هرسال در استان کرمان کنفرانس ملی زلزله و سازه تشکیل میشود، کنفرانسهایی که در آن درباره پیشرفتهای جهانی مقاومسازی و روشهای طراحی لرزهای بر عملکرد سازهها و عیبیابی لرزهای سازهای مقالهها و طرح‌هایی ارائه می شوند.

دلیل آمار پایین خسارات در زلزله استان کرمان

سلامت نیوز:یکی دو روز پیش، زلزله‌ای به بزرگی 6.1 ریشتر در حوالی هجدک کرمان اتفاق افتاد. برخلاف زلزله های پیشین، تلفات جانی وجود نداشت و مجروحان هم درمجموع در حدود 55 نفر گزارش ‌شدند.

به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: هنوز پسلرزه ها و تکان های کرمان ادامه دارند، اما این زلزله با زلزله های دیگر تفاوتی داشت، از زلزله اخیر نسبت به زلزلههای دیگری که در استان اتفاق افتاده بود، تلفات و خسارات کمتری گزارش‌شده است. دلیل این اتفاق چیست و چه چیزی باعث شده که خسارات کمتری گزارش شود؟

هرسال در استان کرمان کنفرانس ملی زلزله و سازه تشکیل میشود، کنفرانسهایی که در آن درباره پیشرفتهای جهانی مقاومسازی و روشهای طراحی لرزهای بر عملکرد سازهها و عیبیابی لرزهای سازهای مقالهها و طرح‌هایی ارائه میشوند.

این زمین لرزان کرمان


 به نظر بسیاری از کارشناسان، کرمان از استانهای زلزلهخیز کشور است. بعد از گفتن پر تلفاتترین زلزلهها، اغلب نام کرمان شنیده میشود. شاید این هم به این دلیل باشد که کرمان روی هجده گسل فعال قرار دارد. اولین زلزله شدید در کرمان در سال 1302 اتفاق افتاد، مناطقی تخریب و 200 نفر هم کشته شدند. بیست سال بعد، در سال 1322 و 1327 هم زلزلههای شدیدی به وقوع پیوست، اما زلزله 1356 از تمام زلزلههایی که تا به آن زمان اتفاق افتاده بود، آسیب بیشتری رساند. 665 نفر کشته و 260 نفر مجروح و ویرانی روستاهایی را هم داشت.

زلزله 6.8 ریشتری در 1360 اما رکوردشکنی کرد و حدود 1071 نفر کشته و 4000 نفر مجروح به جا گذاشت. در 6 مردادماه 1360 در سیرچ کرمان، زلزله 7.1 ریشتری دوباره کرمان را لرزاند و باعث کشته شدن 1300 نفر و مجروح شدن 915 نفر شد. درمجموع 25 هزار نفر در نواحی در روستاها و شهرستانهای کرمان بی‌خانمان شدند. سال 1368 و 1376 و 1377 هم زلزلههایی در کرمان به وقوع پیوستند که شمار کشتهها کمتر از 50 نفر و آسیبها کمتر از زلزلههای دیگر گزارش شدند. 5 دیماه 1382 اما مشهورترین زلزله استان کرمان، زلزله بم به وقوع پیوست. زلزله‌ای که در آن 33 هزار و 489 نفر کشته  و 17 هزار و 500 نفر هم زخمی شدند. آمارها نشان میدهند که بعد از زلزله بم، 5204 کودک بی‌سرپرست یعنی 2331 نفر فاقد پدر و مادر و 2871 نفر فاقد پدر یا مادر بر جای ماندند. در سال 1383 هم زلزله‌ای به بزرگی 6.4 ریشتر، در شهرستان زرند به وقوع پیوست که درمجموع 657 نفر کشته شدند. براثر زلزلههایی که در 1389 به وقوع پیوست، تنها کمتر از 10‌کشته شدند.

ایمن کردیم
«راههای ارتباطی که به دلیل زمین‌لرزه بسته‌شده بود، بلافاصله باز شدند و این کار دررسیدن نیروهای امدادی به منطقه بسیار مؤثر بود. در همین راستا اقلام امدادی سریع به منطقه ارسال و سوخترسانی هم انجام شد.» اینها سخنان دکتر بهنام سعیدی سخنگوی مدیریت بحران کشور است. او درباره آمار پایین تلفات در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو تعریف میکند: «اولین دلیل این بود که وقوع زلزله در اول صبح بود و مردم تقریباً بیدار بودند و پیشلرزههایی که احساس کرده بودند باعث شد که مردم سریع به بیرون از خانه ها بیایند. در این منطقهای که زلزله اتفاق افتاد، سابقه وقوع دو زلزله داشت.

یکی از آنها آذرماه 1361  لرزه‌ای به بزرگی 6.2 ریشتر در کانونی زلزله‌ای که امسال هم اتفاق افتاده و یکی دیگر هم در سال 1383 زلزله زرند کرمان با بزرگی، 6.4  ریشتر نزدیک به کانون زلزله اتفاق افتاده بود. به دلیل سابقهای که وجود داشت و ساخت و سازها در این مناطق نوسازی و مقاومسازی انجام شد. ساختمانها محکم بودند و خسارات کم گزارش‌شده است.» البته سخنگوی مدیریت بحران کشور معتقد است که یکی دیگر از دلایل، حضور به ‌موقع امدادگران بوده است. سعیدی با اشاره به سابقه زلزله خیزی کرمان توضیح میدهد: «فرمانداران طی دو مرحله آموزش کامل را دیده اند، اعضای شورای مدیریت بحران شهرستانها هم این آموزش‌ها را در طول سال دریافت کردهاند و دستگاه‌های مربوطه هم در حوزه کاری خودشان مرتب مانور برگزار میکنند. اینها میتوانند باعث کاهش تلفات باشد.» سخنگوی مدیریت بحران کشور با اشاره به کنفرانسهای ایمن‌سازی که در استان کرمان برگزار میشود نیز توضیح میدهد: «عوامل مؤثری بر میزان تلفات و میزان خسارات تأثیر دارند. زمان وقوع حادثه، شدت وقوع حادثه، زیرساختها و مقاومسازی، آگاهی مردم، آمادگی مسوولان، اقدام به‌موقع و اقدامات پیشگیرانه از عواملی‌اند که بر میزان تلفات تأثیر دارند. در تعریف علم مدیریت بحران، میگوییم که یک علمی است، کاربردی که از تجارب گذشته استفاده می‌کنند، علم، فناوری و ابزار را به کار میگیرد و به دنبال دو هدف است؛

هدف اول این است که پیشبینی و پیگیری کند و دوم اینکه اگر به‌طور طبیعی حادثهای اتفاق افتاد، آثار و سوء مخرب را به حداقل ممکن برساند، لذا شاید زلزله قابل پیشبینی نباشد، اما با انجام این اقدامات مانند آموزشها و مانورهای مداوم، میتواند بر کاهش تلفات تأثیرگذار باشد.» او درباره ایمن‌سازی ساختوسازها نیز تعریف میکند: «اگر قرار است ساختوسازی انجام شود، باید به نکاتی توجه کرد. باید ساختمان جانمایی مناسبی داشته باشد، در نزدیک گسل ساختمانی ساخته نشود، مصالح باید استاندارد باشد، کارگر باید ماهر باشد. مهمترین بحث اما بحث نظارت است. اگر همه اینها باشد ولی نظارت مناسب نباشد، ساختوساز ایمن انجام نمیشود.» سعیدی تعریف می‌گوید که ساختن ساختمانهایی که بعد از زلزله زرند و در روستاهای دیگر ساخته شدند، از این فرمول استفاده شد: «ساختمانهای استحکام لازم را داشتند که در برابر زلزله 6.1 ریشتری توانستند  مقاومت کنند. خیلی تأثیر داشت که زلزله‌ای با این شدت بیاید و حتی یک نفر هم زیر آوار نماند. باید بدانید که مصدومانی که اعلام شدند، کسانی نبودند که در زیر آوار باشند، این مصدومان غالباً کسانی بودند که زمین‌خورده یا ترسیده بودند. ما مصدوم زیر آوار نداشتیم. تعدادی از خانههای خشتوگلی در روستاها که از قبل هم وجود داشته، تخریب شدند.»

استعفای مدیر بحران


 بعد از وقوع زلزله هجدک کرمان، اخباری انتشار پیدا کردند که گزارش میداد، دبیرکل ستاد بحران کرمان غایب است و در حین زلزله و کمکرسانی حضور نداشته است و حتی آقای «اسماعیل نجار» رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره مرخصی و سکونت او به خبرگزاریها گفت: «خانواده مدیرکل در خارج از کشور سکونت دارند و محل زندگی آنها ایران نیست که همین امر باعث سفر مدیر بحران استان به خارج از کشور شده است. البته ارتباط ما با مدیران بحران به‌صورت نقطه‌چین است و این افراد توسط استانداری برگزیده می‌شوند، ضمن اینکه ما پیشنهاد دادیم که مسوول دیگری را برای این مجموعه انتخاب کنند.» سعیدی درباره حضور نداشتن آقای «محسن صالحی کرمانی» مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان توضیح میدهد: «رییس شورای مدیریت بحران آقای استاندار است که ایشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن با ریاست شخص ایشان، جلسه مدیریت بحران را برگزار کردند.

تیمهای امدادی بلافاصله اعزام شدند. معاون عمران ایشان به‌عنوان جانشین در ستاد بحران بلافاصله در منطقه حضور پیدا کردند. اعضای دستگاه‌های مربوطه در حوزه مدیریت بحران، تیمهایشان به همراه مدیرانشان اعزام شدند. درصورتی‌که مدیری در بحرانی نباشد سرپرست مشخص میشود. اگر سرپرست نباشد معاون حضور خواهد داشت. یک مدیر ممکن است که مرخصی باشد یا استعفا داده باشد. درباره ایشان، استعفا دادند اما سرپرست مشخص بوده و سرپرست کار خود را انجام دادهاند. مهمترین مساله این است که استاندار رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران استاندار است. استاندار کرمان هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن هنوز چند دقیقه از زلزله نگذشته، جلسه را تشکیل داد.» برای کشور زلزلهخیزی مانند ایران که روزانه چند پسلرزه و زلزله ثبت میشود، باید مانند شهر کرمان، از تجربیات چندین و چندساله استفاده شود تا تلفات جانی و مالی به حداقل میزان خود برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha