سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 23173

زنان نسبت به مردان ژن‌های بیش‌تری دارند که می‌تواند باعث ابتلای آن‌ها به بیماری ام‌اس شود.

چرا زنان بیش‌تر ام‌اس می‌گیرند
سلامت نیوز :  زنان نسبت به مردان ژن‌های بیش‌تری دارند که می‌تواند باعث ابتلای آن‌ها به بیماری ام‌اس شود.

در آخرین تحقیقات در این مورد که روی 7 هزار نفر انجام شد مشخص زنان نه تنها بیش‌تر از مردان حامل این ژن‌ها هستند بلکه فرزندان دختر آن‌ها نیز با احتمال بیش‌تری این ژن‌ها را به ارث می‌برند.

دانشمندان معتقدند با این کشف می‌توان توضیح داد که چرا تعداد مبتلایان به این بیماری در بین زنان تقریبا دو برابر مردان است.

در گزارش جامعه ام‌اس انگلستان آمده است در دهه 1950 تقریبا تعداد مردان و زنانی که به بیماری ام‌اس مبتلا می‌شدند برابر بود، اما از آن زمان تا کنون زنان درصد بیش‌تری را به خود اختصاص دادند تا این که در نهایت به نسبت 2 به 1 رسید.

در حال حاضر از میان 10 هزار نفری که در اسکاتلند به بیماری ام‌اس مبتلا شده‌اند 6 هزار و 500 نفر را زنان تشکیل داده‌اند.

پروفسور جورج ابرس از دانشگاه آکسفورد در این باره گفت: تعداد زنانی که ام‌اس می‌گیرند در طول دوره کوتاهی رشد شدیدی داشته است که این موضوع نشان می‌دهد عوامل ژنتیکی در این بین نقش مهمی بازی می‌کنند.

نتایج این تحقیقات که در نشریه عصب‌شناسی به چاپ رسیده است نشان می‌دهد افزایش تعداد زنان بیمار به دلیل تغییرات زیست‌محیطی بوده است.

البته هنوز مشخص نیست چه عواملی در این بین دخیل هستند، اما شاید قرار گرفتن در معرض عفونت‌ها و ویروس‌ها و هم‌چنین عوامل ژنتیکی نقش مهمی در این بین داشته باشند.
در بدن انسان پروتئین‌هایی وجود دارد که به سیستم ایمنی بدن انسان کمک می‌کند بین پروتئین‌هایی که توسط خود بدن ساخته می‌شود و پروتئین‌هایی که توسط ویروس‌ها و باکتری‌ها ساخته می‌شود تمایز قائل شود. در بیماری ام‌اس، سیستم ایمنی بدن انسان این قابلیت تشخیص را از دست می‌دهد که باعث می‌شود بدن به سیستم‌های اعصاب مرکزی خود حمله کند.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha