«وقتی دیدم به راحتی می‌شود از طریق تلگرام مردان را فریب داد، تصمیم گرفتم از دانش‌آموزان برای این کار استفاده کنم.» این بخشی از اعترافات جوانی ۲۲ ساله است که با همدستی دانش‌آموزان دبیرستانی در نزدیکی محل کارش دست به کلاهبرداری از مردان می‌زد.

دورهمی تلگرامی دانش‌آموزان کلاهبردار

سلامت نیوز: «وقتی دیدم به راحتی می‌شود از طریق تلگرام مردان را فریب داد، تصمیم گرفتم از دانش‌آموزان برای این کار استفاده کنم.» این بخشی از اعترافات جوانی ۲۲ ساله است که با همدستی دانش‌آموزان دبیرستانی در نزدیکی محل کارش دست به کلاهبرداری از مردان می‌زد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، تحقیقات برای دستگیری جوان آرایشگر و اعضای باندش با شكایت مردی آغاز شد كه مدعی بود كلاهبرداران تلگرامی او را فریب داده و 15میلیون تومان از وی اخاذی كرده‌اند. شاكی به مأموران پلیس فتای مشهد گفت: مدتی قبل از طریق تلگرام با دختری آشنا شدم كه مدعی بود بی‌سرپرست است و برای امرار معاش نیاز به كمك دارد.

او حتی عكس‌هایی از وضعیت زندگی‌اش برایم فرستاد كه در نهایت دلم به حالش سوخت و برای همین تصمیم گرفتم به او كمك كنم. در چند مرحله به او كمك كردم تا اینكه فرد دیگری با من تماس گرفت و او نیز مدعی شد كه نیاز به كمك دارد و شماره‌ام را از همان دختری گرفته كه به او كمك كرده بودم. من به این فرد هم مبلغی كمك كردم تا اینكه فرد دیگری تماس گرفت و وقتی تعداد تماس گیرنده‌ها زیاد شد به ماجرا شك كردم. برای همین تصمیم گرفتم با فرد اول تلفنی تماس بگیرم و ماجرا را پیگیری كنم اما او جوابم را نداد و حدس می‌زنم كه آنها سرم كلاه گذاشته‌اند.

با شكایت این مرد تحقیقات مأموران آغاز شد و آنها در بررسی‌های تخصصی موفق شدند افرادی را كه با شاكی تماس گرفته بودند شناسایی كنند. بررسی‌ها نشان می‌داد همگی آنها پسرانی كم سن و سال هستند كه با پروفایل و عكس‌های جعلی خود را دختر جا زده و شاكی را فریب داده‌اند. در ادامه كارآگاهان موفق به شناسایی جوان 22ساله‌ای شدند كه سردسته باند كلاهبرداری بود. او صاحب آرایشگاهی در یكی از محله‌های مشهد بود كه وقتی دستگیر شد به كلاهبرداری از شاكی اعتراف كرد. مأموران در ادامه موفق شدند همدستان متهم را هم شناسایی كنند.

آنها دانش‌آموزان نوجوان دبیرستانی در نزدیكی آرایشگاه متهم بودند. جوان آرایشگر اعتراف كرد كه با فریب این دانش‌آموزان و راه‌اندازی گروه تلگرامی، به آنها شگرد كلاهبرداری را آموخته و به‌صورت باندی دست به فریب مردان می‌زدند. سردار قادر كریمی، رئیس پلیس خراسان رضوی گفت: با اعترافات جوان آرایشگر، 41دانش‌آموز دبیرستانی كه در این گروه فعالیت می‌كردند و دست به كلاهبرداری از مردان می‌زدند شناسایی و دستگیر شدند. برخی از آنها نوجوانانی زیر 15سال بودند كه به كانون اصلاح و تربیت معرفی شدند و برخی دیگر نیز به قید وثیقه آزاد شدند.

این اما پایان ماجرا نبود چرا كه با دستگیری 41دانش‌آموز، 8دانش‌آموز دیگر نیز كه عضو گروه تلگرامی كلاهبرداران نبودند اما از طریق متهمان شگرد كلاهبرداری را آموخته بودند و دست به فریب مردان می‌زدند نزد مدیر دبیرستان رفتند و خود را معرفی كردند. به گفته سردار كریمی، هر كدام از این دانش‌آموزان مبلغی حدود 2یا 3میلیون تومان از طعمه‌هایشان كلاهبرداری كرده بودند كه این مبلغ را به مدیر دبیرستان تحویل دادند تا به مالباخته‌ها برگردانده شود. آنها با اظهار ندامت از كاری كه كرده بودند تعهد دادند كه هرگز این جرم را تكرار نكنند.

رئیس پلیس خراسان رضوی به خانواده‌ها هشدار داد كه مراقب ارتباطات فرزندان خود با دوستانشان و فعالیت سایبری آنها باشند چراكه فضای سایبری مملو از جذابیت بوده و تنها گزینه برای صیانت از مخاطرات فضای سایبری، ‌خود نظارتی است. از آنجایی كه فرزندان و نوجوانان اطلاعات كافی از مخاطرات دنیای پیرامون خود ندارند، ممكن است در استفاده از فضای سایبری نیز دچار غفلت شده و آسیب ببینند و به همین دلیل برای پیشگیری از جرایم باید به‌صورت نامحسوس ناظر بر رفتار فرزندان بود و استفاده آگاهانه را به آنها آموزش داد.

    گفت‌وگو با سردسته باند

    چه شد كه نقشه كلاهبرداری به ذهنت رسید؟

مدتی قبل در آرایشگاهم مشغول كار بودم كه یكی از مشتریانم گوشی‌اش را نشانم داد و گفت كه از طریق تلگرام مردی را فریب داده و به راحتی سرش كلاه گذاشته است. او مدعی بود كه با پروفایل زنانه برای این مرد پیام فرستاده و او را فریب داده و در ازای فرستادن عكسی مستهجن به‌عنوان عكس خودش، 20هزار تومان شارژ تلفن همراه از او گرفته است. بعد از آن بود كه من هم تصمیم گرفتم این كار را امتحان كنم.

    اولین طعمه‌ات چه‌كسی بود؟

مشتری‌ام شماره تلفن طعمه‌اش را به من داد و من هم با پروفایل زنانه برای او پیغام فرستادم و با هم چت كردیم. او از من خواست كه عكسی از خودم برایش بفرستم و من كه از قبل عكس فرد دیگری را در گوشی‌ام ذخیره كرده بودم، برایش فرستادم و 20هزار تومان شارژ تلفن همراه از او گرفتم. وقتی دیدم به همین راحتی می‌شود افراد را فریب داد، تصمیم گرفتم به این كار ادامه دهم.

    اعضای گروهت را چطور وارد این ماجرا كردی؟

آرایشگاه من در نزدیكی یكی از دبیرستان‌های مشهد است. بعضی از دانش‌آموزان آنجا مشتری‌ام بودند. چون با آنها دوست شده بودم، ماجرا را برایشان تعریف كردم و آنها هم افراد دیگری را وارد گروه كردند و نقشه‌هایمان ادامه یافت.

    گروهت چند نفر عضو داشت؟

خودم بودم و 40، 50نفر از بچه‌های آن دبیرستان.

    فعالیت‌تان در این گروه چگونه بود؟

اعضای گروه با پروفایل‌های دخترانه در تلگرام فعالیت می‌كردند و با مردان طرح دوستی ریخته و تلاش می‌كردند كه سرشان كلاه بگذارند؛ مثلا یكی مدعی می‌شد كه زن جوانی است كه از شوهرش طلاق گرفته و بی‌سرپرست است و نیاز به كمك دارد و دیگری مدعی می‌شد كه در ازای گرفتن شارژ حاضر است با طعمه‌اش رابطه برقرار كند یا اینكه عكس‌های خصوصی‌اش را برای او بفرستد. ما برای اینكه اعتماد طعمه‌هایمان را جلب كنیم از پروفایل و عكس‌های زنانه استفاده می‌كردیم.

حتی با استفاده از نرم‌افزار صدای زن را تقلید می‌كردیم تا سوژه‌مان را فریب دهیم. هر یك از اعضای گروه كه موفق می‌شد فردی را با این شگرد فریب دهد و پول بگیرد، شماره آن فرد را در گروه به اشتراك می‌گذاشت و بقیه هم از وی كلاهبرداری می‌كردند. از طرفی اگر یكی از اعضای گروه فردی را می‌شناخت كه می‌شد فریبش داد و از او كلاهبرداری كرد، شماره او را در گروه تلگرامی‌مان قرار می‌داد و بقیه سراغش می‌رفتند.

    در این مدت از چند نفر كلاهبرداری كردید؟

نمی‌دانم چون آمارش را نداشتیم. البته این را هم بگویم كه من مشكل مالی نداشتم و وقتی دیدم به همین راحتی می‌شود كلاهبرداری كرد به‌خاطر هیجانش به این كار ادامه دادم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha