مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم بهزیستی گفت: اكثر معتادان تحت درمان به خاطر عدم ایجاد حالت نشئگی مصرف متادون را كنار می‌گذارند.

سلامت نیوز : مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم بهزیستی گفت: اكثر معتادان تحت درمان به خاطر عدم ایجاد حالت نشئگی مصرف متادون را كنار می‌گذارند.

فربد فدایی در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: درباره مؤثر بودن شربت تریاك باید در نظر داشت كه تأثیر این روش در حال حاضر نیاز به انجام كار پژوهشی و مقایسه وضعیت گروهی كه شربت تریاك را دریافت كرده‌اند با گروهی كه از سایر روش‌های كاهش آسیب استفاده كرده‌اند، وجود دارد.

وی افزود: به عنوان یك مسئله منطقی ذكر یك نكته ضروری است كه بسیاری از معتادان حاضر یا قادر به ترك اعتیاد نیستند و برای این گروه از معتادان تاكنون روش درمان نگهدارنده با متادون توصیه شده است كه البته هم نیاز به درمانگاه‌های اختصاصی تهیه متادون به صورت‌های مختلف و مراقبت سختگیرانه‌ای دارد.

فدایی تصریح كرد: هر چه شباهت ماده‌ای كه برای ماده نگهدارنده استفاده می‌شود با آلكالوئیدهای موجود در تریاك بیشتر باشد احتمال تداوم درمان توسط فرد معتاد نیز بیشتر خواهد شد اما گرچه قطع كامل مواد مخدر یك هدف آرمانی است باید در نظر داشت رسیدن به آن عملاً ناممكن است.

وی اضافه كرد: می‌توان به وسیله آگاهی از وضعیت افراد معتادی كه قادر به ترك نیستند و تداوم مصرف به صورت كنترل‌شده از آسیب‌های بیشتر برای این گروه جلوگیری كرد و مانع از رفتارهای پرخطر برای آنان و در نهایت مانع از رواج قاچاق تریاك شد.

فدایی خاطر نشان كرد: این قبیل معتادان برای تهیه تریاك به صورت غیرقانونی حاضرند پول زیادی بپردازند كه خود موجب تشویق گروه‌های قاچاقچی خواهد شد. این‌ها استدلال‌هایی است كه می‌تواند برای توزیع شربت تریاك مطرح باشد اما سرانجام، این پژوهش است كه می‌تواند به صورت علمی راه‌حل را نشان دهد.

وی گفت: استدلال توزیع شربت تریاك این بود كه معتادان به دنبال تریاك می‌روند و ترك نمی‌كنند و این باعث می‌شد هزینه‌های جانی و مالی به كشور تحمیل شود پس چرا دولت این كار را نكند كه هم از اقدام آنها برای كسب تریاك و هم اقدام مجرمانه جلوگیری كند.

مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم بهزیستی ادامه داد: قبل از انقلاب نیز چنین تجربه‌ای در كشور انجام شد اما هیچ وقت به طور علمی ارزیابی نشد.

وی درباره درمان نگهدارنده با متادون یادآور شد: بسیاری از معتادان تحت درمان با متادون مصرف متادون را كنار می‌گذارند چرا كه حالت نشئه را برای آنها ایجاد نمی‌كند. تجربه كشور ما كه طولانی مدت و پیچیده هم بوده است نشان می‌دهد كه هر موقع جلوی روش‌های سنتی گرفته شود روش‌های خطرناك وارد عرصه شده كه به عنوان مثال می‌توان به مبارزه بی‌حد با تریاك و ورود هروئین به كشور پس از آن اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha