طبق بند دوم ماده ۱۸ قانون برنامه ششم توسعه، سطح بندی تمامی خدمات تشخیصی و درمانی در کشور باید بر اساس نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده انجام شود و اجازه تجویز این گونه خدمات صرفا بر اساس راهنماهای بالینی، طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور خواهد بود؛ برنامه‌ای که در چهارسال گذشته زیرساخت‌های آن فراهم شده و حالا منتظر تکمیل مراحل باقیمانده است.

سلامت نیوز:طبق بند دوم ماده ۱۸ قانون برنامه ششم توسعه، سطح بندی تمامی خدمات تشخیصی و درمانی در کشور باید بر اساس نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده انجام شود و اجازه تجویز این گونه خدمات صرفا بر اساس راهنماهای بالینی، طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور خواهد بود؛ برنامه‌ای که در چهارسال گذشته زیرساخت‌های آن فراهم شده و حالا منتظر تکمیل مراحل باقیمانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، استقرار نظام ارجاع قرار است هزینه‌های نظام سلامت را با حضور پزشکان عمومی در سطوح اول مراقبت‌های اولیه کاهش دهد؛ به این ترتیب مردم به جای مراجعه مستقیم به پزشک متخصص و پرداخت هزینه زیاد، با هزینه‌ای کمتر می‌توانند نیازهای درمانی خود را با مراجعه به پزشک خانواده برطرف کنند و در صورت تشخیص این پزشک به سطوح بالاتر درمان ارجاع داده شوند.

آخرین نسخه پزشک خانواده «۴-۰» است که به گفته مسوولان وزارت بهداشت، تغییراتی نسبت به نسخه‌های قبل داشته است. از زمان اجرای طرحی که به نام "تحول بهداشت" نامگذاری شده است، تاکید شد که این کار زیرساخت اساسی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است. تیرماه امسال علی اکبرسیاری –معاون بهداشت سابق وزارت بهداشت- تاکید کرده بود: برنامه پزشک خانواده ۱۳ عنصر دارد که اگر با همدیگر کار کنند، این ماشین به راه می‌افتد. ما در این مدت قطعات برنامه را فراهم کرده‌ایم که یکی از آنها تیم پزشک خانواده است؛ یعنی کسانی که تحصیلات دانشگاهی لازم در این زمینه را دارند مثل کاردان‌ها، کارشناسان و پزشکان.

حال مطابق قانون برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت تا پایان سال ۹۷  فرصت دارد نظام ارجاع را در کشور مستقر کند. به گفته علیرضا رئیسی – معاون بهداشت وزارت بهداشت- نظام ارجاع که به صورت آزمایشی در چند استان اجرا می‌شد، در مرحله ارزیابی اجرای آزمایشی قرار دارد و قرار است ۱۰ مرکز دیگر نیز برای اجرای آزمایشی آن انتخاب شود.

وی با بیان اینکه در بحث پرونده الکترونیک با نگاه جدید پیشرفت خوبی داشته‌ایم، اظهار کرد: ما سه سامانه داریم که در حال استاندارد کردن آن هستیم. تاکنون بیش از ۷۸ میلیون نفر در این سامانه‌ها ثبت نام کرده‌اند، اما کار بزرگ‌تر دیگر اتصال این سامانه‌ها به یکدیگر، بیمارستان و بیمه‌ها است.

رئیسی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید تا پایان سال دوم یعنی سال ۹۷ پرونده الکترونیک به مرحله‌ای رسیده باشد که بتوانیم نظام ارجاع را شروع کنیم. بحث استحقاق درمان نیز باید از طرف بیمه‌ها به ما ارائه شود. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: در حال حاضر در مرحله ارزیابی نتایج اجراهای آزمایشی انجام شده هستیم. پیش بینی می‌کنیم تا پایان امسال نتایج فعالیت آزمایشی ۱۰ مرکز ارزیابی شود. علاوه بر آن ۱۰ مرکز دیگر نیز تا شش ماه اول سال آینده به صورت آزمایشی با سیستم طراحی شده فعالیت می‌کنند. امیدواریم بتوانیم علاوه بر این  ارزیابی، ‌ همراه با پیشرفت پرونده الکترونیک بتوانیم ارجاع سطح یک و دو را انجام دهیم.

رئیسی درباره وضعیت تربیت پزشک متخصص خانواده نیز توضیح داد و گفت: در حال حاضر شش ماه آموزش پزشکان خانواده، در کوریکولوم آموزشی پزشکان خانواده وارد شده‌ است. همچنین دوره شش ماهه آموزش مجازی برای پزشکانی که فارغ التحصیل شده‌اند و در مراکز جامع سلامت کار می‌کنند، پیش بینی شده است. علاوه بر آن اولین گروه متخصصان پزشک خانواده که فعلا در حال تحصیل هستند تا یک یا دو سال آینده فارغ التحصیل می‌شوند و به تدریج در این مراکز مستقر می‌شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: برنامه‌ای که در نظام شبکه بهداشت و درمان در حال اجرای آزمایشی است، مشابه نسخه فارس و مازندران نیست؛ این نظام نواقصی دارد و به همین دلیل در حال رسیدن به مدلی تلفیقی هستیم. سعی می‌کنیم این مدل برای مردم زحمت زیادی ایجاد نکند و آنها بتوانند پزشک خود را انتخاب کنند. همچنین از بخش خصوصی حتما استفاده می‌کنیم. نظام پرداخت به پزشکان و مراقبان سلامت نیز در حال  بازنگری‌ است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha