متخصص بیماری‌های کودکان با بیان اینکه سرفه‌های خشک اغلب در کودکانی که استرس دارند دیده می‌شود، گفت: انواع آلرژی‌ ازجمله علل شایع سرفه‌های مزمن است.

استرس یکی از علل سرفه‌های خشک در کودکان

سلامت نیوز:متخصص بیماری‌های کودکان با بیان اینکه سرفه‌های خشک اغلب در کودکانی که استرس دارند دیده می‌شود، گفت: انواع آلرژی‌ ازجمله علل شایع سرفه‌های مزمن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،آزاده فهیمیان با اشاره به اینکه سرفه‌هایی که بیش از شش هفته ادامه داشته باشد، سرفه مزمن است گفت: این سرفه‌ها علل متعددی دارد. با بررسی سابقه بیماری و گرفتن تاریخچه کامل پزشکی بیمار و خانواده او، معاینه دقیق و در صورت نیاز انجام آزمون‌های آزمایشگاهی از سوی پزشک معالج علت آن تشخیص داده می‌شود.

وی گفت: معمولا علل سرفه‌های طولانی و مزمن را باید در بیماری‌هایی چون آسم و آلرژی بینی، رفلاکس معده، برونشیت مزمن و بیماری‌های انسدادی مزمن ریه جستجو کرد.

فهیمیان افزود: در افراد عصبی به علت استرس یا هیجان، اضطراب، افسردگی و نیز در افرادی که دچار تیک عصبی هستند، ممکن است سرفه‌های خشک مشاهده شود. البته سرفه این بیماران هنگام خواب ناپدید می‌شود و بیشتر تحت تاثیر فضای نامساعد محیطی رخ می‌دهد.

این متخصص بیماری‌های کودکان گفت: آلرژی‌ها ازجمله آلرژی بینی یا آسم از جمله علل شایع سرفه‌های مزمن و معمولاً خشک یا با خلط اندک است که در همه گروه‌های سنی، به ویژه کودکان و جوانان دیده می‌شود.

وی با اشاره به این که آلرژی جنبه ارثی و خانوادگی دارد، گفت: آلرژی نوعی واکنش بیش از حد سیستم ایمنی نسبت به عوامل حساسیت‌زا و مواد تحریک‌کننده موجود در محیط زندگی است.

فهیمیان اضافه کرد: این واکنش در اثر فعالیت سلول‌های سیستم ایمنی در مقابل ترشح مواد التهاب‌زا رخ می‌دهد. از جمله نشانه‌ها و علائم بالینی آلرژی که در اثر ایجاد التهاب در اندام‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود، سرفه، عطسه، گرفتگی یا آبریزش از بینی، اشک ریزش و سرخی چشم، خارش بدن و کهیر است. اگر این علایم شدید باشد، خواب و استراحت، تحصیل، فعالیت و کیفیت زندگی بیمار را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی گفت: عوامل حساسیت‌زا که به آنها آلرژن هم می‌گویند، شامل: گرده‌های گل و گیاه، حشرات، کپک‌ها، برخی داروها و غذاها می‌شود. بنابراین بر اثر تماس زیاد با آلرژن‌ها در فصل‌های گرده‌افشانی، به ویژه در بهار و پاییز، شدت آلرژی و علائم ناراحت‌کننده آنها روبه افزایش است. برای تسریع روند بهبودی بیمار مراجعه به پزشک و درمان ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha