردم به اهمیت وجود جنگل‌ها نیز به میزان بیشتری پی برده و همگام با مسئولان در راه حفظ آنها قدم برمی‌دارند.

سازمان‌های مختلف، تاثیرگذار در حفظ جنگل‌ها

در حفظ جنگل‌ها سازمان‌ها و نهادهای فراوانی نقش دارند که می‌توانند چهره‌ای جدید و شاداب به جنگل‌ها ببخشند. یکی از این سازمان‌ها، سازمان محیط‌زیست است. آموزش و پرورش نیز با ارائه آموزش‌هایی به دانش‌آموزان می‌تواند میزان اهمیت و ارزش جنگل‌ها را به آنها یادآوری کند یا به دانش‌آموزان آموزش دهد. آموزش و فرهنگسازی در زمینه حفظ جنگل‌ها در مراکز دانشگاهی نیز می‌تواند رخ دهد و دانشجویان با آگاهی از میزان اهمیت جنگل در حفظ هر چه بیشتر آن بکوشند. در مراکز دانشگاهی می‌توان اقدامات فرهنگی مناسبی در این زمینه انجام داد.

فرهنگسازی در روستاها نیز باید در اولویت مسئولان ذیربط قرار گیرد. اعضای شوراهای روستاها و دهیاری‌ها نقش مهمی در توسعه فرهنگ حفظ جنگل و استفاده درست از آن را در روستاها و شهرهای کوچک ایفا می‌کنند. نقش رسانه‌های جمعی، رادیو و تلویزیون نیز در این زمینه حائز اهمیت است. آنها نیز باید به‌طور گسترده در زمینه استفاده درست و اصولی از جنگل‌ها و حفظ آنها برای مردم فرهنگسازی‌های لازم را انجام دهند تا مردم هر چه بیشتر با فرهنگ حفظ و احیای جنگل‌ها آشنا و به آن نزدیک شوند. در این صورت به میزان کمتری شاهد تخریب جنگل و آتش سوزی‌های عمدی و آسیب به جنگل توسط مردم خواهیم بود. اگر از طریق تبلیغات و فرهنگسازی حفظ و احیای جنگل‌ها به یک اصل برای افراد جامعه تبدیل شود در آینده شاهد معضلات کمتری در زمینه تخریب آنها خواهیم بود و روزبه‌روز شاهد توسعه جنگل‌ها هستیم.

* نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha