وزیر بهداشت با اشاره به وعده‌های دولت درباره توجه ویژه به حوزه سلامت در بودجه سال 97، گفت: وزارت بهداشت انتظار دارد در منابعش نظم مالی باشد و وجوهی که باید به صورت نقد در اختیار این دستگاه قرار گیرد، جریان داشته باشند تا بتوانیم کارمان را به خوبی انجام دهیم.

منابع "سلامت" منضبط شود / قانون را اجرا کنید

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با اشاره به وعده‌های دولت درباره توجه ویژه به حوزه سلامت در بودجه سال 97، گفت: وزارت بهداشت انتظار دارد در منابعش نظم مالی باشد و وجوهی که باید به صورت نقد در اختیار این دستگاه قرار گیرد، جریان داشته باشند تا بتوانیم کارمان را به خوبی انجام دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سید حسن هاشمی ، با اشاره به وعده‌های دولت درباره توجه ویژه به حوزه سلامت در بودجه سال 97، گفت: فکر می‌کنم باید صبر کنیم و ببینیم که طی چند روز آینده دولت چه پیشنهاداتی را قالب برنامه بودجه سال 97 به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کند؛ چراکه هنوز هیچ چیزی در این زمینه مشخص نیست.

وی با بیان اینکه در عین حال باید دید آیا مجلس پیشنهادات دولت را تقویت کرده یا خدایی نکرده آنها را تضعیف می‌کند، افزود: البته از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم که همواره نگاه‌شان به حوزه سلامت مثبت بوده و همیشه پیشنهادات دولت در این زمینه را تقویت کرده‌اند.


گرفتاری‌هایی ناشی از پایدار نبودن منابع مالی سلامت

هاشمی تاکید کرد: در عین حال نکته بسیار بسیار مهم این است که مشخص شود چه مقدار از تصمیماتی که در قالب لایحه یا بودجه مصوب مجلس و یا در قالب بودجه‌ای که تخصیص داده می‌شود، تبدیل به پول خواهد شد. بر این اساس باید مشخص شود که چقدر پول از خزانه به حوزه سلامت تحویل داده می‌شود تا بوسیله آن بتوانیم گرفتاری‌هایی که به صورت ناخواسته برایمان ایجاد شده و ناشی از عدم پایداری منابع بوده‌اند را حل کنیم. این گرفتاری‌ها ناشی از این است که منابعی که در بودجه پیش‌بینی شده بود، محقق نشدند. بر این اساس امیدواریم در بودجه سال 97 شاهد حل و فصل این گرفتاری‌ها باشیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بنابراین باید صبر کنیم و ببینیم آیا در سال 97 مشکلات حوزه سلامت رفع می‌شود یا خیر، افزود: شخصا به صحبت‌های همکارانم در دولت و به کمک مجلس اعتماد دارم. همه ما خوش‌بین هستیم. بر این اساس امیدوارم اجازه دهند تا کار فنی و سازمانی خودمان را انجام دهیم، بدون اینکه برای تامین منابع اعلام شده دغدغه‌ای داشته باشیم.

هاشمی همچنین اظهار کرد: به ما ماموریتی می‌دهند و برای این ماموریت هزینه‌ای پیش‌بینی می‌کنند. درست نیست که ما ماموریت‌مان را انجام دهیم، اما خودمان و دولت را بدهکار مجموعه‌ای از همکاران‌مان کنیم که به ما اعتماد کرده‌اند و در زمان مقرر نتوانیم وجوهی را که موظف به پرداختش هستیم، به آنها پرداخت کنیم.
لزوم وجود نظم مالی در منابع سلامت

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت انتظار دارد؛ در منابعش نظم مالی باشد و وجوهی که باید به صورت نقد در اختیار این دستگاه قرار گیرد، جریان داشته باشند تا بتوانیم کارمان را به خوبی انجام دهیم، گفت: برای من که مسوول این دستگاه هستم، برخلاف چیزی که تبلیغ می‌شود، کمیت منابع در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. نکته مهم برای ما این است که منابع مالی سلامت انضباط پیدا کنند؛ به طوریکه اگر به سازمان تامین اجتماعی فروشی داریم، مجبور نشویم پولش را یک‌سال‌ونیم بعد دریافت کنیم و بر اساس قانون 60 درصد طلب‌هایمان را طی دو هفته دریافت کرده و سه ماه بعد هم مطالبات‌مان به طور کامل تسویه شود. همچنین اگر به سایر دستگاه‌ها از جمله دولت که شامل بیمه‌ها است، خدمات می‌فروشیم در پرداخت آن هم قانون را اجرا کنند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه خواسته وزارت بهداشت چیزی جز اجرای قانون نیست، اظهار کرد: در صورتی که در بخش بودجه‌نویسی و تحویل پول از خزانه، قانون به درستی اجرا شود، ما هم می‌توانیم آنچه را که قانون برایمان مشخص کرده، به طور کامل اجرا کنیم. گاهی اوقات مورد سوال قرار می‌گیریم که چرا قانون را به طور کامل اجرا نمی‌کنید و ما هم متقابلا سوال می‌کنیم که مگر شما به قانون عمل کردید و اعتبارات‌مان را به موقع دادید که حالا از ما انتظار دارید قانون را به طور دقیق اجرا کنیم؟. بنابراین باید توجه کرد که این اقدامات زنجیره‌ای متصل به هم هستند.

هاشمی با بیان اینکه صحبت‌های آقای رییس‌جمهور و دکتر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه حوزه سلامت امیدبخش است، گفت: امیدواریم همانطور که وعده داده‌اند، خزانه هم بتواند ما را از این نگرانی‌ها رها کند. چراکه این نگرانی‌ها واقعا باعث فرسایش روح و جسم همه همکاران ما و همه کسانی است که در حوزه سلامت تلاش می‌کنند و هم باعث نگرانی مردمی است که انتظار دارند حکومت حداقل این بخش از نیازهایشان را که جنبه فوریتی دارد و به بحث رفاه اجتماعی بازمی‌گردد، رفع کند و امیدوارم این اتفاق در بودجه سال 97 رخ دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha