دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 231969

جنگل را برای انتقام‌گیری قومی و قبیله‌ای آتش می‌زنند! این خبر عجیب را فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حالی تایید کرده است که در سال‌های اخیر کشور ما حجم بالایی از جنگل‌های خود را به‌واسطه آتش‌سوزی، تخریب و بهره‌برداری بیش از حد از دست داده است.

انتقام‌گیری قومی با آتش زدن جنگل!

سلامت نیوز: جنگل را برای انتقام‌گیری قومی و قبیله‌ای آتش می‌زنند! این خبر عجیب را فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حالی تایید کرده است که در سال‌های اخیر کشور ما حجم بالایی از جنگل‌های خود را به‌واسطه آتش‌سوزی، تخریب و بهره‌برداری بیش از حد از دست داده است.

به گزارش سلامن نیوز، آرمان نوشت: از عوامل تخریب جنگل‌ها تغییر کاربری است و برخی از افراد برای انجام این تغییر کاربری مبادرت به آتش‌زدن یا خشک کردن درختان جنگلی می‌کنند. در این میان اتفاق جالب و البته هشدار‌دهنده این است که برای انتقام‌گیری قومی و قبیله‌ای هم در برخی مناطق جنگل را آتش می‌زنند؛ اتفاقی که منجر به برخورد انتظامی و قضائی با تخریب‌کنندگان جنگل شده است.

بر اساس گفته‌های مسئولان امسال آمار حریق جنگل‌ها ۳۵‌درصد کاهش یافته است، اما این روند در خوزستان افزایش پیدا کرده است، به‌گونه‌ای که بیشترین آمار آتش‌سوزی جنگل‌های ایران را دارد.

در مرداد امسال هم یک نماینده مجلس با انتقاد از سریال ادامه‌دار وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور از کمبود و نبود تجهیزات و امکانات پیشرفته برای اطفای حریق انتقاد کرد و گفت: «درحالی خسارت مستقیم زیست‌محیطی ناشی از این آتش سوزی‌ها سالانه به‌طور میانگین 320‌میلیارد تومان است که هنوز در برخی آتش‌سوزی‌ها از وسایل ابتدایی همچون بیل و کلنگ برای اطفای حریق استفاده می‌شود و از سوی دیگر با کمبود شدید بالگرد اطفای حریق در کشور به‌ویژه در مناطق دارای پوشش جنگلی بالا نیز روبه‌رو هستیم و به همین دلیل اطفای حریق جنگل‌ها به‌دلیل صعب‌العبور بودن مناطق و نبود بالگرد به کندی پیش می‌رود.» علی اکبری با یادآوری آتش‌سوزی بیش از 11‌میلیون هکتار از جنگل‌های کشور طی سه سال اخیر افزود: «بر اساس آمارها سال گذشته حدود دو‌هزار و 123 هکتار، سال 93 حدود شش‌هزار و 574 هکتار و همچنین سال 94 حدود سه‌هزار و 394 هکتار از اراضی جنگلی طعمه حریق شد.» این در حالی است که کد ۱۵۴۰ در سراسر کشور فعال است تا شهروندان بتوانند گزارش‌ها و اطلاعات مربوط به تخریب، تصرفات، چرای غیرمجاز و به‌ویژه حریق را به‌طور شبانه روزی به اطلاع نیروهای یگان منابع طبیعی و محیط‌زیست برسانند.

بازداشت37نفر به‌دلیل تخریب جنگل‌ها

فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰‌درصد آتش‌سوزی در جنگل‌ها سهوی است، گفت: تاکنون ۳۷ نفر را که باعث تخریب و ایجاد حریق در جنگل‌ها شده‌اند، دستگیر کرده‌ایم و به دستگاه قضائی تحویل داده‌ایم. قاسم سبزعلی درباره حریق‌های صورت گرفته در اراضی جنگلی از ابتدای سال تاکنون افزود: در هفت‌ماهه اخیر در سراسر کشور‌هزار و ۴۶۴ فقره در مساحت هفت‌هزار و336 هکتار آتش‌سوزی صورت گرفته که ۷۵ تا ۸۰‌درصد این آتش‌سوزی‌ها سطحی و پوشش کف بوده است و با عملیات‌‌های مقدماتی اصلاحی قابل بازگشت است. او درباره آتش‌سوزی‌های مکرر در استان گلستان تاکیدکرد: جنگل‌های استان گلستان یک مورد استثنا هستند، چرا که در شرق استان مازندران قرار گرفته‌اند و وزش باد گرم موسمی در این منطقه باعث افزایش حریق در این مناطق می‌شود، البته این حریق‌ها نیز اطفا شده و در مواردی که صعب‌العبور بود نیز با استفاده از بالگرد توانستیم عملیات اطفا را انجام دهیم. در حریق‌هایی که در جنگل‌های کشور صورت گرفته، جنگل‌ها به صورت کامل از بین نرفته است. البته دچار آسیب دیدگی شده، اما به صورت کامل نیست. او با بیان اینکه بیش از ۶۰ تا ۷۰‌درصد آتش‌سوزی‌ها سهوا و بر اساس سهل‌انگاری است، تصریح‌کرد: گاهی اوقات کشاورزان برای آماده کردن زمین برای کشت بعدی زمین را آتش می‌زنند که در اغلب موارد دیگر نمی‌توانند آن را مهار کنند و باعث ایجاد آتش‌سوزی گسترده می‌شود، البته قانونگذار این کار را ممنوع کرده است، اما کشاورزان به آن توجهی ندارند.

همچنین در جنگل‌های شمال کشور نیز دپوی زباله و پسماند انجام می‌شود که در تلاش هستیم ممنوعیت ورود زباله و پسماند را ایجاد کنیم. سبزعلی تصریح‌کرد: در حقیقت استان‌های حساس و بحرانی هدفگذاری و مشخص شده‌اند تا پایگاه‌های اطفای حریق در آنها راه‌اندازی شود، اما با توجه به وسعت سرزمینی نیاز داریم، اعتبارات بیشتری در این زمینه پیش‌بینی شود. سبزعلی با اشاره به حریق در جنگل‌های کشورهای پیشرفته همچون آلمان و کانادا تصریح‌کرد: در این جنگل‌ها وقتی حریق اتفاق می‌افتد روزها و هفته‌ها طول می‌کشد تا حریق خاموش شود و در حقیقت اطفای حریق در جنگل‌ها اگرچه نیازمند تجهیزات است، اما رابطه مستقیم با آن ندارد، بلکه نیازمند اقدامات پیشگیرانه است که باید در این حوزه انجام شود. او ادامه داد: برخی از دلایل حریق که مربوط به درگیری‌های قومی و قبیله‌ای و کینه‌ورزی به منابع طبیعی است را شناسایی کرده و با بزرگان محلی در این‌باره صحبت‌های لازم انجام شده است. به گزارش ایلنا، این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ۳۷ نفر از افرادی را که باعث تخریب جنگل‌ها و ایجاد حریق شده‌اند دستگیر کرده‌ایم و به دستگاه قضائی تحویل داده‌ایم.

سهل انگاری، عمده دلیل آتش‌سوزی در جنگل‌ها

یک کارشناس محیط‌زیست درباره آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور می‌گوید: حریق در جنگل‌های کشور به‌دلیل سهل‌انگاری اتفاق می‌افتد. برای مثال گردشگران، دامداران، جوامع روستایی و... با رفت و آمد در طبیعت به دلیل پخت و پز و ایجاد آتش در محل‌های نامناسب قبل از اطمینان از خاموش شدن آتش محل را ترک می‌کنند و بعد از رفتن آنها به دلیل وزش باد آتش شعله‌ور می‌شود. هومان خاکپور می‌افزاید: ‌در بسیاری از مواقع فرد مسبب ایجاد حریق در محل حضور دارد، اما توانایی کنترل آن را ندارد. به گفته او اغلب آتش سوزی‌ها با خسارت‌های فراوان به دلیل عدم اطلاع‌رسانی‌های به موقع اتفاق می‌افتد یا در مناطقی است که نیروی‌های امدادی در اسرع وقت نمی‌توانند در محل حاضر شوند.

به گفته او تعداد آتش سوزی‌ها به دلیل تغییر کاربری اراضی چندان زیاد نیست، اما اغلب آتش‌سوزی‌ها به‌دلیل سهل انگاری بروز می‌کند. این کارشناس محیط‌زیست می‌گوید: در سال‌های اخیر با کاهش حریق در جنگل‌ها روبه‌رو هستیم. این مساله نشان‌دهنده افزایش آگاهی جامعه است. خاکپور می‌افزاید: مشارکت مردم در مهار حریق در جنگل‌ها مناسب بوده است. برای مثال در بسیاری از مناطق کشور در صورت بروز حریق قبل از حضور نیروهای امدادی مردم محلی برای اطفای حریق وارد عمل می‌شوند. این حساسیت در بین افراد اهمیت دارد. او می‌گوید: برخی بر این باورند که با تجهیز ناوگان سازمان حفاظت محیط‌زیست از شدت آتش سوزی‌ها کاسته می‌شود، اما مهم‌تر از تجهیزات ناوگان می‌توان به آمادگی مردم محلی اشاره کرد. به گفته او با آموزش مردم محلی می‌توان از وقوع حریق جلوگیری کرد. برای مثال چندی قبل با بنده برای مهار حریق در یکی از روستاها تماس گرفتند و به آنها ایجاد آتش‌بر را پیشنهاد کردم و به این شکل حریق بعد از 30دقیقه مهار شد. با این تفاسیر باید گفت که عمده دلیل بروز آتش در جنگل‌ها ناآگاهی جامعه محلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha