با وجود دستگاه‌های متعدد در حوزه كنترل و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی با‌ز هم شاهد گسترش دامنه آسیب‌زایی معضلات اجتماعی هستیم. هزینه‌ها و اعتبارات صرف می‌شود و به دلیل نبود فهم مشترك آسیب‌های اجتماعی جزیره‌ای مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سلامت نیوز:با وجود دستگاه‌های متعدد در حوزه كنترل و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی با‌ز هم شاهد گسترش دامنه آسیب‌زایی معضلات اجتماعی هستیم. هزینه‌ها و اعتبارات صرف می‌شود و به دلیل نبود فهم مشترك آسیب‌های اجتماعی جزیره‌ای مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. 

یه گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: بدر حال حاضر آسیب‌های اجتماعی نیز از شكلی به شكل دیگری در رفتارهای اجتماعی تغییر شكل داده است و هنوز دستگاه‌های متولی فقط با روش‌های سنتی و منسوخ شده درصدد كاهش و كنترل این آسیب‌ها هستند. در حقیقت افزایش آسیب‌های اجتماعی در عوامل متعددی خلاصه می‌شود كه موازی‌كاری دستگاه‌ها و ابتر ماندن اقدامات دامنه آسیب‌ها را گسترش داده است. در این زمینه عضو كمیسیون اجتماعی مجلس، گسترش دامنه آسیب‌های اجتماعی را ناشی از عملكرد نامناسب وزرا و موازی‌كاری دستگاه‌های مربوطه دانست. 
مسعود رضایی در واكنش نسبت به اظهارنظر وزیر بهداشت مبنی بر اینكه وجود آسیب‌های اجتماعی به هیچ‌وجه نه زیبنده تمدن ایرانی و نه انقلابی است كه مردم به خاطر حاكمیت اخلاق و دین همه چیزشان را فدا كردند و اگر انسان به خاطر این مسائل از غصه بمیرد، جا دارد، گفت: این اظهارنظر صحیحی است كه چالش‌های موجود نه از بعد ملی، نه تاریخ درخشان و نه فرهنگ دیرینه ایرانی- اسلامی در خور كشور نیست، اما نباید این نكته را هم فراموش كرد كه این آسیب‌ها ناشی از عملكرد همین وزرایی است كه در جمهوری اسلامی فعالیت كرده‌اند و بیگانه‌ای در این مورد نقش نداشته است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی معتقد است: به هر حال وقتی با سر دادن شعار نه شرقی نه غربی، مدعی استقلال ایران هستیم و قرار بود این مهم زمانی معنا پیدا كند كه بتوانیم هم شایستگی‌های فرهنگی- اجتماعی و هم هویتمان را حفظ كنیم، نباید شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی باشیم كه با این شعار تناسبی ندارد. 
وی در مورد انتشار خبری از سوی مشاور وزیر كشور مبنی بر اینكه مبلغ 200میلیارد تومان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تخصیص می‌یابد، افزود: تعلق دادن و تعیین اعتباراتی برای حل مسائل اجتماعی ابزار خوبی است، اما بعد از تجربه تخصیص اعتبارات به این بخش در سال‌های گذشته كه نتیجه مطلوبی را در پی نداشته است، به این نتیجه می‌رسیم كه الگوسازی مناسبی برای رفع مشكلات اجتماعی نداشته‌ایم، بنابراین قبل از تخصیص اعتبارات باید برای تغییر رفتارهای اجتماعی كنونی برنامه‌ریزی كنیم؛ چراكه بداخلاقی یكی از مهم‌ترین عوامل رشد آسیب‌های اجتماعی است و تا زمانی كه الگوی اخلاق‌مداری در سطح جامعه نهادینه نشود، نمی‌توان به رفع مشكلات موجود پرداخت.
این نماینده مردم معتقد است: برای رفع آسیب‌های اجتماعی، دستگاه‌های متولی برنامه‌های فرهنگی باید به خوبی رسالت خود را انجام دهند و این در حالی است كه تمام دستگاه‌ها معاونتی تحت‌عنوان فرهنگی دارند و بودجه‌ای هم برای اداره آن دریافت می‌كنند، اما با موازی‌كاری مانع از حصول نتیجه مطلوب می‌شوند. عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان كرد: اگر اعتبارات تخصیص یافته تنها در مراكز آموزشی هزینه شود، می‌توان به حصول نتیجه بهتر در جهت كاهش آسیب‌های اجتماعی امیدوار بود. 
متأسفانه به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای ارتقای دانش و فعالیت‌های علمی در حوزه آسیب‌های اجتماعی به پسرفت اكتفا كرده‌ایم و سرمایه‌های با ارزش جامعه را از دست می‌دهیم. سطحی‌نگری، سلیقه‌ای عمل كردن، موازی‌كاری و ابتر رها كردن عوامل آسیب‌زا سبب شده است، ساماندهی آسیب‌های اجتماعی از اهداف اصلی زاویه پیدا كند. براین اساس لازم و ضروری است تا چارچوب مبارزه با آسیب‌های اجتماعی متحول شود و نیرو‌های كاردان و دلسوز برای كنترل و كاهش حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی به‌كار گرفته شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha