سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 23200
سلامت نیوز : عضو كمیته كشوری مبارزه با آنفلوانزا گفت: آنفلوانزای نوع B در كشور شایع شده و آنفلوانزای H3N2 نیز از اروپا به سمت شرق در حال گسترش است، موارد محدودی آنفلوانزای خوكی نیز امسال در كشور داشتیم اما امسال هیچ موردی از آ‌نفلوانزای پرندگان در كشور نداشتیم.

مسعود مردانی در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: از ابتدای امسال تاكنون موارد تك گیر و محدود ابتلا به آنفلوانزای خوكی یا H1N1 نوع A در كشور مشاهده شده كه بیشتر در بین افراد در معرض خطر دیده شده است ولی نسبت به سال گذشته كه با شیوع بالای این بیماری مواجه بودیم كاهش موارد ابتلا به این بیماری واقعاً چشمگیر است.

این فوق متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: بیماری كه امسال شایع شده و بسیار دیده می شود بیماری آنفلوانزای نوع B است كه علایم آن شبیه آنفلوانزای معمولی فصلی است كه در مواردی با اسهال و استفراغ همراه است اما چون به طور كلی علایم آن با آنفلوانزای فصلی تفاوت زیادی ندارد و درمان آن نیز شبیه آنفلوانزای فصلی است نیازی به انجام آزمایش برای افتراق بین این دو بیماری نیست.

مردانی گفت: آنفلوانزای دیگری با سوش H3N2 نوع A نیز اخیراً در اروپا شایع شده كه به سمت شرق در حال گسترش است و احتمالاً این بیماری كشور ما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد، البته علایم این بیماری نیز با آنفلوانزای فصلی تفاوت چندانی ندارد.

وی افزود: واكسن آنفلوانزای موجود در بازار امسال هر 3 نوع آنفلوانزای خوكی، نوع B و H3N2 را پوشش می‌دهد و علیه آنها مصونیت ایجاد می‌كند به همین علت به همه افراد در معرض خطر شامل سالمندان و افراد بالای 50 سال، كودكان، بیماران مزمن كلیوی و دیالیزی، بیماران قلبی و عروقی، ریوی، افراد دچار نقص ایمنی، بیماران سرطانی و مبتلا به ایدز و افرادی كه تحت رادیوتراپی هستند،‌توصیه می‌شود این واكسن را تزریق كنند.

عضو كمیته كشوری مبارزه با آنفلوانزا افزود: با توجه به اینكه امسال سرمای دیررس داشتیم اكنون همزمان با شیوع بیماری آنفلوانزای نوع B در كشور احتمالاً به زودی با موجی از بیماری آنفلوانزای H3N2 نیز در كشور مواجه می شویم بنابراین توصیه ما به مردم این است كه از شست و شوی مداوم دست، پرهیز از روبوسی و استفاده از دستمال یكبار مصرف در صورت بیماری و انداختن آن در سطل در دار غافل نشوند.

مردانی اضافه كرد: علایم مهم آنفلوانزا تب، لرز، درد بدن، سرفه، گلودرد و در آنفلوانزای نوع B همراه با اسهال حاد و استفراغ است. طول مدت درمان نیز در صورت رعایت اصول بهداشتی بین 3 تا 5 روز است.

وی گفت: آنفلوانزا یك بیماری ویروسی است و در درمان آن آنتی بیوتیك كاربردی ندارد مگر اینكه فرد همزمان دچار یك نوع عفونت باكتریایی هم باشد بنابراین بیماران باید از خوددرمانی با آنتی بیوتیك خودداری كنند، پزشكان نیز در تجویز آنتی بیوتیك به این بیماران باید دقت كنند زیرا مصرف نا به جای این دارو باعث می‌شود فرد مقاومت دارویی پیدا كند و در زمان نیاز به آنتی بیوتیك استفاده از آن اثربخش نباشد ضمن اینكه داروخانه‌ای هم كه بدون نسخه آ‌نتی بیوتیك ارائه كند تخلف كرده و باید تحت پیگرد قرار گیرد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی همچنین گفت:‌ امسال خوشبختانه هیچ موردی از بیماری آ‌نفلوانزای پرندگان در كشور نداشتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha