در حالی که دکتر احمدی نژاد بر این اعتقاد است که باید سیاست های کشور به سمت تشویق برای افزایش جمعیت سوق پیدا کند، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک معتقد است ، دولت حق ندارد در رابطه با سیاست های کشور در رابطه با افزایش جمعیت تصمیم گیری کند، حتی مجلس هم نمی تواند به این مساله وارد شود

نظر نماینده رهبر معظم انقلاب درباره کنترل جمعیت
سلامت نیوز: در حالی که احمدی نژاد بر این اعتقاد است که باید سیاست های کشور به سمت تشویق برای افزایش جمعیت سوق پیدا کند، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک معتقد است ، دولت حق ندارد در رابطه با سیاست های کشور در رابطه با افزایش جمعیت تصمیم گیری کند  ، حتی مجلس هم نمی تواند به این مساله وارد شود و تصمیم گیری در رابطه با سیاست جمعیتی کشور فرای مجلس هم محسوب می شود و تصمیم گیری در رابطه با اینکه نرخ رشد جمعیت در کشور باید چگونه باشد جزو مواردی است که باید براساس سیاست های کلی نظام تعیین شود، یعنی باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در نهایت به عنوان پیش نویس خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شود و بعد از امضای ایشان ابلاغ شود.

حسن روحانی در گفت و گو با ایلنا گفت: زمانی که نرخ رشد جمعیت بالای 3 درصد بود، در کشور نگرانی هایی در رابطه با افزایش جمعیت و مسئله بیکاری که از تبعات رشد جمعیت است  ، ایجاد شده بود. بنابراین در آن زمان تلاش شد برای حل مشکل افزایش جمعیت راه حلی ارائه شود و در نهایت مجلس آن زمان ، قانونی را تصویب کرد که قانون تنظیم خانواده نام گرفت و براساس آن تبلیغات برای فرزند کمتر در کشور آغاز شد.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک تصریح کرد: قانون تنظیم خانواده و تبلیغات صورت گرفته در کشور برای فرزندآوری کمتر باعث شد تا حدودی تعداد جمعیت کشور کنترل شود و رشد جمعیت از حدود 3 درصد به زیر 2 درصد برسد.

روحانی توضیح داد: اگر در آن زمان قانون تنظیم خانواده در مجلس تصویب نمی شد الان به جای اینکه جمعیت کشور حدود 70 میلیون باشد ، جمعیت بسیار بیشتر بود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: با وجود عملیاتی شدن قانون تنظیم خانواده و کنترل رشد جمعیت در حال حاضر تعداد بیکاران ما خیلی زیاد است و نرخ بیکاری در سطح شهرها در حدود 30 درصد است. حال اگر تصور کنیم قانونی به نام قانون تنظیم خانواده وجود نداشت آن وقت مسلما هم تعداد جمعیت نسبت به وضع کنونی بسیار بیشتر بود و هم نرخ بیکاری بالاتر بود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بیکاری مشکلات زیادی در جامعه ایجاد می کند و حتی در بحث خانواده هم وارد می شود یعنی اگر افراد کار و شغل مناسب نداشته باشند، ازدواج نمی کنند چون اولین شرط ازدواج این است که مرد شغل و کار مناسب داشته باشد تا بتواند زندگی را اداره کند و اگر شغل نداشته باشد ازدواج نمی کند.

روحانی گفت: تصمیم گیری در رابطه با اینکه نرخ رشد جمعیت در کشور باید چگونه باشد جزو مواردی است که باید براساس سیاست های کلی نظام تعیین شود و حتی به اعتقاد من جزو مواردی نیست که حتی مجلس شورای اسلامی بتواند در رابطه با آن تصمیم گیری کند و مسئله ای فرای مجلس است.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک تصریح کرد: سیاست های کلی نظام یعنی سیاست هایی که باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در نهایت به عنوان پیش نویس خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شود و بعد از امضای ایشان ابلاغ شود و مسئله تعیین نرخ رشد جمعیت در کشور جز» مواردی است که باید در مجمع تشخیص مصلحت مورد بررسی قرار گیرد و اگر قرار باشد تصمیم جدیدی در رابطه با سیاست های جمعیتی کشور گرفته شود باید مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با آن تصمیم گیری کند.

او گفت: البته با توجه به وضعیت کنونی جامعه و مساله بیکاری گمان نمی کنم تشویق جامعه به رشد جمعیت مفید باشد. اگر ما می توانستیم مساله بیکاری را به طور کامل در کشور حل کنیم   آن وقت شاید می شد به مساله افزایش جمعیت فکر کرد ولی در حال حاضر این مساله اصلا به صلاح نیست.

روحانی تصریح کرد: بعضی ها می گویند   ایران استعداد بالایی دارد و از منابع زیادی برخوردار است   این حرف درست است و ایران ما   ایران غنی ای است   اما نکته در اینجاست که ما با همین ایران غنی هم نتوانسته ایم مساله بیکاری را حل کنیم و همه مردم را به سر کار ببریم . هر وقت مشکل بیکاری حل شد و مردم دیگر احساس نکردند معضلی به نام بیکاری وجود دارد   آن وقت می شود به مساله افزایش جمعیت فکر کرد و بررسی کرد که آیا میزان جمعیت کافی است یا کافی نیست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:  با تمام تلاش های صورت گرفته برای کنترل نرخ جمعیت از اول انقلاب تا کنون یعنی در حدود 30 سال گذشته تا به حال جمعیت کشور از دو برابر هم بیشتر شده است. مرحوم رجایی وقتی می خواست از جامعه ایران سخن بگوید می گفت:   جامعه 35 میلیونی و حالا می بینیم که جمعیت ایران به حدود 70 میلیون رسیده است. بنابر این اگر تلاش هایی در رابطه با کنترل جمعیت انجام نمی شد   در حال حاضر جمعیت کشور قطعا خیلی بیشتر بود. 

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی گفت: نه تنها دولت نمی تواند در رابطه با میزان جمعیت کشور تصمیم گیری کند بلکه حتی مجلس شورای اسلامی هم نمی تواند در این رابطه تصمیم گیری کند و این مساله موضوعی فرای مجلس است یعنی مساله ای است که باید به عنوان سیاست های کلی نظام بحث شود و مقام معظم رهبری باید در رابطه با آن تصمیم گیری کند و سخن مقام معظم رهبری در این رابطه مبنا است و دولت هم بر اساس سیاست های کلی نظام باید وارد عمل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha