وزیر بهداشت، با اشاره به پدیده کلیه فروشی در کشور، گفت: اینکه این افراد از فروش منع شوند، در مقام تصمیم سخت است.

تصمیم برای منع کلیه فروشی سخت است

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، با اشاره به پدیده کلیه فروشی در کشور، گفت: اینکه این افراد از فروش منع شوند، در مقام تصمیم سخت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه برگزاری جشن نفس خاطرنشان کرد: وضعیت ایران در مقوله اهدای عضو بهتر از کشورهای آفریقایی و آسیایی است، با این وجود باید فرهنگ اهدای عضو در کشور توسعه یابد؛ چراکه ٢٥ هزار بیمار در انتظار پیوند اعضا هستند.

وی در خصوص پدیده کلیه فروشی، گفت: این اقدام ما را در یک دو راهی قرار داده است؛ چون از یک سو با ۲۵ هزار انسان مواجه هستیم که هر روز جانشان در معرض از بین رفتن است و روزانه و حتی در هر ساعت چندین نفر به دلیل اینکه عضوی برای پیوند نیست، فوت می‌کنند. این در حالی است که باید بستگان درجه یک کمک کنند تا این اتفاق نیفتد و از سوی دیگر فرهنگ اهدای عضو برای مرگ مغزی تشویق شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: برچسب‌ هایی به دیوارها زده می‌ شود که بخشی از آنها نیز واقعیت است و باید گفت ریشه فقر در کم توانی بخش اقتصادی دولت، مجلس و کل مجموعه کشور است که این اتفاق رخ می دهد.

هاشمی گفت: اینکه این افراد از فروش منع شوند، در مقام تصمیم سخت است، زیرا گاهی دو طرف باهم توافق می کنند که این عمل صورت گیرد و عضوی پیوند زده شود و باید توجه شود، آن سوی ماجرا بیمار بدحالی حضور دارد که هر لحظه امکان دارد، فوت کند.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از این تبلیغات، شایعه و سیاه‌نمایی است، اظهارداشت: این تبلیغات کار زشتی است؛ زیرا کبد و قرنیه قابل فروش نیست، من ۲۸ سال است که کار پیوند قرنیه انجام می دهم و تاکنون ندیدم انسان زنده ای چشم خود را اهدا کند.

هاشمی ادامه داد: از دو مسیر می‌ توان این پدیده را برچید، اول نباید اجازه دهیم مردم زیر خط فقر بروند و دوم اینکه فرهنگ اهدای عضو نیز باید ترویج داده شود و اهدای عضو بین بستگان تشویق شود و باید اطرافیان و بستگان برای حل مشکل فرد بیمار کمک کنند.

وی گفت: با اینکه اقدامات خوبی در خصوص اهدای عضو انجام شده، اما هنوز راه زیادی باقی مانده است و امیدواریم رسانه‌ ها ما را در توسعه فرهنگ اهدای عضو کمک کنند.

هاشمی در پایان به فتوای امام راحل (ره) اشاره کرد و گفت: در دستورات دینی محدودیت ‌هایی در خصوص اهدای عضو و مرگ مغزی داریم، اما امام خمینی (ره) صف‌ شکنی کرده و با فتوای خود، جان افراد زیادی را نجات دادند. حالا سایر مراجع نیز بر همان فتوا باقی هستند و حتی دیگران را تشویق می‌کنند، چراکه اهدای عضو کاری منطقی، صحیح و عاقلانه است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha