دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
کد خبر: 231941

آیا ویتامین‌های مفید برای ناخن و مو را به خوبی می‌شناسید؟

۷ ویتامین مفید برای مو و ناخن

سلامت نیوز:ویتامین‌ها نه تنها در تقویت سلامت کل بدن نقش مهمی را به عهده دارند، بلکه در ساختار‌ دهی و سالم نگه داشتن مو و ناخن نیز بسیار مؤثر هستند.

به گزارش سلامت نیوز،جام جم نوشت: آیا ویتامین‌های مفید برای ناخن و مو را به خوبی می‌شناسید؟ قبل از صحبت کردن در مورد ویتامین‌های مفید برای ناخن و مو، بگذارید در مورد عواقب کمبود ویتامین‌های مفید برای ناخن و مو، کمی بیاندیشیم. البته، به آسانی می‌توان دید که مو و همچنین ناخن، در صورت کمبود ویتامین، شکننده شده و ناسالم به نظر می‌آیند. در این صورت، کاری که لازم است انجام دهید این است که ویتامین های حیاتی و مورد نیاز آنها را تامین کنید.

ویتامین H

یکی از مهمترین ویتامین‌های مفید برای ناخن و مو، که در ابتدا باید به آن پرداخت، ویتامین H است. این ویتامین را گاهی بیوتین (biotin) می‌نامند. در واقع، بدن شما نمی‌تواند این ویتامین را ذخیره کند و توسط باکتری‌هایی که در روده‌ها زندگی می‌کنند، تولید می‌شود. علاوه‌براین، مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، طی تحقیقی نشان داده است که کمبود ویتامین H نادر، اما زمانی که جذب مواد مغذی در اثر بیماری یا مصرف دارو آسیب می‌بیند، به وجود می‌آید. وقتی بدن با کمبود ویتامین H مواجه می‌شود، ناخن‌ها شکننده شده و رشد مو نیز تضعیف می‌گردد. اگر می‌خواهید مو و ناخن‌های سالمتری داشته باشید، باید مکمل‌های بیوتین را که در فروشگاههای محلی مواد سلامت زا یافت می‌شوند تهیه نمایید.

علاوه‌ بر این، لازمست غذاهای حاوی ویتامین H (برنج، زرده تخم مرغ، همراه با شیر) را بیشتر مصرف کنید.

ویتامین C

اگر به دنبال بهترین ویتامین‌های ناخن و مو هستید، ویتامین C را فراموش نکنید. نمی‌توان منکر شد که این ویتامین برای سلامت تمام بدن بسیار مهم است. این ویتامین، نقش مهمی را در تولید کلاژن ایفا می‌کند که در ساختن ناخن‌ها و مو، همراه با دیگر قسمتهای بدن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، همانند ویتامین H، بدن نمی‌تواند ویتامین C را تولید کند و باید آن را از غذایی که مصرف می‌کنیم، بگیرد. وقتی به اندازه کافی ویتامین C مصرف نمی‌کنید، ممکن است با علائمی مانند نازکی و خشکی مو، و همچنین، رشد کند ناخن و مو مواجه شوید. بنابراین، لازمست غذاهایی را که سرشار از ویتامین C هستند، مانند پرتقال، سبزیجات تازه، بیشتر مصرف کنید و یا از مکمل‌های ویتامین C که به آسانی در فروشگاهها یافت می‌شوند، بیشتر بهره بگیرید. نوشیدن آب پرتقال، یا آب لیمو، به شما کمک می‌کند تا مقدار ویتامین C در بدن را افزایش دهید.

ویتامین D

ویتامین D در فهرست بهترین ویتامین‌های ناخن و مو قرار دارد. ویتامین D به کاهش استرس، و ایجاد احساس خوب معروف است. این ویژگی ویتامین D، از ریزش مو، به ویژه زمانیکه به دلیل بالا بودن سطح استرس روی می‌دهد، جلوگیری می‌کند. علاوه براین، ظاهر زیباتری به مو می‌دهد و آن را بسیار قوی می‌کند.

در صورت کمبود ویتامین D، نه تنها مو ظاهر زشتی پیدا می‌کند، بلکه ناخن‌ها نیز زیبایی خود را از دست خواهند داد. همانگونه که می‌دانید، ویتامین D نقش مهمّی را در ساخت ناخن‌های بی عیب و نقص ایفا می‌کند. علاوه براین، ویتامین D یکی از مواد مغذی است که برای جذب کلسیم بسیار مهم است، و یکی از فواید کلسیم حفظ سلامت ناخن است. پوسته شدن ناخن بدین معناست که کمبود ویتامین D سطح کلسیم را تحت تاثیر قرار داده است.

برای افزایش ویتامین D در بدن، غذاهایی مانند سالمون، اره ماهی، حبوبات یا قارچ را بیشتر مصرف کرد و یا می‌توانید شیر کم چرب غنی شده و یا آب پرتقال غنی شده بنوشید. به همین ترتیب، می‌توان مکمل‌های ویتامین D را بعد از مشورت با پزشک مصرف کرد.

ویتامین‌های B کمپلکس

وقتی صحبت از بهترین ویتامین‌ها برای مو و ناخن است، اشتباه بزرگی است اگر ویتامین‌های B کمپلکس را نادیده بگیریم. گفته می‌شود که ویتامین‌های B کمپلکس برای کنترل متابولیسم و نیز، نگهداری سیستم عصبی مرکزی بسیار ضروری هستند. با این وجود، مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، طی تحقیقاتی دریافته است که این ویتامین‌ها برای سلامتی مو و ناخن بسیار مفید هستند. در گروه ویتامین‌های B، نیاسین(niacin) و همچنین، B12، که کوبالامین نام دارد، به تقویت مو کمک شایانی می‌کنند.

ویتامین‌های B کمپلکس، نه تنها برای مو، بلکه برای ناخن نیز مفید هستند. درست مانند مو، در صورت کمبود ویتامین B، ناخن‌ها نیز ضعیف می‌شوند. به ویژه، وقتی با کمبود ویتامین B -7 مواجه می‌شوید، ممکن است ناخن‌های ضعیف و شکننده را تجربه کنید.

غذاهای حاوی این ویتامین عبارتند از: هویج، آواکادو، ماکیان، سبزیجات با برگ سبز تیره، حبوبات، گل کلم، گردو، تخم مرغ، جگر گوساله، و دانه سویا. گاهی اوقات، می‌توان با مشورت پزشک به مصرف مکمل‌های B کمپلکس اقدام کرد.

ویتامین E

همانند ویتامین C، ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان قوی در نظر گرفته می‌شود. این ویتامین اکسیداسیون چربی و نیز، استرس اکسیداتیو در پوست سر را کاهش می‌دهد. این کار به رشد موی سر کمک می‌کند. علاوه‌براین، ویتامین E، باعث حالت دهی موی سر- از ریشه تا نوک- شده و آن را براق می‌کند. از طرفی، از آنجا که ویتامین E یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است، از سفید شدن زودهنگام موی سر، و همچنین، مو خوره شدن جلوگیری می‌کند.

علاوه ‌بر این، ویتامین E، به رفع مشکلات ناخن از قبیل زرد شدن ناخن‌ها، و اختلالات رشد ناخن کمک می‌کند و به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی، رادیکالهای آزاد آسیب زننده به ناخن را از بین می‌برد.

اگر می‌خواهید مقدار ویتامین E در بدن را افزایش دهید، می‌توانید مکمل‌های ویتامین E را بعد از مشورت با پزشک مصرف کنید. بطور کلی، مقدار ویتامین E که توسط موسسه ملی سلامت آمریکا توصیه شده است، ۱۵ میلی گرم در روز است. اگر مایل به مصرف مکمل‌های ویتامین E نیستید، می‌توانید غذاهای بیشتری مانند دانه‌ها، گردو، روغن جوانه گندم، روغن ذرت، و همچنین اسفناج پخته مصرف نمایید.

ویتامین A

همه مردم می‌دانند که ویتامین A برای بینایی بسیار مفید است. در واقع، ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که آن را رتینول می‌نامند. ویتامین A در تولید سبوم سالم یک ماده چرب که توسط پوست سر ترشح می‌شود بسیار کمک کننده است و از ریزش و خشک شدن مو جلوگیری می‌کند. علاوه ‌بر این، ویتامین A با رادیکالهای آزاد، که ممکن است باعث ریزش و شوند، مبارزه می‌کند.

ویتامین K

ویتامین k را نباید در این لیست فراموش کنید. اگر هر روز به اندازه کافی ویتامین K مصرف می‌کنید، به شما کمک می‌کند تا از برخی از مشکلات ناخن از جمله شکستگی زود هنگام، زرد شدن، و یا شعیف شدن ناخن‌ها جلوگیری کنید.

برای دریافت ویتامین K، باید غذاهایی مانند بروکلی، کلم، اسفناج، کاهو، و کلم بروکسل را بیشتر مصرف کنید. مصرف مکمل‌های ویتامین K نیز مفید است. این ویتامین در درمان برخی از مشکلات پوست مانند تجمع رنگدانه‌ها، به ویژه زیر چشم‌ها، و همچنین، تیره شدن پوست، بسیار مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha