تخت خالی برای بیماران روانی در مراكز رواپزشكی دولتی پایتخت كیمیا شده است و در مواردی بیمار روانی 3 روز پشت در اورژانس روانپزشكی خوابیده تا تخت خالی شود.

سلامت نیوز :تخت خالی برای بیماران روانی در مراكز رواپزشكی دولتی پایتخت كیمیا شده است و در مواردی بیمار روانی 3 روز پشت در اورژانس روانپزشكی خوابیده تا تخت خالی شود.

به گزارش خبرنگار فارس، چند روز پیش گزارشی با عنوان سرگردانی بیماران روانی در مراكز روانپزشكی بیمارستان‌های روزبه كه بیمارستان تخصصی روانپزشكی است و بخش روانپزشكی بیمارستان امام حسین منتشر شد. در آن خبر عنوان شده بود بیماران روانی به علت كمبود تخت روانپزشكی در تهران سرگردان هستند و در صورت داشتن دستور بستری هم تخت خالی پیدا نمی‌كنند كه بستری شوند.

این موضوع باز هم پیگیری شد و این بار علاوه بر این 2 بیمارستان با مراكز دیگری مانند بیمارستان حضرت رسول(ص) و بیمارستان آیت‌الله طالقانی كه دارای بخش روانی هستند هم تماس گرفته و دوباره سری به بیمارستان‌ها امام حسین(ع) و روزبه زده شد كه در جواب هر كدام از این مراكز پاسخ شنیده‌شده این بود كه « تخت خالی نداریم».

خبرنگار فارس برای پیگیری بیشتر در بازدید از 2 بیمارستان ذكرشده مشاهدات مختلفی داشت كه از جمله آن می‌توان به فردی كه به گفته مسئولان بخش روانپزشكی بیمارستان روزبه 3 روزی است با وجود داشتن بیماری روانی پشت در اورژانس روانپزشكی می‌خوابد تا تخت خالی پیدا كند اما هنوز نتوانسته است. این بیمار با وجود اینكه حال مناسبی نداشت اما به دنبال تخت روانپزشكی می‌گشت كه این روزها كیمیا شده است.

مشاهدات چندروزه خبرنگار فارس از بخش روانپزشكی بیمارستان امام حسین(ع)حاكی از این بود كه هر روز حداقل 10 بیمار بدحال روانی ساعت‌ها در صف انتظار اورژانس روانپزشكی برای بستری‌ می‌نشینند تا با خالی‌شدن تخت بستری شوند.

*هزینه یك روز بستری در بیمارستان روانپزشكی خصوصی میمنت حداقل 150 هزار تومان

در ادامه خبرنگار فارس با بیمارستان خصوصی روانپزشكی میمنت تماس گرفت. در این بیمارستان البته تخت خالی وجود دارد اما به گفته مسئول پذیرش این بیمارستان هنگام بستری یك میلیون تومان هزینه دریافت می‌شود و علاوه بر هزینه پذیرش هزینه هر تخت روز آن حداقل150 تا 160 هزار تومان است.

*سال‌هاست در درمان بیماران روانی كشور با مشكل روبه‌رو هستیم

شاهرخ رامین، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره می‌گوید: موضوع درمان بیماران روانی در كنار گروه‌هایی مانند سوختگی مشكلی است كه سال‌هاست ما كمبود امكانات و پایین‌تر از حد استاندارد بودن ارائه خدمات به این دو گروه بیماران را داریم.

وی اضافه می‌كند: در مجلس برای پرسنل شاغل در این حوزه در قانون ارتقای بهره‌وری، پرسنل بالینی مساعدت‌هایی در نظر گرفته شده است كه در شرف انجام است. اما واقعیت این است كه رسیدگی به بیماران روانی و پرسنل بخش‌های روانپزشكی با مشكل روبه‌رو است.

در ادامه خبرنگار فارس با معاونان درمان دانشگاه علوم پزشكی تهران و شهید بهشتی تماس گرفت كه مسعود محمدپور، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی تهران حاضر به مصاحبه نشد.

مهناز بالادست، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی 21 بیمارستان دارای بخش روانپزشكی در منطقه تحت پوشش خود با ظرفیت هزار و 29 تخت بستری روانپزشكی دارد.

وی افزود: از این تعداد 2 بیمارستان دولتی است كه 104 تخت دارد و بیش از 95 درصد تخت‌ها در طول سال اشتغال است و در بیشتر اوقات اشغال تخت به 100درصد می‌رسد و تخت خالی روانپزشكی فقط در بخش غیر دولتی وجود دارد.

بالادست می‌گوید: 3 علت اصلی پر‌بودن این بخش‌ها كافی‌نبودن تعداد تخت‌های بستری روانپزشكی، بالابودن تعداد بیماران روانی و زیادبودن مدت اقامت درمان به میزان 30 تا 40 روز است.

وی خاطرنشان می‌كند: افزایش تخت‌های روانپزشكی مهمترین اولویت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برای رسیدگی به این بیماران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha