ویروس نقص ایمنی بدن (اچ آی وی) سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می دهد و سیستم دفاع مردم را علیه عفونت ها و برخی انواع سرطان ضعیف می کند.

حقایق کلیدی درباره ایدز از سازمان بهداشت جهانی

سلامت نیوز: ویروس نقص ایمنی بدن (اچ آی وی) سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می دهد و سیستم دفاع مردم را علیه عفونت ها و برخی انواع سرطان ضعیف می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز ملی پیشگیری از ایدز ایران، همانطور که ویروس از بین می رود و عملکرد سلول های ایمنی را مختل می کند، افراد آلوده به تدریج به کمبود ایمنی می رسند. عملکرد ایمنی معمولا با شمارش سلول های CD4 اندازه گیری می شود.

کمبود ایمنی منجر به افزایش حساسیت به طیف گسترده ای از عفونت ها، سرطان ها و سایر بیماری هایی می شود که افراد مبتلا به سیستم ایمنی سالم می توانند با آن مبارزه کنند. پیشرفته ترین مرحله عفونت HIV ایدز است که می تواند 2 تا 15 سال طول بکشد تا بسته به نوع فرد توسعه یابد. ایدز با توسعه برخی از سرطان ها، عفونت ها یا سایر علائم بالینی شدید تعریف شده است.
حقایق کلیدی درباره ایدز از سازمان بهداشت جهانی

1-  اچ آی وی همچنان یکی از مهمترین مسائل بهداشت عمومی جهان است و بیش از 35 میلیون نفر جان خود را از دست داده است. در سال 2016، از علل مرتبط با HIV در جهان، 1.0 میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

2- در اواخر سال 2016 حدود 36.7 میلیون نفر مبتلا به HIV می شوند که 1.8 میلیون نفر در سال 2016 به طور عادی آلوده می شوند.

3- در حال حاضر 54 درصد از بزرگسالان و 43 درصد از کودکان مبتلا به اچ آی وی در حال دریافت درمان ضدویروسی مادام العمر (ART) هستند.

4- پوشش جهانی ART برای زنان باردار و شیرده با HIV در 76 درصد بالا است.

5- منطقه آفریقای آسیا، منطقه آسیب دیده است که 25.6 میلیون نفر مبتلا به ایدز در سال 2016 می شوند. منطقه آفریقایی نیز تقریبا دو سوم از کل عفونت های جدید HIV را تشکیل می دهد.

6- عفونت HIV اغلب از طریق تست های تشخیص سریع (RDTs) تشخیص داده می شود که حضور یا عدم وجود آنتی بادی های HIV را تشخیص می دهد. اغلب این آزمایشات نتایج آزمایشات یک روزه را ارائه می دهند که برای تشخیص روزانه و درمان و مراقبت های اولیه ضروری است.

7- جمعیت کلیدی گروه هایی هستند که در معرض خطر ابتلا به HIV قرار دارند بدون توجه به نوع اپیدمی و یا زمینه محلی. آنها عبارتند از: مردان دارای جنس با مردان، افرادی که مواد مخدر تزریقی، افراد در زندان ها و دیگر تنظیمات بسته، کارگران جنسی و مشتریان خود و افراد فرانسوی را تزریق می کنند.

8- جمعیت کلیدی اغلب مسائل حقوقی و اجتماعی مربوط به رفتارهایشان است که باعث افزایش آسیب پذیری به HIV و کاهش دسترسی به برنامه های آزمایش و درمان می شود.

9- در سال 2015، حدود 44٪ از عفونت های جدید در بین جمعیت کلیدی و همکارانشان رخ داده است.

10- درمان برای عفونت HIV وجود ندارد. با این حال، داروهای ضدویروسی موثر (ARV) می توانند ویروس را کنترل کنند و به جلوگیری از انتقال کمک کنند تا افرادی که مبتلا به HIV و کسانی هستند که در معرض خطر جدی هستند، بتوانند از زندگی سالم، طولانی و سازنده لذت ببرند.

11- برآورد شده است که در حال حاضر تنها 70٪ از افراد مبتلا به HIV وضعیت خود را می دانند. برای رسیدن به هدف 90٪، 7.5 میلیون نفر دیگر نیاز به دسترسی به خدمات تست HIV دارند. در اواسط سال 2017، 20.9 میلیون نفر مبتلا به HIV مبتلا به درمان ضد رتروویروسی (ART) در سراسر جهان دریافت کردند.

12- بین سالهای 2000 تا 2016، عفونتهای جدید اچ آی وی به میزان 39 درصد کاهش یافت و مرگ و میر مرتبط با HIV با یک سوم کاهش 13.1 میلیون مورد مرگ و میر ناشی از ART در همان دوره کاهش یافت. این دستاورد حاصل تلاش های گسترده ای از برنامه های ملی اچ آی وی توسط جامعه مدنی و طیف وسیعی از شرکای توسعه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha