سلامت نیوز : اولین نشست در خصوص معرفی بوشهر به عنوان شهر دوستدار کودک با حضور خانم دکتر شیخ‌الاسلام مدیر مؤسسه تغذیه و سلامت در دفتر رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر تشکیل شد.

در این جلسه که فرماندار بوشهر، رییس شورای اسلامی شهر بوشهر و نمایندگان آموزش و پرورش، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، شهرداری  حضور داشتند، دکتر شیخ‌الاسلام نبود فقر و جهل و عدم غفلت از کودکان  را از اهداف ایران تا سال 1404 عنوان كرد و افزود:‌ تکامل انسان در دوران کودکی به خصوص در 3 سال اول زندگی اهمیت بالایی دارد زیرا در این زمان کودک قدرت بسیار بالایی برای درک محیط و شناخت دارد.

وی ادامه داد: هرچه بیشتر با کودک کار شود ارتباطات سلولی بیشتر  برقرار می شود و توان آموزشی مغز او  افزایش خواهد  یافت چرا كه تجربیات بعد از تولد بیش از عوامل ارثی مسئول رشد و تحول مغز هستند و مطالعات نشان داده است سرمایه‌گذاری برای مراقبت  همه جانبه از کودکان تا 17 برابر بازدهی خواهد داشت.

دکتر کلانتری متخصص اطفال و عضو مؤسسه تغذیه و سلامت نیز با تاکید بر اهمیت برنامه‌های آموزشی در کودکان زیر 8 سال  به ویژه در 3 سال اول، زیربنای توسعه در هر کشور را نیروی انسانی  توانمند، مبتکر و خلاق دانسته و را ه اصلی دستیابی به این سرمایه ارزشمند را کودکان دانست که از لحظه تولد استعداد یادگیری و آموزش را دارند.

وی افزود:  غفلت از کودکان و رها کردن آنان به حال خود غفلت از بارزترین و مهمترین سرمایه‌های ملی است.  

فرماندار شهرستان بوشهر نیز ضمن با اهمیت خواندن  این موضوع خواستار همکاری تمام سازمان های ذیربط و تلاش در دوستدار کودک شدن شهر بوشهر شد.

دکتر غلامرضا حیدری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر نیز ضمن حمایت از این پروژه دستور تشکیل کارگروه‌های لازم برای اجرایی شدن برنامه را صادر كرد.

گفتنی است برخی از اهداف راه اندازی شهر کودک در این نشست آموزش افراد محله به گونه ای که اهمیت حیاتی این دوران را در سلامت کامل جسمی ،عاطفی و اجتماعی کودکان بدانند و نقش خود را در این مدل سازی بشناسن، فراهم کردن زمینه تعامل تمامی ارگانها، ادارات ، تشکلات غیر دولتی ،جامعه مدنی ، شورایاران ، کانون های فعال و داوطلبین به گونه ای که بتوانند با مروری بر اقداماتی که در حال حاضر برای کودکان انجام می شود، کاستی های مراقبت همه جانبه از کودکان را در نشست های مشترک لیست کرده و در مورد آن به توافق برسند، توجیه ارگان ها و سازمان های ذیربط موجود در کشور درخصوص مدل محله  و شهر دوستدار کودک و جلب مشارکت آنان، تدوین اقداماتی که باید در محله انجام شود و تعیین سازمان مسوول انجام  دهنده آن اقدام و تحت پوشش قرار دادن تمامی کودکان از بدو تولد تا 9 سالگی برای دریافت مراقبت های همه جانبه به گونه ای که هیچ کودکی مورد غفلت قرار نگیرد، عنوان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha